Dersin Amacı: |
Farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine ait ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, yan etkilerini, endikasyon ve kontrendikasyonlarını anlatarak ilaca ait tüm uygulamalar ile ilgili bilgileri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması Farmakoloji giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç farmasötik şekilleri, uygulama yolları ,Farmakokinetik, Farmakodinami, Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları, Santral sinir sistemi ilaçları, Sindirim sistemi ilaçları, Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ve Dersin Değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Farmakoloji giriş |
ders notları |
2) |
İlaçların farmasötik şekilleri |
ders notları |
3) |
İlaç uygulama yolları |
ders notları |
4) |
İlaçların absorbsiyonu-dağılımı-metabolizması- itrahı |
ders notları |
5) |
Doz-konsantrasyon etki ilişkisi |
ders notları |
6) |
İlaç etki mekanizmaları- İlaç etkisini değiştiren faktörler |
ders notları |
7) |
Kemoterapötikler |
ders notları |
8) |
Yarıyıl içi sınavları |
ders notları |
9) |
Kalp- damar sistemi ilaçları |
ders notları |
10) |
Otonom sinir sistemi ilaçları |
ders notları |
11) |
Sindirim sistemi ilaçları |
ders notları |
12) |
Solunum Sistemi İlaçları |
ders notları |
13) |
Santral sinir sistemi ilaçları |
ders notları |
14) |
Endokrin sistem ilaçları |
ders notları |
15) |
Boşaltım Sistemi İlaçları |
ders notları |
16) |
Yarıyıl sonu sınavları |
ders notları |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki terminolojiyi bilir. |
2 |
2) |
Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. |
2 |
3) |
Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. |
3 |
4) |
Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. |
|
5) |
Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. |
|
6) |
Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. |
|
7) |
İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. |
|
8) |
Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. |
|
9) |
Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. |
|
10) |
İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. |
|
11) |
Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. |
|
12) |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. |
2 |
13) |
Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. |
|
14) |
Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. |
|
15) |
Majistral preparat hazırlayabilir. |
|
16) |
Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
|