Radyo, Televizyon ve Sinema | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | RTC384 | ||||||||
Ders İsmi: | Yaratıcı Yazım Teknikleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Hilal AYTİMUR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders birçok biçim ve türde yazabilmeyi ve yazım süreçlerini öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders yazının yaratıcı akışını canlandırmak ve sürdürmek için tasarlanmıştır. Çeşitli alıştırmalar ile yazılı metinlerin zenginleştirilmesi hedeflenir. Ana ve yan temaları belirleme, karakter oluşturma, karakterler arasında çatışma yaratma, düğüm ve çözüm bölümlerini tasarlama alıştırmaları yapılır. Öğrencilerin özgün birer hikaye yazmaları beklenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yaratıcılık nedir? Yaratıcı bir fikrin bileşenleri: Yenilik ve fayda sunma | |
2) | Aristoteles'in Poetikası üzerinden Tragedya ve Komedya Yaratıcı yazım alıştırmaları 1: Rastgele seçilmiş kelimelerden öykü kurma | |
3) | Joseph Campbell'in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu'nun tanıtılması ve buradan hareketle Vogler'in 12 aşamalı kahramanın yolculuğu adımları tanımlanması Yaratıcı yazım alıştırmaları 2: Yasak kelimeleri kullanmadan bir olayı aktarma | |
4) | Kahramanın temel ihtiyacı ve motivasyonunu belirlemenin önemi, Sıradan dünya, maceraya çağrı, maceranın reddi aşamaları Yaratıcı yazım alıştırmaları 3: Karakter – Olay – Mekan tablosu kullanarak kısa öyküler oluşturma | |
5) | İlahi Yardım/Mentorle Buluşma, İlk Eşiğin Geçilmesi, Testler, Müttefikler ve Düşmanlar aşamalarının tanıtılması Yaratıcı yazım alıştırmaları 4: Akrostiş tekniği ile yanımızdaki arkadaşımız için bir şiir yazma | |
6) | Büyük Soruna Yaklaşma, Büyük değişim, çile, ödül/ceza adımlarının tanıtılması Yaratıcı yazım alıştırmaları 5: Sıfat ve zarf kullanım çalışması. İfadeyi güçlendirme, özgünleştirme | |
7) | Doruk noktası ve geri dönüş adımlarının tanıtılması ve hikayelerin bu adımlara göre iskeletlerinin oluşturulması | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Karakter oluşturma, stereotip, arketip | |
10) | Öğrencilerin tasarladığı karakterlerin incelenmesi | |
11) | Hikayenin bileşenleri 1: Atmosfer yaratımı. Örnek metinler okuma, kısa tasvirler oluşturma | |
12) | Hikayenin bileşenleri 2: Düğüm oluşturma, doruk noktası ve çözüm. Örnek metinlerin incelenmesi | |
13) | Hikayenin bileşenleri 3: Kapalı ve açık uçlu finallerin işlevleri | |
14) | Öğrencilerin yazdığı kısa öykülerin incelenmesi | |
15) | Öğrencilerin yazdığı kısa öykülerin incelenmesi | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Syd, Field. (2020). Senaryo yazarının el kitabı : adım adım başarılı senaryo yazımı, karakter yaratmak ve derinleştirmek, Alfa Yayınları McKee, Robert, (2024). Hikaye : senaryo yazımının tözü yapısı üslubu ve ilkeleri. İnka. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Radyo ve televizyon alanındaki kuram ve uygulamaları; film türlerini, sinema akımlarını ve kuramlarını bilir. | ||||||||||||||
2) Radyo, televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, sanat, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
3) Radyo, televizyon ve sinema alanının; ulusal ve uluslararası tarihsel gelişimini, mesleki etik ilkelerini, alanla ilişkili hukuki düzenlemelerini ve uygulamalarını bilir. | ||||||||||||||
4) Görsel-işitsel ortamlardaki medya içeriklerinin analiz süreçleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
5) Radyo ve televizyon yayıncılığındaki program türlerini bilir. | ||||||||||||||
6) Profesyonel iş yaşamındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
7) Bireysel veya ekip üyesi olarak yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerde girişimci ve yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun şekilde proje üretme ve uygulama becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
8) Senaryo yazabilir ve çekim senaryosu hazırlayabilir. | ||||||||||||||
9) Uzun veya kısa metrajlı film, reklam ve tanıtım filmi ve belgesel film gibi farklı türlerde üretim yapabilir ve yönetebilir. | ||||||||||||||
10) Ses ve görüntü kurgusu yapabilir, görüntü tasarlayabilir. | ||||||||||||||
11) Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilişkili diğer alanlarda disiplinlerarası bilimsel araştırmalar yapabilir ve verileri analiz edebilir. | ||||||||||||||
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilir. | ||||||||||||||
13) Sinema ve televizyon alanlarında görsel tasarım ilkelerini kullanarak görüntü oluşturur. | ||||||||||||||
14) Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkelerine uygun şekilde görsel ve işitsel teknik ekipmanları kullanır, medya içerikleri oluşturur. | ||||||||||||||
15) Radyo, televizyon ve sinema alanında üretilen ürünlerin insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri konusunda bilinçli ve duyarlı şekilde hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Radyo ve televizyon alanındaki kuram ve uygulamaları; film türlerini, sinema akımlarını ve kuramlarını bilir. | |
2) | Radyo, televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, sanat, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. | |
3) | Radyo, televizyon ve sinema alanının; ulusal ve uluslararası tarihsel gelişimini, mesleki etik ilkelerini, alanla ilişkili hukuki düzenlemelerini ve uygulamalarını bilir. | |
4) | Görsel-işitsel ortamlardaki medya içeriklerinin analiz süreçleri hakkında bilgi sahibidir. | |
5) | Radyo ve televizyon yayıncılığındaki program türlerini bilir. | |
6) | Profesyonel iş yaşamındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. | |
7) | Bireysel veya ekip üyesi olarak yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerde girişimci ve yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun şekilde proje üretme ve uygulama becerisine sahiptir. | |
8) | Senaryo yazabilir ve çekim senaryosu hazırlayabilir. | |
9) | Uzun veya kısa metrajlı film, reklam ve tanıtım filmi ve belgesel film gibi farklı türlerde üretim yapabilir ve yönetebilir. | |
10) | Ses ve görüntü kurgusu yapabilir, görüntü tasarlayabilir. | |
11) | Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilişkili diğer alanlarda disiplinlerarası bilimsel araştırmalar yapabilir ve verileri analiz edebilir. | |
12) | En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilir. | |
13) | Sinema ve televizyon alanlarında görsel tasarım ilkelerini kullanarak görüntü oluşturur. | |
14) | Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkelerine uygun şekilde görsel ve işitsel teknik ekipmanları kullanır, medya içerikleri oluşturur. | |
15) | Radyo, televizyon ve sinema alanında üretilen ürünlerin insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri konusunda bilinçli ve duyarlı şekilde hareket eder. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 94 |