BIOC105 Tıbbi BiyokimyaKurumsal BilgilerAkademik Programlar Eczane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Eczane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BIOC105
Ders İsmi: Tıbbi Biyokimya
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Sümeyye YILMAZ KARAOĞLU
Dersi Veren(ler):








Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan bedeninin mekanizmasını anlamak, biyokimyasal işleyişi anlamak ve bu işleyişe katılan yapıları öğrenmek. Hastalıkların teşhis ve izlenmesinde biyokimyasal değişkenlerin görevlerini öğretmek bu dersin amaçlarıdır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; Laboratuvar güvenliği, Canlı organizmaların temel bileşimi, Biyokimya laboratuvarı terminolojisi, Asitler ve bazlar, Konsantrasyon, Plazma protein ve lipoproteinleri, Vücut sıvıları ve gaita analizi, Diyabet ve tümör biyokimyası, İdrar analizi, Karaciğer fonksiyon testleri, Böbrek fonksiyon testleri, Hasta başı testler, Kan grupları konularından oluşmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tıbbi biyokimya alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur ve alanlardaki kuramsal bilgileri öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Uygulamalar için gerekli olan teknik , araç ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme becerilerine sahip olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli bilgi ve beceriyi kazanır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Alan ile ilgili testleri kavrar, analiz eder ve yorumlamayı öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tıbbi laboratuvar malzemelerini kullanmayı ve bakımını yapmayı öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bireysel olarak çalışabilmeyi, olumsuz durumlarda çözüm üretmeyi öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Laboratuvar güvenliği İlgili kaynaklar
2) Canlı organizmaların temel bileşimi İlgili kaynaklar
3) Canlı organizmaların temel bileşenleri İlgili kaynaklar
4) Hücre Biyokimyası İlgili kaynaklar
5) Hücre Biyokimyası İlgili kaynaklar
6) Karbohidratlar İlgili kaynaklar
7) Proteinler İlgili kaynaklar
8) Yarıyıl içi sınavı İlgili kaynaklar
9) Diyabet Biyokimyası İlgili kaynaklar
10) Lipidler İlgili kaynaklar
11) Karaciğer fonksiyon testleri İlgili kaynaklar
12) Böbrek fonksiyon testleri İlgili kaynaklar
13) Hasta başı testler İlgili kaynaklar
14) Hücre Sinyalleri İlgili kaynaklar
15) Lipoproteinler İlgili kaynaklar
16) Yarıyıl Sonu Sınavı İlgili Kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof. Dr. Murat Can, Doç. Dr. Berrak Güven, Prof. Dr. Selda Güven-Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar- ISBN: 6053353914
Diğer Kaynaklar: Prof. Dr. Figen Gürdöl- Tıbbi Biyokimya- Nobel Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki terminolojiyi bilir.
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır.
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir.
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar.
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki terminolojiyi bilir. 3
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. 4
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. 4
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. 2
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. 4
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. 4
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. 4
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. 5
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. 4
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. 3
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 4
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 5
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. 4
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. 4
15) Majistral preparat hazırlayabilir. 5
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 92