VSHS118 Halk SağlığıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Eczane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Eczane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VSHS118
Ders İsmi: Halk Sağlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Hüsna GÜZEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk sağlığı yaklaşımını ve önemli çalışma alanlarını değerlendirmek ve sağlık sorunlarına halk sağlığı bakış açısı getirebilmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Halk Sağlığına Giriş, Epidemiyoloji, Bulaşıcı hastalıklar, Sağlıklı beslenme, Üreme sağlığı ve aile planlaması, Kadın-anne ve çocuk sağlığı, Yaşlı sağlığı ve kronik hastalıklar Çevre Sağlığı, Okul ve adolesan sağlığı, İş sağlığı, Olağan dışı durumlarda sağlık uygulamaları, Türkiye’de sağlık hizmetleri, politikaları, örgütlenme ve sağlık bakanlığı ve hijyen konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplum sağlığı kavramını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Toplum sağlığı kavramı içerisinde fizyoterapinin önemini ve kullanılabilecek uygun fizyoterapi yaklaşımlarını bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Halk sağlığında koruyucu fizyoterapi yöntemlerini kavrar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı gruplarda önlenebilir hastalıklar açısından fiziksel aktivitenin önemini kavrar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halk sağlığına giriş Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler kitabı (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
2) Epidemiyoloji Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
3) Bulaşıcı hastalıklar Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
4) Sağlıklı beslenme Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
5) Üreme sağlığı ve aile planlaması Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
6) Kadın-anne ve çocuk sağlığı Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
7) Yaşlı sağlığı ve kronik hastalıklar Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
8) Vize Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
9) Çevre sağlığı Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
10) Okul ve adolesan sağlığı Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
11) İş sağlığı Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
12) Olağan Dışı Durumlarda Sağlık Uygulamaları Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
13) Türkiye’de sağlık hizmetleri, politikaları, örgütlenme ve sağlık bakanlığı Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
14) Hijyen Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
15) Dersin değerlendirilmesi Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)
16) Yarıyıl sonu sınavları Öğretim üyesi ders notları, Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Yazar: Prof.Dr Ferdi Tanır, Prof. Dr. Hakan Demirhindi)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders sunumları
Diğer Kaynaklar: Course presentations

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki terminolojiyi bilir.
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır.
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir.
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar.
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki terminolojiyi bilir.
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır.
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir.
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar.
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 2
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 2
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 86