Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NEMC106
Ders İsmi: Yeni Medya Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Aysun EYREK KESKİN
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin dijital iletişim teknolojilerini tanımasını sağlamak ve bu yöndeki okuryazarlık düzeylerini artırmaktır. Öğrencilerin yeni medya platformlarında sunulan içerikler konusunda eleştirel bir yaklaşım sergilemesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Yeni Medya Okuryazarlığı dersinde öğrenciler medya okuryazarlığının ne anlama geldiğini, medya metinlerinin mesajlarının önemini ve etkisini kavrarlar. Bu ders kapsamında, öğrenciler medya metinlerine eleştirel gözle bakarak, mesaj ve aracın etkisini irdeleyeceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste; yeni medya ortamı, yeni medya ortamındaki olay ve olguları değerlendiren kavramlar, dijital medya ve dijital medyanın toplum, birey üzerindeki etkiler, ve medya okuryazarlığının kavramsal çerçevesi konusunda bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler bu derste; medya okuryazarlığı alanında öğrendiği bilgi ve becerileri kullanarak medya metinlerini yorumlayabilir, değerlendirebilir ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste; medyada yayılmakta olan yanlış bilgiler konusunda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek meslektaşlarıyla paylaşabilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste; medya mesajlarını eleştirel bir şekilde okuma, yorumlama ve değerlendirme tekniklerini öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste; yeni medyada sunulan içeriklerin doğruluğu ve yanlışlığı konusunda farklı teyit mekanizmalarından yararlanarak doğru ve yanlış bilgi arasında ayrım yapabilir.
2) ğrenciler bu derste; medya okuryazarlığı kavramını bilir ve medyada sunulan medya metinlerini kuramlar ile temellendirir ve eleştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste; dijital medya okuryazarlığı becerileri kazanarak kazanarak medyada karşılaşılan yanlış bilgi sorununu çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Medya ve Yeni Medya Kavramı Frau-Meigs Divina, "Media Education", "A kit for Teachers, Students, Parents and Professionals"
2) Geleneksel medya ve yeni medya arasındaki farklar Özcan, A. (2017). Dijital medya okuryazarlığı: Sorunlar, uygulamalar ve beklentiler. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 8(28), 55-66.
3) Medya eğitimi nedir? Bilici, İ. B., (2018). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
4) Medyayı sorgulamak Bilici, İ. B., (2018). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul. Frau-Meigs Divina, "Media Education", "A kit for Teachers, Students, Parents and Professionals
5) Medya Yapımı Frau-Meigs Divina, "Media Education", "A kit for Teachers, Students, Parents and Professionals Bilici, İ. B., (2018). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul
6) Medya ve Diller Frau-Meigs Divina, "Media Education", "A kit for Teachers, Students, Parents and Professionals Bilici, İ. B., (2018). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul
7) Simgelemeler Frau-Meigs Divina, "Media Education", "A kit for Teachers, Students, Parents and Professionals Bilici, İ. B., (2018). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul
8) Vize Sınavı -
9) Medya Okuryazarlığının Önemi Kurt, A. & Kürüm, D. (2010). Medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki: Kavramsal bir bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2), 20-34.
10) İzleyicilerin Dönüşümü: Geleneksel medya izleyicileri ile yeni medya izleyicileri arasındaki farklar Karaduman, S. (2019). Yeni Medya Okuryazarlığı: Yeni Beceriler/Olanaklar/Riskler. Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 683-700 . DOI: 10.17680/erciyesiletisim.484193
11) Yeni Medya Okuryazarlığı Karaduman, S. (2019). Yeni Medya Okuryazarlığı: Yeni Beceriler/Olanaklar/Riskler . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 683-700 . DOI: 10.17680/erciyesiletisim.484193
12) Medya Okuryazarlığı ve Sağlık Okuryazarlığı İnci Çınarlı (2008) Sağlık İletişimi ve Medya, Nobel Akademik Yayıncılık Frau-Meigs Divina, "Media Education", "A kit for Teachers, Students, Parents and Professionals Bilici, İ. B., (2018). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
13) Yeni Medyanın Kullanıcıya Sunduğu Olanaklar/Riskler KARADUMAN, S. (2019). Yeni Medya Okuryazarlığı: Yeni Beceriler/Olanaklar/Riskler. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 683-700. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.484193
14) Sunum -
15) Sunum -
16) Yarıyıl sonu sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin Öğretim Üyesi tarafından hazırlanan ders notları
Diğer Kaynaklar: İnci Çınarlı (2008) Sağlık İletişimi ve Medya, Nobel Akademik Yayıncılık
Frau-Meigs Divina, "Media Education", "A kit for Teachers, Students, Parents and Professionals
Bilici, İ. B., (2018). Medya Okuryazarlığı ve Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
Karaduman, S. (2019). Yeni Medya Okuryazarlığı: Yeni Beceriler/Olanaklar/Riskler . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 683-700 . DOI: 10.17680/erciyesiletisim.484193

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Sunum / Seminer 1 10 10
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 130