Yeni Medya ve İletişim | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | RTC365 | ||||||||
Ders İsmi: | Medyada Toplumsal Söylem Analizleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Neşe KARS TAYANÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin, medya içeriklerinin gerçekliğini sorgulamasını, bu gerçekliğin inşa sürecini, medyanın bu süreçteki rolünü eleştirel bakış kazanarak okumasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste; hegemonya, ideoloji, söylem, eleştirel teori gibi kavramlar öğrenilmektedir. Bu kapsamda medya ürünlerinde yaratılan gerçeklik sorgulanırken bu gerçeklikte medyanın rolümü incelenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kitle iletişim araştırmalarında çözümleme yöntemleri nelerdir? Genel bakış | |
2) | Toplumbilimsel çözümleme açısından temel kavramlar. Temsil, stereotip, klişe, şema, çerçeve kavramları | |
3) | Söylem kavramının açıklanması, ideoloji kavramı ve ideolojik söylemler | |
4) | Söylem kavramı, diğer sosyolojik kavramlarla söylemin kurulması ve ideoloji arasındaki ilişki | |
5) | Göstergebilimsel çözümleme nedir? Anlamın inşası ve çözümlemesinde temel göstergebilim kavramları | |
6) | Medyada anlam üretimi ve gerçekliğin inşası. | |
7) | Toplumsal söylemin oluşturulması ve anlam üretiminde medya yaklaşımları, farklı mecralar ve metinlerde anlam yaratımı | |
8) | Ara sınav | |
9) | Marksist çözümleme ve temel kavramlara genel bakış | |
10) | Medya, ideoloji ve gerçeklik ilişkisi | |
11) | Medya içeriklerinde örnek söylem çözümlemesi: haber analizi | |
12) | Eleştirel söylem analizi, markisist terminolojinin medya metinlerinde hangi ideolojik söylemlere uyarlanabileceğinin anlatılması ve örnekler üzerinde tartışma | |
13) | Medya içeriklerinde örnek söylem çözümlemesi: televizyon programları analiz çeşitleri | |
14) | Medya metinlerinin ideolojik, politik ve sosyal boyutlarını analiz etme | |
15) | Medya içeriklerinde örnek söylem çözümlemesi: reklam analizi | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğrencilere ders esnasında aktarılan farklı kaynaklardan elde edilen notlar sunulmaktadır. |
Diğer Kaynaklar: | İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Louis Althusser, İthaki Yay. Medya Çalışmalarında İdeoloji: Epistemolojik ve Metodolojik Sorunlar, Şerife Çam, De Ki yay. TV Haberlerinden İdeoloji, Çiler Dursun, İmge Kitabevi Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış, İsmet Parlak, Çizgi Kitabevi |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir. | |||||||||||||
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir. | |||||||||||||
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. | |||||||||||||
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir. | |||||||||||||
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder. | |||||||||||||
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir. | |||||||||||||
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir. | |||||||||||||
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. | |||||||||||||
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir. | |
2) | Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. | |
3) | Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir. | |
4) | Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir. | |
5) | Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir. | |
6) | İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. | |
7) | Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir. | |
8) | Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder. | |
9) | Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir. | |
10) | Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir. | |
11) | En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. | |
12) | Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir. | |
13) | Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir. | |
14) | Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 10 | 30 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 100 |