Yönetim Bilişim Sistemleri (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: INTF383
Ders İsmi: Financial Literacy
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe Dilara ALTIOK YILMAZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin öncelikli amacı, öğrencileri finansın temel kavramları hakkında bilgilendirmek ve finansla ilgili konularda farkındalık kazandırmaktır. Ayrıca, öğrencilere hem özel hem de çalışma hayatlarında harcama, tasarruf, finansman ve yatırım gibi konularda sağlıklı kararlar almaları için gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması da hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği:
Finansal okuryazarlık kavramı, finans ve ekonomiye ilişkin temel kavramlar, faiz hesaplamaları, finansal sistem, para ve sermaye piyasaları, finansal araçlar, nakit bütçesi, başabaş analizi, alternatif finans kaynakları, yatırım kararları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İşletmelerde finans yönetiminin amaçları ve fonksiyonları
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Finans ve ekonomi ile ilgili temel kavramları tanıyabilme.
2) Finansal sistemi tanımak, finansal piyasalar, finansal aracılar ve finansal araçlar hakkında bilgi sahibi olmak.
3) Finansman kaynaklarını öğrenmek, alternatif finans kaynaklarını kıyaslayabilmek.
4) Yatırım kararı verirken dikkate alınması gereken hususları bilmek, yatırım kararlarını alırken kullanılan yöntemleri öğrenmek.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Finansal okuryazarlık kavramı, tanımı ve kapsamı
2) Mali tabloların tanınması, bu mali tabloların okunması ve yorumlanması.
3) Paranın zaman değerini algılama ve faiz hesaplarını yapabilme.
4) Varlık ve yatırım kavramları, nakit ve diğer varlıkların yönetimi konularını kavramak.
5) Finansal planlamanın önemini kavramak ve bu konuda kullanılan bütçeleme ve diğer yöntemleri tanımak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Finansal okuryazarlık kavramı, tanımı ve kapsamı, Finansal Piyasalar: Para Piyasası, Sermaye Piyasası ve Türev Piyasalar Gökmen, Habil (2012) Finansal Okuryazarlık, Hiperlink Yayınları, İstanbul; Temizel Fatih (2010)
2) Finans ve Ekonomi ile İlgili Temel Kavramları
3) İşletme Finansı ve Finansal Yönetim
4) Muhasebe Sistemi, Muhasebe Sisteminin Çıktısı Mali Tablolar
5) Mali Tabloların Okunması ve Yorumlanması
6) Paranın Zaman Değeri, Bugünkü ve Gelecekteki Değer Kavramları ve Faiz Hesapları
7) Finansal Sistem ve Finansal Aracı Kurumlar
8) Vize
9) Finansal Araçlar (Menkul Kıymetler), Finansman Kaynakları ve Finansman Kararları
10) Varlık ve Yatırım Kavramları, Nakit ve Diğer Varlıkların Yönetimi
11) Yatırım Kararları ve Yatırım Kararlarında Kullanılan Yöntemler
12) Finansal Planlama
13) Bütçeler ve Başabaş Analizi
14) Genel Tekrar
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gökmen, Habil (2012) Finansal Okuryazarlık, Hiperlink Yayınları, İstanbul
Temizel Fatih (2010), Mavi Yakalılıarda Finansal Okuryazarlık, Beta Basım Yayım, İstanbul
Akgüç, Öztin (1998) Finansal Yönetim, Avcıol Basım Yayım, İstanbul
Ergül, Nuray (2004), Herkes İçin Finans, Literatür Yayıncılık, İstanbul
Aydın, Nurhan (2005) Finansal Yönetim, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir
Diğer Kaynaklar: Ceylan, Ali (2003) İşletmelerde Finansal Yönetim, Ekin Kitabevi, Bursa
Sarıkamış, Cevat(2000), Sermaye Pazarları, Alfa Yayınları, İstanbul
Karabınar, Selahattin (2007), Genel Muhasebe, Sakarya Yayıncılık, Sakarya
Aktaş, Ramazan ve Diğerleri (2013), Finansal Yönetim, SAÜSEM Yayını, Sakarya
Özdemir, Muharrem (1997), Finansal Yönetim, Gazi Kitabevi, Ankara
Parasız, İlker (2013), Para Banka ve Finansal Piyasalar, Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

