FAID212 Tıbbi İlk YardımKurumsal BilgilerAkademik Programlar Eczane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Eczane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FAID212
Ders İsmi: Tıbbi İlk Yardım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Şükran MUSAOĞLU
Dersi Veren(ler):



















Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bir kaza veya yaşamı tehdit eden herhangi başka bir durumda yaşamı kurtarmak ya da durumun daha ciddileşmemesini önlemek için medikal bir ekipman ve ilaç kullanmadan olay yerinde ilk yardım uygulama bilgi ve becerisi kazandırılacaktır.
Dersin İçeriği: Genel ilk yardım bilgileri, insan vücudunu oluşturan sistemler, hasta/ yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, temel yaşam desteği (yetişkin, çocuk, bebek), solunum yolunda yabancı cisim ve ilkyardım (kısmi ve tam tıkanıklık, heimlich manevrası), bilinç bozukluklarında ilkyardım, (senkop, koma), kanamalarda ilkyardım (şok pozisyonu), yaralanmalarda ilkyardım, elektrik çarpmalarında ilkyardım, kırık, çıkık ve burkulmalarında ilk yardım, yanık ve donmalarda ilkyardım, boğulmalarda ilkyardım, zehirlenmelerde ilk yardım, hayvan ısırmalarında ilk yardım, göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım, hasta/yaralı taşıma teknikleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İlk yardımın temel ilkelerini uygular.
2) Temel yaşam desteği sağlar.
3) Yaralanmalarda, kanamalarda ve zehirlenmelerde ilk yardım uygular.
4) Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygular.
5) Hasta veya yaralıları taşıma becerisi kazanır.
6) Diğer acil durumlarda da ilk yardım uygulamayı bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel ilk yardım bilgileri, insan vücudunu oluşturan sistemler Öğretim üyesi ders notları
2) Hasta/ yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi Öğretim üyesi ders notları
3) Temel yaşam desteği (yetişkin, çocuk, bebek) Öğretim üyesi ders notları
4) Temel yaşam desteği (yetişkin, çocuk, bebek) Öğretim üyesi ders notları
5) Solunum yolunda yabancı cisim ve ilk yardım (kısmi ve tam tıkanıklık, heimlich manevrası) Öğretim üyesi ders notları
6) Bilinç bozukluklarında ilkyardım (senkop, koma) Öğretim üyesi ders notları
7) Kanamalarda ilk yardım (şok pozisyonu) Öğretim üyesi ders notları
8) Yarıyıl içi sınavları Öğretim üyesi ders notları
9) Yaralanmalarda ve elektrik çarpmalarında ilk yardım Öğretim üyesi ders notları
10) Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım Öğretim üyesi ders notları
11) Yanık ve donmalarda ilk yardım, boğulmalarda ilk yardım, zehirlenmelerde ilk yardım Öğretim üyesi ders notları
12) Hayvan ısırmalarında ilk yardım, göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilk yardım Öğretim üyesi ders notları
13) Hasta/yaralı taşıma teknikleri I Öğretim üyesi ders notları
14) Hasta/yaralı taşıma teknikleri II Öğretim üyesi ders notları
15) Dersin Değrlendirilmesi Öğretim üyesi ders notları
16) Yarıyıl sonu sınavları Öğretim üyesi ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları
Diğer Kaynaklar: T.C. Sağlık Bakanlığı, İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü, Acil Sağlık Hizmetleri Şubesi, Temel İlk Yardım Uygulamaları Eğitim Kitabı.
Bikem Süzen.(2015). Temel İLKYARDIM. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi, Temel Tıp Bilimleri Anatomi ABD. Nobel Tıp Kitabevleri.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki terminolojiyi bilir.
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır.
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir.
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar.
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki terminolojiyi bilir. 5
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır.
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir.
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. 3
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 2
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 72