Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: COMP353
Ders İsmi: Büyük Veri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hikmet TOSYALI
Dersi Veren(ler):





Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrencilerin büyük veriye dair bir anlayış geliştirmeleri ve büyük verinin iş hayatına ve kültürüne olan etkilerini anlamaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste büyük verinin ortaya çıkışı, yapısı ve sonuçları tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu derste öğrenciler; büyük veri kavramları ve veri analitiği özellikleri gibi konularda bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler; büyük verinin iş hayatına olan etkilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Bu derste öğrenciler; büyük veri araç ve tekniklerini kullanmayı öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler; veri bazlı analitik düşünme becerileri geliştirirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bu derste öğrenciler; gerek bireysel gerekse bir takımın üyesi olarak çalışma becerilerini geliştirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş -
2) Büyük veri nedir? Dersin Okumaları
3) Veri, enformasyon, bilgi kavramları Dersin Okumaları
4) Analog veri, dijital veri Ders Okumaları
5) Veriden büyük veriye geçiş Dersin Okumaları
6) Büyük veri ve yapay zeka. Dersin Okumaları
7) Büyük veri araçları ve teknikleri Dersin okumaları
8) Yarıyıl içi sınavları -
9) Sosyal Ağ analizi Dersin Okumaları
10) Veri görselleştirme Dersin Okumaları
11) Büyük verinin şirketler için önemi ve uygulama örnekleri. Dersin Okumaları
12) Büyük verinin şirketler için önemi ve uygulama örnekleri. Dersin Okumaları
13) Büyük verinin şirketler için önemi ve uygulama örnekleri
14) Büyük veri ve etik Dersin Okumaları
15) Büyük verinin geleceği Dersin Okumaları
16) Yarıyıl sonu sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders öğretim üyesinin hazırladığı ders notu kullanılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Sütcü, C.S. & Aytekin, Ç. (2019). Veri Bilimi. Paloma Yayınevi.
Mayer-Schönberger, V. & Cukier, K. (2013). BÜYÜK VERİ: Yaşama, Çalışma ve Düşünme Şeklimizi Dönüştürecek Bir Devrim. Paloma Yayınevi.
Cem, H. (2021). Endüstri 4.0'dan Toplum 5.0'a Dijital Dönüşüm. Orion Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Radyo ve televizyon alanındaki kuram ve uygulamaları; film türlerini, sinema akımlarını ve kuramlarını bilir.
2) Radyo, televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, sanat, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Radyo, televizyon ve sinema alanının; ulusal ve uluslararası tarihsel gelişimini, mesleki etik ilkelerini, alanla ilişkili hukuki düzenlemelerini ve uygulamalarını bilir.
4) Görsel-işitsel ortamlardaki medya içeriklerinin analiz süreçleri hakkında bilgi sahibidir.
5) Radyo ve televizyon yayıncılığındaki program türlerini bilir.
6) Profesyonel iş yaşamındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Bireysel veya ekip üyesi olarak yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerde girişimci ve yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun şekilde proje üretme ve uygulama becerisine sahiptir.
8) Senaryo yazabilir ve çekim senaryosu hazırlayabilir.
9) Uzun veya kısa metrajlı film, reklam ve tanıtım filmi ve belgesel film gibi farklı türlerde üretim yapabilir ve yönetebilir.
10) Ses ve görüntü kurgusu yapabilir, görüntü tasarlayabilir.
11) Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilişkili diğer alanlarda disiplinlerarası bilimsel araştırmalar yapabilir ve verileri analiz edebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilir.
13) Sinema ve televizyon alanlarında görsel tasarım ilkelerini kullanarak görüntü oluşturur.
14) Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkelerine uygun şekilde görsel ve işitsel teknik ekipmanları kullanır, medya içerikleri oluşturur.
15) Radyo, televizyon ve sinema alanında üretilen ürünlerin insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri konusunda bilinçli ve duyarlı şekilde hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo ve televizyon alanındaki kuram ve uygulamaları; film türlerini, sinema akımlarını ve kuramlarını bilir. 1
2) Radyo, televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, sanat, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 1
3) Radyo, televizyon ve sinema alanının; ulusal ve uluslararası tarihsel gelişimini, mesleki etik ilkelerini, alanla ilişkili hukuki düzenlemelerini ve uygulamalarını bilir. 1
4) Görsel-işitsel ortamlardaki medya içeriklerinin analiz süreçleri hakkında bilgi sahibidir. 3
5) Radyo ve televizyon yayıncılığındaki program türlerini bilir. 1
6) Profesyonel iş yaşamındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 2
7) Bireysel veya ekip üyesi olarak yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerde girişimci ve yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun şekilde proje üretme ve uygulama becerisine sahiptir. 5
8) Senaryo yazabilir ve çekim senaryosu hazırlayabilir. 1
9) Uzun veya kısa metrajlı film, reklam ve tanıtım filmi ve belgesel film gibi farklı türlerde üretim yapabilir ve yönetebilir. 2
10) Ses ve görüntü kurgusu yapabilir, görüntü tasarlayabilir. 1
11) Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilişkili diğer alanlarda disiplinlerarası bilimsel araştırmalar yapabilir ve verileri analiz edebilir. 4
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilir. 1
13) Sinema ve televizyon alanlarında görsel tasarım ilkelerini kullanarak görüntü oluşturur. 3
14) Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkelerine uygun şekilde görsel ve işitsel teknik ekipmanları kullanır, medya içerikleri oluşturur. 3
15) Radyo, televizyon ve sinema alanında üretilen ürünlerin insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri konusunda bilinçli ve duyarlı şekilde hareket eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 4 60
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 113