SES169 Spor ve RekreasyonKurumsal BilgilerAkademik Programlar Egzersiz ve Spor BilimleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SES169
Ders İsmi: Spor ve Rekreasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Serpil BAŞER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere spor ve rekreasyon alanındaki temel kavram ve yaklaşımları kazandırmak; spor alanlarının yönetiminde planlama, koordinasyon, yürütme ve kontrol süreçlerini öğretmek; ulusal ve uluslararası örnekler üzerinden karşılaştırmalı analiz yapabilme, dijitalleşme ve sürdürülebilirlik odaklı stratejiler geliştirme yetkinliği sağlamaktır
Dersin İçeriği: Bu ders, serbest zaman ve rekreasyon kavramlarını, spor ile rekreasyon arasındaki ilişkiyi ve farklı spor türlerinin (amatör, profesyonel, olimpik vb.) rekreasyonel boyutlarını incelemektedir. Rekreasyon ve spor alanlarının yönetimi, planlama, koordinasyon, yürütme ve kontrol süreçleri ele alınarak, güncel yaklaşımlar ve Türkiye’deki uygulamalar üzerinde durulmaktadır. Öğrenciler, teorik bilgileri saha uygulamaları ile ilişkilendirerek sürdürülebilir ve yenilikçi spor politikaları geliştirme becerisi kazanırlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Serbest zaman ve rekreasyon kavramlarını tanımlar, spor ile ilişkisini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ulusal ve uluslararası rekreasyon politikalarını karşılaştırır ve stratejik öneriler geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Amatör, profesyonel, olimpik ve kulüp sporlarının rekreasyonel önemini analiz eder.
2) Spor ve rekreasyon alanlarının planlama, koordinasyon, yürütme ve kontrol süreçlerini uygular.
3) Güncel bilgi teknolojilerini kullanarak spor ve rekreasyon alanında yenilikçi ve sürdürülebilir çözümler tasarlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Serbest zaman kavramı, özellikleri, fonksiyonları ve yaşam boyu öğrenme perspektifinden serbest zaman .
2) Rekreasyonel sporların tanımı .
3) Spor ve Rekreasyon arasındaki ilişki .
4) Rekreasyon ve spor: kulüp sporları .
5) Rekreasyon ve spor: amatör sporlar. .
6) Rekreasyon ve spor: profesyonel sporlar .
7) Rekreasyon ve spor: olimpik sporlar .
8) Ara Sınav
9) Rekreasyon ve spor alanlarının yönetimi: planlama .
10) Rekreasyon ve spor alanlarının yönetimi: koordinasyon .
11) Rekreasyon ve spor alanlarının yönetimi: yürütme .
12) Rekreasyon ve spor alanlarının yönetimi: kontrol .
13) Sporun rekreasyonel önemi .
14) Spor ve rekreasyon alanında modern yaklaşımlar .
15) Türkiye'de spor rekreasyonu .
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çeşitli bilimsel kaynaklardan hazırlanan ders notları.
Diğer Kaynaklar: Ders notları.
Başer, S. (2023). 'Üniversiter Kültür ve Yaşam Boyu Öğrenme Bağlamında Serbest Zaman Eğitimi', (Ed). Uslu, T. Özgün Zaman Etkinliklerine Rekreatif Katılım ve Kampüs Rekreasyonu, Duvar Yayınları, ss. 6-18.
Yalçın, İ. ve Bayram, A. (2022). Rekreasyon ve Spor: Psikososyal Alanlarda Güncel Yaklaşımlar, İksad Yayınevi, Ankara.
Güven, F. (2022). Rekreasyon ve Spor, Efe Akademi Yayınları, İstanbul.
Çeşitli bilimsel makaleler.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır.
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir.
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer.
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular.
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır.
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir.
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır.
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır.
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir.
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır. 3
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir. 3
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer. 3
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular. 3
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır. 3
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir. 3
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır. 1
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır. 1
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir. 1
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 88