Ergoterapi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NUTR390 | ||||||||
Ders İsmi: | Egzersiz ve Spor Performansında Beslenme | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Öykü ALTINOK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Egzersiz ve spor performansında beslenmenin önemini, güncel yaklaşımları, ergojenik yardımcıları, özel durumlardaki sporcuların beslenme uygulamalarını öğrenmek |
Dersin İçeriği: | Egzersiz, beslenme ve sağlık etkileşimi, sporda enerji, makro ve mikro besin öğelerinin önemi, müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında temel beslenme ilkeleri, hidrasyonun önemi, ergojenik yardımcılar, vücut bileşimi ve ağırlık yönetiminin temel ilkeleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sporcu beslenmesinin önemi ve sporcu diyetisyeninin görevleri | |
2) | Egzersiz fizyolojisi | |
3) | Enerji metabolizması | |
4) | Sporcularda beslenmesinde karbonhidratlar ve proteinler | |
5) | Sporcu beslenmesinde yağlar, vitaminler ve mineraller | |
6) | sporcularda hidrasyon | |
7) | Sporcularda beslenme durumunun değerlendirilmesi | |
8) | Yarıyıl içi sınavları | |
9) | müsabaka öncesi, sırası ve sonrası besleme | |
10) | Sporcularda ağırlık kontrolü | |
11) | Sporcularda menu planlama | |
12) | Spor yaralanmaları | |
13) | sporcularda yeme bozuklukları | |
14) | ergojenik yardımcılar | |
15) | genel tekrar | |
16) | Yarıyıl sonu sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Ersoy G. Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme. Sorular ve cevapları ile açıklamalı sözlük. Nobel yayınevi, 2012. 2. Ersoy G. Fiziksel uygunluk (fitnes) spor ve beslenme ile ilgili temel öğretiler. Ata Ofset Matbaacılık, 2013. 3. International Society of Sports Nutrition Positionn papers. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır. | |||||||||||||||
2) Bireylerin günlük yaşam, üretim kendine bakım, iş ve serbest zaman aktivitelerine sağlıklı bir şekilde katılımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışır, bu aktivitelere yönelik performans değerlendirmelerini yapar. Aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||
3) Ergoterapi bilimi kapsamında fizyolojik, biyolojik, psikososyal, kognitif bilgileri analiz eder. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını teorilerle sentezleyerek yorumlar. Önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak bireyi merkeze alarak çalışır | |||||||||||||||
4) Bireylerin toplumsal rollerini yerine getirebilmeleri için sağlık ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar. | |||||||||||||||
5) Birey-toplum ilişkisini güçlendirmek ve bireyin toplumsal katılımını arttırmak amacıyla ergoterapi müdahaleleri planlar ve yaşam alanlarında (ev, iş ve çevre) gerekli modifikasyonları geliştirir. | |||||||||||||||
6) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | |||||||||||||||
8) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | |||||||||||||||
9) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | |||||||||||||||
10) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. | |||||||||||||||
11) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | |||||||||||||||
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |||||||||||||||
13) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | |||||||||||||||
14) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | |||||||||||||||
15) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | |||||||||||||||
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır. | |
2) | Bireylerin günlük yaşam, üretim kendine bakım, iş ve serbest zaman aktivitelerine sağlıklı bir şekilde katılımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışır, bu aktivitelere yönelik performans değerlendirmelerini yapar. Aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar. | |
3) | Ergoterapi bilimi kapsamında fizyolojik, biyolojik, psikososyal, kognitif bilgileri analiz eder. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını teorilerle sentezleyerek yorumlar. Önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak bireyi merkeze alarak çalışır | |
4) | Bireylerin toplumsal rollerini yerine getirebilmeleri için sağlık ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar. | |
5) | Birey-toplum ilişkisini güçlendirmek ve bireyin toplumsal katılımını arttırmak amacıyla ergoterapi müdahaleleri planlar ve yaşam alanlarında (ev, iş ve çevre) gerekli modifikasyonları geliştirir. | |
6) | Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | |
7) | Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | |
8) | Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | |
9) | Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | |
10) | Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. | |
11) | Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | |
12) | Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |
13) | Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | |
14) | Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | |
15) | Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | |
16) | Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 50 |
Küçük Sınavlar | 2 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 96 |