Dersin Amacı: |
Bu ders, doğru ilacın doğru hastada, doğru zamanda, doğru dozda, doğru süreyle ve doğru uygulama yolu ile uygulanması bilincinin, sağlık teknikerlerine kazandırılmasını amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin “Akılcı İlaç Kullanımı” kavramını anlamasını ve “Akılcı İlaç Kullanımı” uygulamalarındaki rollerini öğrenmesini ve hayata geçirmesini hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: |
Akılcı İlaç Kullanımı Tanımı, Tarihçesi ve Amacı, Akılcı İlaç Kullanımında Sorumluluk Sahibi Taraflar ve Sağlık Teknikerlerinin Rolü, Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye ve Dünya’da Durum, Akılcı İlaç Kullanımı Bilincinin Oluşturulması ve Uygulanması için Yapılması Gerekenler, Uygun Olmayan İlaç Kullanımında Altta Yatan Nedenler ve İlaç Bağımlılığı, Akılcı İlaç Kullanımı Uygulamalarının Faydaları ve İlaç Atıklarının Yönetimi, Ağrı tedavisi ve NSAİ ilaçların akılcı kullanımı, Viral Enfeksiyonlarda Akılcı İlaç Kullanımı, Bakteri Enfeksiyonlarında Akılcı İlaç Kullanımı, Depresyon Hastalarında Akılcı İlaç Kullanımı, Kanser hastalarında akılcı ilaç kullanımı, Gebelerde ve bebeklerde akılcı ilaç kullanımı, Yaşlılarda akılcı ilaç kullanımı, Gıda Takviyeleri ve Bitkisel Ürünlerin Akılcı Kullanılması |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Akılcı İlaç Kullanımı Tanımı, Tarihçesi ve Amacı. |
|
2) |
Akılcı İlaç Kullanımında Sorumluluk Sahibi Taraflar ve Sağlık Teknikerlerinin Rolü |
|
3) |
Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye ve Dünya’da Durum |
|
4) |
Akılcı İlaç Kullanımı Bilincinin Oluşturulması ve Uygulanması için Yapılması Gerekenler |
|
5) |
Uygun Olmayan İlaç Kullanımında Altta Yatan Nedenler ve İlaç Bağımlılığı |
|
6) |
Akılcı İlaç Kullanımı Uygulamalarının Faydaları ve İlaç Atıklarının Yönetimi |
|
7) |
Ağrı tedavisi ve NSAİ ilaçların akılcı kullanımı |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Viral Enfeksiyonlarda Akılcı İlaç Kullanımı |
|
10) |
Bakteri Enfeksiyonlarında Akılcı İlaç Kullanımı |
|
11) |
Depresyon Hastalarında Akılcı İlaç Kullanımı |
|
12) |
Kanser hastalarında akılcı ilaç kullanımı |
|
13) |
Gebelerde ve bebeklerde akılcı ilaç kullanımı |
|
14) |
Yaşlılarda akılcı ilaç kullanımı |
|
15) |
Gıda Takviyeleri ve Bitkisel Ürünlerin Akılcı Kullanılması |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
|
Diğer Kaynaklar: |
Kayaalp, Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı. Ankara: Pelikan Yayınevi, 2021.
Kayaalp, Oğuz. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 10. Baskı. Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık, 2002.
Mycek, Mary J., Harvey Richard A., Chample, Pamela C. Lippincott's Illustrated Rewiews Farmakoloji 2.Baskı. Çev. Pamir ATAGÜNDÜZ. İstanbul: Nobel Kitabevi, 1998.
Raffa, Robert B., Rawls, Scott M., Beyzarov, Elena Portyansky. Netter’in Resimli Farmakolojisi. Çev. Mehmet İşbir. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2007.
Şakul, Ayşe Arzu. Sağlık Bilimleri İçin Farmakoloji, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2022. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki terminolojiyi bilir. |
4 |
2) |
Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. |
|
3) |
Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. |
|
4) |
Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. |
|
5) |
Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. |
|
6) |
Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. |
|
7) |
İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. |
|
8) |
Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. |
|
9) |
Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. |
|
10) |
İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. |
|
11) |
Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. |
|
12) |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. |
3 |
13) |
Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. |
|
14) |
Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. |
|
15) |
Majistral preparat hazırlayabilir. |
|
16) |
Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
|