NEMC385 Veri GazeteciliğiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Egzersiz ve Spor BilimleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NEMC385
Ders İsmi: Veri Gazeteciliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Emine SIRMALI KAYACAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Aysun EYREK KESKİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin yeni gazeteciliği türü olan veri gazeteciliği hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Verilere ulaşma, analiz etme, yorumlama pratiğini elde ederek kendi başlarına haber metinlerinde verileri kullanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrencilere, veri gazeteciliği hakkında bilgi verilerek, veriye ulaşma, veri analizi, veri yorumlama, görselleştirme ve verileri haber metninde kullanmaları konuları aktarılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu derste öğrenciler; veri gazeteciliği kavramları ve tarihi hakkında bilgi sahibi olurlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bu derste öğrenciler; haberlerde kullanılacak açık veriye ulaşır, analiz eder, yorumlar.
2) Bu derste öğrenciler; verileri yorumlayarak, görselleştirmesini yaparlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler; veri gazeteciliğine dair eleştirel bir bakış açısı geliştirirler.
Öğrenme Yetkinliği
1) Bu derste öğrenciler; veri toplama ve temizlemeye dair temel bilgileri öğrenirler.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bu derste öğrenciler; gerek bireysel gerekse bir takımın üyesi olarak çalışma becerilerini geliştirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin kapsamı, hedef ve amaçları
2) Veri gazeteciliği tanımı, tarihi
3) Veriye ulaşma yöntemleri
4) Açık Veri, Açık veri kaynakları
5) Veri kazıma - Bir veri kaynağı olarak İnternet sitelerinden veri kazıma
6) Temel istatistik
7) Veri temizlemesi
8) Yarıyıl İçi Sınavı
9) Gazetecilikte veri görselleştirme
10) İleri data görselleştirme teknikleri
11) Veri Analizi ve Yorumlama
12) Veri hikaye anlatılıcılığı
13) Veri gazeteciliğinde etik sorunlar
14) Veri Gazeteciliği-Atölyesi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Veri Gazeteciliği El Kitabı. Jonathan Gray,Lilliona Bounegry and Lucy Chambers ,
2012
Diğer Kaynaklar: yok-none

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

6

Program Kazanımları
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır.
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir.
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer.
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular.
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır.
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir.
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır.
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır.
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir.
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır.
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir.
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer.
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular.
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır.
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir.
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır.
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır.
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir.
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 96