Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTC365
Ders İsmi: Medyada Toplumsal Söylem Analizleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Neşe KARS TAYANÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin, medya içeriklerinin gerçekliğini sorgulamasını, bu gerçekliğin inşa sürecini, medyanın bu süreçteki rolünü eleştirel bakış kazanarak okumasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste; hegemonya, ideoloji, söylem, eleştirel teori gibi kavramlar öğrenilmektedir. Bu kapsamda medya ürünlerinde yaratılan gerçeklik sorgulanırken bu gerçeklikte medyanın rolümü incelenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste, medya içeriklerinin üretim sürecini eleştirel bakış ile yorumlayabilir.
2) Öğrenciler bu derste, medya içeriklerini kültürel, ekonomik ve toplumsal bağlam içerisinde ele almayı öğrenir.
3) Öğrenciler bu derste, medya ürünlerinin gerçekliğini dil ve söylem kapsamında inceleyebilir.
4) Öğrenciler bu derste, medyanın toplum üzerindeki etkisini açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kitle iletişim araştırmalarında çözümleme yöntemleri nelerdir? Genel bakış
2) Toplumbilimsel çözümleme açısından temel kavramlar. Temsil, stereotip, klişe, şema, çerçeve kavramları
3) Söylem kavramının açıklanması, ideoloji kavramı ve ideolojik söylemler
4) Söylem kavramı, diğer sosyolojik kavramlarla söylemin kurulması ve ideoloji arasındaki ilişki
5) Göstergebilimsel çözümleme nedir? Anlamın inşası ve çözümlemesinde temel göstergebilim kavramları
6) Medyada anlam üretimi ve gerçekliğin inşası.
7) Toplumsal söylemin oluşturulması ve anlam üretiminde medya yaklaşımları, farklı mecralar ve metinlerde anlam yaratımı
8) Ara sınav
9) Marksist çözümleme ve temel kavramlara genel bakış
10) Medya, ideoloji ve gerçeklik ilişkisi
11) Medya içeriklerinde örnek söylem çözümlemesi: haber analizi
12) Eleştirel söylem analizi, markisist terminolojinin medya metinlerinde hangi ideolojik söylemlere uyarlanabileceğinin anlatılması ve örnekler üzerinde tartışma
13) Medya içeriklerinde örnek söylem çözümlemesi: televizyon programları analiz çeşitleri
14) Medya metinlerinin ideolojik, politik ve sosyal boyutlarını analiz etme
15) Medya içeriklerinde örnek söylem çözümlemesi: reklam analizi
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğrencilere ders esnasında aktarılan farklı kaynaklardan elde edilen notlar sunulmaktadır.
Diğer Kaynaklar: İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Louis Althusser, İthaki Yay.
Medya Çalışmalarında İdeoloji: Epistemolojik ve Metodolojik Sorunlar, Şerife Çam, De Ki yay.
TV Haberlerinden İdeoloji, Çiler Dursun, İmge Kitabevi
Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış, İsmet Parlak, Çizgi Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 10 30
Ödevler 4 10 40
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 100