Dersin Amacı: |
Bu ders ile öğrencilerin bağımlılık ve bağımlılık türleri ile rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri kapsamında yapılabilecek bağımlılıkla mücadele çalışmalarını öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Bağımlılık Nedir?,Bağımlılıkta Gelişimsel Süreçler (biyolojik-nörolojik-sosyal-duygusal-bilişsel,Tütün ve Sigara Bağımlılığı, Alkol Bağımlılığı,Esrar, Uçucu Madde, Kokain ve Crack (Taş) Bağımlılığı,Opiyatlara Bağımlılık,Patolojik Kumar Bağımlılığı,İnternet Bağımlılığı,Oyun Bağımlılığı,Sosyal Medya ve Akıllı Telefon Bağımlılığı,Yeme Bağımlılığı,Alışveriş Bağımlılığı,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bağımlılıkla ilişkili temel kavramlar ve tanımlar |
Ders notları |
2) |
Bağımlılık türleri (madde bağımlılığı, teknoloji bağımlılığı vb.) |
Ders notları |
3) |
Bağımlılığın nedenleri |
Ders notları |
4) |
Bağımlılıkta risk faktörleri ve koruyucu faktörler |
Ders notları |
5) |
Bağımlılıkla ilişkili psikolojik faktörler |
Ders notları |
6) |
Bağımlılıkla ilişkili sosyal faktörler |
Ders notları |
7) |
Bağımlılıkta sosyal hizmetin rolü |
Ders notları |
8) |
Ara sınavlar |
|
9) |
Bağımlılıkta önleme programları |
Ders notları |
10) |
Bağımlı kişiye yaklaşım |
Ders notları |
11) |
Bağımlılıkta tedavi programları |
Ders notları |
12) |
Bağımlılıkta sosyal terapi |
Ders notları |
13) |
Bağımlılıkta rehabilitasyon modelleri |
Ders notları |
14) |
Bağımlılıkla ilişkili politikalar |
Ders notları |
15) |
Bağımlılıkla mücadelede kurumlararası işbirlikleri |
Ders notları |
16) |
Final sınavları |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki terminolojiyi bilir. |
|
2) |
Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. |
|
3) |
Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. |
|
4) |
Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. |
|
5) |
Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. |
|
6) |
Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. |
|
7) |
İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. |
|
8) |
Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. |
|
9) |
Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. |
|
10) |
İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. |
|
11) |
Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. |
3 |
12) |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. |
3 |
13) |
Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. |
|
14) |
Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. |
|
15) |
Majistral preparat hazırlayabilir. |
|
16) |
Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
|