Eczane Hizmetleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | VSHS116 | ||||||||
Ders İsmi: | Büyüme ve Gelişme | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Gizem DEMİR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste yumurtanın döllenmesinden itibaren insanın büyüme ve gelişme sürecinde geçirdiği değişimler ve bu değişimlerin insan vücudundaki biyolojik ve fiziksel özellikleri etkilemesi öğretilmektedir. Büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi ve anormal büyüme ve gelişmenin fark edilmesi dersin amaçlarındandır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste insanda büyüme ve gelişme süreçleri, büyüme ve gelişmenin izlenmesi ve değerlendirilmesi, normal motor gelişim ile büyüme ve gelişmeyi etkileyen faktörler ve normal motor gelişimi etkileyen hastalıklar anlatılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Büyüme ve gelişmenin tanımı ve terimleri | Öğretim görevlisi ders notları |
2) | Büyüme ve gelişmenin teorileri | Öğretim görevlisi ders notları |
3) | Üreme ve üreme çeşitleri, mitoz ve mayoz bölünme aşamaları, fertilizasyon | Öğretim görevlisi ders notları |
4) | Prenatal büyüme ve gelişme, doğum | Öğretim görevlisi ders notları |
5) | Doğum sonrası büyüme ve gelişme -bebeklik dönemi | Öğretim görevlisi ders notları |
6) | Doğum sonrası büyüme ve gelişme -çocukluk dönemi | Öğretim görevlisi ders notları |
7) | Doğum sonrası büyüme ve gelişme -ergenlik dönemi | Öğretim görevlisi ders notları |
8) | Ara sınav | Öğretim görevlisi ders notları |
9) | Normal motor gelişim basamakları | Öğretim görevlisi ders notları |
9) | Normal motor gelişim basamakları | Öğretim görevlisi ders notları |
10) | Normal motor gelişim basamakları | Öğretim görevlisi ders notları |
11) | Büyüme ve gelişmeye etki eden faktörler | Öğretim görevlisi ders notları |
12) | Büyüme gelişme ve antropometri, insanda büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi | Öğretim görevlisi ders notları |
13) | Büyüme ve gelişmeyi etkileyen hastalıklar | Öğretim görevlisi ders notları |
14) | Büyüme ve gelişmeyi etkileyen hastalıklar | Öğretim görevlisi ders notları |
15) | Genel tekrar | Öğretim görevlisi ders notları |
16) | Yarıyıl sonu sınavı | Öğretim görevlisi ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Yiğit R.(2012). Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme. Ankara: Sistem Ofset Basın Yayınevi. Jan P. Piek -Infant Motor Development,2005 --C.Garel ve ark.-MRI of the Fetal Brain:Normal Development and Cerebral Pathologies.2004 --C.O’Brien-Normal and Impaired Motor Development,1994 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleki terminolojiyi bilir. | |||||||||||||||
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. | |||||||||||||||
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. | |||||||||||||||
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. | |||||||||||||||
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. | |||||||||||||||
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. | |||||||||||||||
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. | |||||||||||||||
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. | |||||||||||||||
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. | |||||||||||||||
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. | |||||||||||||||
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. | |||||||||||||||
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |||||||||||||||
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. | |||||||||||||||
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. | |||||||||||||||
15) Majistral preparat hazırlayabilir. | |||||||||||||||
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki terminolojiyi bilir. | |
2) | Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. | |
3) | Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. | |
4) | Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. | |
5) | Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. | |
6) | Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. | |
7) | İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. | |
8) | Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. | |
9) | Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. | |
10) | İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. | |
11) | Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. | |
12) | Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | 5 |
13) | Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. | |
14) | Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. | |
15) | Majistral preparat hazırlayabilir. | |
16) | Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). | 1 |
Individual study and homework | |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 72 |