VSHS102 Hastane Enfeksiyonları ve KorunmaKurumsal BilgilerAkademik Programlar Eczane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Eczane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VSHS102
Ders İsmi: Hastane Enfeksiyonları ve Korunma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Elmas Pınar KAHRAMAN
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisi, bulaş yollarını ve korunma stratejilerinin özümsenerek, sağlık hizmetlerinde enfeksiyon kontrolü ve önlenmesi konusundaki bilgi ve becerilerin geliştirilmesinin sağlanması
Dersin İçeriği: Epidemiyolojiye giriş ve enfeksiyon hastalıkları, Enfeksiyon zinciri (enfeksiyon etkeni, enfeksiyon kaynağı, çıkış kapısı, bulaş yolları, giriş kapısı ve vücuda yayılma), Nazokomiyal enfeksiyonlar-I (tanımlar, nazokomiyal enfeksiyon çeşitleri), Nazokomiyal enfeksiyonlar -II (nazokomiyal enfeksiyon çeşitleri-devam), Cerrahi alan enfeksiyonları Hastanede sık görülen ve enfeksiyona neden olan mikroorganizmalar, Enfeksiyon hastalıklarının bulaş yolları ve korunma, Sağlık çalışanlarının hastane enfeksiyonlarındaki yeri, riskleri, enfeksiyon kontrol komitesi ve izolasyon önlemler, Asepsi, antisepsi, dekontaminasyon, dezenfeksiyon ve sterilizasyon, Bildirimi zorunlu hastalıklar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Enfeksiyon hastalıklarının epidemiolojisini tanımlayarak temel kavramları anlama yeteneği
2) Sağlık çalışanlarının enfeksiyon kontrolündeki rolünü ve izolasyon önlemlerini açıklama yeteneği
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Enfeksiyon zincirinin bileşenlerini açıklayarak enfeksiyonların yayılma mekanizmalarını kavrama becerisi
2) Cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesine yönelik stratejileri uygulama becerisi
3) Asepsi, antisepsi ve dezenfeksiyon yöntemlerini güvenli bir şekilde uygulama becerisi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ekip içinde etkili iletişim kurarak enfeksiyon kontrolü konusunda işbirliği yapma ve sorumluluk alma yeteneği
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Nazokomiyal enfeksiyon türlerini tanımlayarak hastane ortamında riskleri değerlendirme yetkinliği
2) Bildirimi zorunlu hastalıkları tanımlayarak ilgili yasal düzenlemelere uyum sağlama yeteneği
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş, Tanışma, Haftalık Ders Planının Tartışılması Öğretim elemanı ders notları
2) Asepsi ve Antisepsi Öğretim elemanı ders notları
3) Sterilizasyon, Dezenfeksiyon, Dekontaminasyon Öğretim elemanı ders notları
4) Sterilizasyon, Dezenfeksiyon, Dekontaminasyon Öğretim elemanı ders notları
5) Enfeksiyon ve Aşamaları Öğretim elemanı ders notları
6) İzolasyon Önlemleri Öğretim elemanı ders notları
7) Sağlık Bakımı ile İlişkili Enfeksiyonlar Öğretim elemanı ders notları
8) Vize haftası
9) Sağlık Çalışanlarının Enfeksiyon Riskleri Öğretim elemanı ders notları
10) Enfeksiyon Hastalıklarının Bulaş Yolları ve Korunma Öğretim elemanı ders notları
11) Enfeksiyon Hastalıklarının Bulaş Yolları ve Korunma Öğretim elemanı ders notları
12) Bağışıklık-1 Öğretim elemanı ders notları
13) Bağışıklık-2 Öğretim elemanı ders notları
14) Bildirimi Zorunlu Hastalıklar Öğretim elemanı ders notları
15) Genel Tekrar Öğretim elemanı ders notları
16) Final Sınav Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları
Diğer Kaynaklar: DOĞANAY Mehmet, Serhat ÜNAL, Hastane Enfeksiyonları Derneği, Yayın
No:1, Bilimsel Tıp Yayınevi, Ankara, 2003.
GÖZÜN Nezaket, Fatma ZARARCI ÇEVİK, Bulaşıcı Hastalıklar ve Bakımı,
Atlas Sağlık Yayınları, Ankara. 2015.
GÖRAK Gülay, Sevim SAVAŞER, Epidemiyolojiye Giriş ve Enfeksiyon
Hastalıkları, 1. Baskı, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları,
Eskişehir, 1996.
TÜRKYILMAZ Rüçhan, Başak DOKUZOĞUZ, Figen ÇOKÇA, Sabiha
AKDENİZ, Hastane Enfeksiyonları Kontrolü El Kitabı, Hastane
Enfeksiyonları Derneği Yayını, No:2, Bilimsel Tıp Yayınevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

4

6

3

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleki terminolojiyi bilir.
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır.
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir.
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar.
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki terminolojiyi bilir. 4
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. 1
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. 1
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. 1
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. 3
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. 1
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. 1
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. 1
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. 1
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. 1
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 2
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 3
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. 1
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. 1
15) Majistral preparat hazırlayabilir. 1
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 3 45
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 75