8

10

2

6

7

9

3

Program Kazanımları
1) Bilgi Teknolojileri ve İşletme Bilimi alanlarında elde ettiği bilgileri karar verme amacıyla uygun araçlarla kullanabilmek.
2) Bilgisayar donanımını tanıyabilmek, parçaların teknik özelliklerini ayırt edebilmek, karşılaştırmak, sınıflandırmak ve uygun donanım seçimini yapabilmek.
3) Yazılım türleri, yazılım seçimi ve temini konularında bilgi sahibi olmak ve yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek.
4) Uygulamalar için gerekli olan veritabanı tasarımını gerçekleştirmek.
5) Bilgisayar ağ sistemi kurabilmek, ağlara ve donanıma yönelik karşılaşılan sorunları çözebilmek.
6) Farklı disiplinlerin Yönetim Bilişim Sistemleri (YBS) tabanlı problem çözümünde veri ihtiyaçlarını belirleyebilmek, bu verileri temin edebilmek ve verileri derleyerek bilgi üretme ve kullanıma hazır hale getirebilmek.
7) Bilgi sistemi gereksinimlerini belirleyebilmek, sistem analizi yapabilmek ve tasarımını gerçekleştirebilmek.
8) Bir YBS veya sosyal problemin çözümüne yönelik olarak proje tasarlayabilmek ve farklı çözüm yöntemleri önerebilmek.
9) Projelerde YBS uzmanı olarak tasarım yapabilmek, projeye gerek yönetici gerekse çalışan olarak katkı sağlayabilmek ve yenilikçi fikirler üretebilmek.
10) Bir bilişim sistemi probleminin takım halinde çözülmesi durumlarında, problemin her aşamasında bireysel sorumluluk alabilmek, takıma katkı verebilmek ve gerektiğinde takıma liderlik edebilmek.
11) Türkçe ve İngilizce dillerini kullanaak mesleki, güncel ve gelişen eğilimleri takip edebilmek, gerekli bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.
12) Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplinlerle entegre ederek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
13) Mesleki çalışmalarda toplumsal etik değerlere göre hareket edebilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilgi Teknolojileri ve İşletme Bilimi alanlarında elde ettiği bilgileri karar verme amacıyla uygun araçlarla kullanabilmek.
2) Bilgisayar donanımını tanıyabilmek, parçaların teknik özelliklerini ayırt edebilmek, karşılaştırmak, sınıflandırmak ve uygun donanım seçimini yapabilmek.
3) Yazılım türleri, yazılım seçimi ve temini konularında bilgi sahibi olmak ve yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek.
4) Uygulamalar için gerekli olan veritabanı tasarımını gerçekleştirmek.
5) Bilgisayar ağ sistemi kurabilmek, ağlara ve donanıma yönelik karşılaşılan sorunları çözebilmek.
6) Farklı disiplinlerin Yönetim Bilişim Sistemleri (YBS) tabanlı problem çözümünde veri ihtiyaçlarını belirleyebilmek, bu verileri temin edebilmek ve verileri derleyerek bilgi üretme ve kullanıma hazır hale getirebilmek.
7) Bilgi sistemi gereksinimlerini belirleyebilmek, sistem analizi yapabilmek ve tasarımını gerçekleştirebilmek.
8) Bir YBS veya sosyal problemin çözümüne yönelik olarak proje tasarlayabilmek ve farklı çözüm yöntemleri önerebilmek.
9) Projelerde YBS uzmanı olarak tasarım yapabilmek, projeye gerek yönetici gerekse çalışan olarak katkı sağlayabilmek ve yenilikçi fikirler üretebilmek.
10) Bir bilişim sistemi probleminin takım halinde çözülmesi durumlarında, problemin her aşamasında bireysel sorumluluk alabilmek, takıma katkı verebilmek ve gerektiğinde takıma liderlik edebilmek.
11) Türkçe ve İngilizce dillerini kullanaak mesleki, güncel ve gelişen eğilimleri takip edebilmek, gerekli bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.
12) Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplinlerle entegre ederek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
13) Mesleki çalışmalarda toplumsal etik değerlere göre hareket edebilmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 47
Ödevler 3 9
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 104