İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: INTD212
Ders İsmi: Mobilya Tasarımı ve Üretimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Işıkcan KESKİN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Zeynep ACIRLI
Öğr.Gör. Işıkcan KESKİN
Öğr.Gör. Tarık Emre KIRHALLI
Pınar ALPAY ÖZER
Gayem DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mobilya tasarımını etkileyen fiziksel, ergonomik, sosyal, ekonomik ve psikolojik faktörlerin öneminin kazandırılmasının yanı sıra insan-mobilya ilişkisini, işlevsellik, malzeme, üretim teknolojisi, strüktür, detay vb. bilgiler ile değerlendirmek, mobilya tasarımını etkin bir tasarlama anlayışıyla ele alarak projelendirmek, teorik ve uygulamalı çalışmalar ile tasarım ve yaratıcı problem çözme becerilerinin geliştirilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği: Bu ders; Mobilya kavramı ve mobilyanın genel tanımı, mobilyanın tarihçesi, mobilyanın sınıflandırılması, mobilya tasarım süreci, mobilya strüktürü, malzeme, ölçü, mobilya yapım teknolojisi, mobilyada atık malzeme kullanımı ve sürdürülebilirlik anlayışı, akıllı ve modüler mobilya ve mobilya proje çalışması; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) ●Mobilya tasarlama becerisi kazanır. ● Tasarım öncesi, şematik tasarımı, malzeme ve yapım teknolojisi çizim tasarım geliştirme süreçlerini yürütür. ● Tasarım problemleri ile ilgili konuları tanımlar. ● Karmaşık tasarım problemlerini çözer. ● Orjinal ve yaratıcı çözümleri tasarlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Dersi: -Dersin Genel İşleyişi Hakkında Öğrencilere Bilgi Verilmesi
2) Teorik Anlatım: Mobilya Tasarımına Giriş Amaçlı Anlatımlar -Mobilyanın Genel Tanımı ve Mobilyanın Tarihçesi & Uygulama I
3) Teorik Anlatım: Mobilyada Teknik Çizim ve Ölçülendirme Bilgisi-Ölçek/Ölçü & Uygulama II
4) Teorik Anlatım: Mobilyada -Antropometri ve Ergonomi konularında sunum yapılması & Uygulama III
5) Teorik Anlatım: Güncel mobilyalarda bağlantı, birleştirme elemanları, fonksiyonel aksesuarlar konularında sunum yapılması & Uygulama IV
6) Teorik Anlatım: - Mobilyada Detay 1/5 - 1/1 ölçeğinde çizim ve ölçülendirme bilgisinin verilmesi amacıyla örneklerin anlatılması ve öğrencilere verilmesi. -1/1 - 1/5 Ölçekte detay içeren sunumların yapılması & Uygulama V
7) Teorik Anlatım: Mobilyada Malzeme ve Yapım Teknolojisi ile ilgili videoların izlenmesi & Uygulama VI
8) Ara sınav
9) Ara Sınav Değerlendirilmesi
10) Teorik Anlatım: -Akıllı mobilya ve mobilyada sürdürülebilirlik yaklaşımlarını kazandırma amaçlı anlatımlar. -Akıllı mobilya tasarımı konusunun ve Fonksiyonel / Teknolojik açıdan akıllı mobilyalar konularının sunumunun yapılması. -Dönem sonu projesinin duyurulması.
11) Ödev Teslimi (Portfolyo)- Dönem Sonu Projesi -Öğrenciler tarafından oluşturulan proje taslakları üzerinde değerlendirmeler yapılması.
12) Dönem Sonu Projesi- Eskiz çalışmalarına devam, tasarım ana kararlarının verilmesi. Mobilya tasarımında malzeme hakkında incelemelerde bulunulması.
13) Dönem Sonu Projesi- Teknik çizim verilerinin değerlendirilmesi.
14) Dönem Sonu Projesi- Maket Model Yapımı/Üretimi.
15) Dönem Sonu Projesi -Maket Model Yapımı/Üretimi sonuçlandırarak, tasarlanan mobilyanın tanıtım paftası ile beraber değerlendirme yapılması.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Francis D.K.Ching, İç Mekan Tasarımı, Yem Yayın 9

2. Blakemore, Robbie G., Tarih nın-nin İç mekan Tasarım ve Mobilya,Hoboken, NJ, 2006

3. Dr.Öğr.Üye. Tolga Kılıç, Donatı Tasarımı Ders Notları, 2010

4. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Sanat ve Tasarım Mobilya Yapım Teknikleri Kitabı, 2013

5. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Kitabı, 2013

6. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Mobilya Teknik Resmi Kitabı, 2019

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve pratik bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
4) Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
5) Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
6) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir.
7) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.
8) Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
10) Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
11) Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir.
12) Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir
13) Alana özgü yetkinliklerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir.
14) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
15) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
16) Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
17) Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
18) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
19) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
20) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
21) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
22) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
23) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
24) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
25) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
26) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
27) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve pratik bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
4) Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
5) Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
6) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir.
7) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.
8) Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
10) Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
11) Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir.
12) Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir
13) Alana özgü yetkinliklerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir.
14) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
15) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
16) Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
17) Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
18) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
19) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
20) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
21) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
22) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
23) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
24) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
25) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
26) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
27) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Grup çalışması ve ödevi
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ara Sınavlar 1 0 0
Rapor Teslimi 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0