SSF129 BisikletKurumsal BilgilerAkademik Programlar Egzersiz ve Spor BilimleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SSF129
Ders İsmi: Bisiklet
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Fatih KOÇAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere bisiklet sporunu temel düzeyde tanıtmak, bisiklet sürüş tekniklerini, güvenlik kurallarını ve sağlıklı yaşam için bisikletin faydalarını öğretmektir. Ayrıca, bisikletin bireysel ve çevresel yararlarını vurgulamaktır.
Dersin İçeriği: Bisiklet sporunun tarihçesi ve sosyal önemi
Bisiklet ekipmanlarının tanıtımı
Temel sürüş teknikleri ve güvenlik kuralları
Bisiklet ve çevre dostu ulaşım
Bisikletin fiziksel ve mental sağlık üzerindeki etkileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bisiklet sporunun tarihçesini ve toplumsal önemini açıklar.
2) Bisikletin sağlıklı yaşam üzerindeki etkilerini değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Temel sürüş tekniklerini öğrenir ve uygular.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bisiklet ekipmanlarını tanır ve temel düzeyde kullanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Güvenli sürüş için gerekli trafik ve yol kurallarını uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bisikletin tarihçesi ve günümüzdeki yeri --
2) Bisiklet türleri ve ekipmanların tanıtımı --
3) Güvenli sürüş için gerekli kurallar ve ekipman kullanımı --
4) Temel duruş ve sürüş teknikleri --
5) Pedal çevirme ve frenleme teknikleri --
6) Yol güvenliği ve trafik kurallarına uygun sürüş --
7) Çevre dostu ulaşım aracı olarak bisiklet --
8) Ara sınav --
9) Bisikletin fiziksel sağlığa etkisi --
10) Mental dayanıklılık ve bisikletin stres yönetimindeki rolü --
11) Farklı zeminlerde bisiklet sürüş deneyimi --
12) Grup sürüş dinamikleri ve iletişim --
13) Bisiklet bakım ve temel tamir becerileri --
14) Bisiklet sporu ile ilgili yarışlar ve etkinlikler --
15) Pratik sürüş değerlendirmesi ve geri bildirim --
16) Final --

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Friel, J. (2021). The cyclist's training bible (5th ed.). VeloPress.
Diğer Kaynaklar: Hutchinson, M. (2018). Bisikletçiler: İki tekerlek üstünde geçen 200 yıl (Z. Şen, Çev.). Profil Kitap.
Fukuda, D. H. (2018). Assessments for sport and athletic performance. Human Kinetics.
Çeyiz, S. (2019). Bisiklet kullanımını nasıl yaygınlaştırabiliriz? Spor Yayınevi.
Laursen, P., & Buchheit, M. (2018). Science and application of high-intensity interval training: Solutions to the programming puzzle. Human Kinetics.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

Program Kazanımları
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır.
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir.
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer.
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular.
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır.
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir.
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır.
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır.
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir.
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır. 4
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir. 4
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer. 4
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular. 4
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır. 5
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir. 5
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır. 4
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır. 4
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir. 5
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Ara Sınavlar 1 22 22
Final 1 22 22
Toplam İş Yükü 100