Endüstri Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECON1033
Ders İsmi: Economics
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Gizem TURNA CEBECİ
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ekonomi disiplini temel alan öğrencisi olmayanlar için ekonomi biliminin temel kavram, ilke ve seçili konularında giriş düzeyinde bilgi kazandırmak ve öğrencilerin olguları ekonomik ve sosyal bağlamda kavrama, analiz etme ve değerlendirme yetkinliklerini geliştirmelerini desteklemektir.
Dersin İçeriği: Öğrencilere giriş düzeyinde seçili mikro ve makroekonomi konularında bilgi kazandırarak ekonomi biliminin tanımı, kapsamı ve diğer sosyal bilimlerle ilişkisi üzerine derinlikli bakış açısı oluşturmak, günümüz ekonomilerini kavramak ve piyasa ekonomisinin işleyişini ve sorunlarıyla çözüm önerilerini açıklayabilmek, bu dersin öncelikli hedefleridir. Bu kapsamda piyasa ve fiyat mekanizması, arz ve talep analizleri, esneklik, ekonomik etkinlik ve devletin rolü, üretici ve tüketici kuramı, enflasyon, işsizlik ve benzeri temel konular işlenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel ekonomik kavram ve ilkeleri bilir.
2) Güncel ekonomik konular üzerine yapılan tartışmaları anlar.
3) Talep ve arz fonksiyonları ile bu fonksiyonları belirleyen değişkenleri değerlendirir.
4) Piyasa mekanizmasının işleyişi anlar ve değerlendirir.
5) Ekonomik etkinlik, üretici ve tüketici fazlası kavramlarını açıklar, devletin müdahalesi yönündeki araçları değerlendirir.
6) Tüketici dengesinin nasıl sağlandığının analizini yapar.
7) Üretici dengesinin nasıl sağlandığının analizini yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Esneklik kavramını, hesaplanmasını ve ekonomik etkilerini analiz eder.
2) Makroekonomik analiz için milli gelir, işsizlik, enflasyon ve büyüme kavramlarını açıklar, hesaplamalar yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonomi bilimini konusu, sosyal bilim olarak ekonomi, mikroekonomi-makroekonomi ayrımı, pozitif-normatif çözümleme, ekonomide karar alıcılar ve ilişkileri Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
2) Ekonominin tüketim, üretim, bölüşüm bağlamında tanımları, "homo economicus" ve çelişkiler/ikilemler, rasyonelite varsayımı, fırsat maliyetini anlamak, üretim olanakları eğrisi, ceteris paribus kavramı, ekonomik sistemlere kısa bakış Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
3) Piyasa ve fiyat kavramları, talep yasası, talebi etkileyen faktörler, talep miktarında değişme ve talepte değişme, Giffen paradoksu Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
4) Arz kavramı ve piyasa arzı, arzı etkileyen faktörler, arz miktarında değişme/arz eğrisinde değişme, piyasa dengesi, piyasa dengesindeki değişmeler Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
5) Esneklik kavramı, eğim kavramı, esneklik ve eğim ilişkisi, yay esnekliği, esnekliği okuma ve yorumlama, talebin fiyat esnekliği, fiyat esnekliğini belirleyen faktörler Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
6) Talebin gelir esnekliği, talebin çapraz fiyat esnekliği, arzın fiyat esnekliği Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
7) Toplumsal yararı / faydayı ölçme, ekonomik etkinlik kavramı, üretimde ve dağıtımda etkinlik, tüketici fazlası, üretici fazlası, piyasa aksaklıkları ve devletin müdahalesi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
8) Yarıyıl İçi Sınavı
9) Fayda kuramı, kardinal / ordinal fayda, toplam fayda, marjinal fayda, azalan marjinal fayda yasası, marjinal fayda ve tüketici dengesi, eş marjinal fayda, değer paradoksu, bütçe kısıtı, bütçe doğrusu, kayıtsızlık eğrisi, fayda maksimizasyonu ve tüketici dengesi, tüketici dengesinde değişmeler, tüketicinin çalışma seçimi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
10) Kar kavramı ve tanımı, üretim kavramı ve üretim fonksiyonu, toplam ürün, ortalama ürün, marjinal ürün, azalan getiri yasası, eş ürün eğrisi, eş maliyet doğrusu, üretici dengesi, üretici dengesinde değişiklik Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
11) Enflasyonun ve genel fiyat düzeyi kavramları, tüketici fiyat endeksi, GSYH deflatörü, üretici fiyat endeksi, endeks hesaplama yöntemleri, enflasyon hesaplaması, reel değer hesabı, enflasyonun etkileri Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
12) İşgücü piyasası ile ilgili temel kavramlar, işsizlik tanımı, işsizliğin hesaplanması, işsizlik türleri, işsizliğin etkileri ve Türkiye'de işsizlik üzerine genel tespitler Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
13) Enflasyonun nedenleri, kısa dönemde enflasyon ve işsizlik ilişkisi, uzun dönemde enflasyon ve işsizlik ilişkisi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
14) Dönem içi ödev çalışmalarının genel değerlendirmesi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
15) Yarıyıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Modern Mikroekonomiye Giriş, A. Yasemin Yalta ve A. Talha Yalta, Adres Yayınları
Modern Makroekonomiye Giriş, A. Yasemin Yalta ve A. Talha Yalta, Adres Yayınları
Diğer Kaynaklar: Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

8

5

9

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
7) Teknik resim becerisini tasarım ve uygulamada etkin kullanır.
8) Teknoloji alanında güncel teknikleri ve araçları seçer ve kullanır.
9) Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular.
10) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
14) Mesleki uygulamalarda çevre ve iş güvenliği konularını gözetir
15) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
16) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
17) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
18) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
19) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
20) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
21) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
22) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
23) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
24) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
25) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir. 2
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır 2
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. 1
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. 3
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. 1
6) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. 1
7) Teknik resim becerisini tasarım ve uygulamada etkin kullanır. 1
8) Teknoloji alanında güncel teknikleri ve araçları seçer ve kullanır. 4
9) Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular. 1
10) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. 4
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. 5
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 5
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. 5
14) Mesleki uygulamalarda çevre ve iş güvenliği konularını gözetir 3
15) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. 5
16) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. 5
17) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 5
18) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. 5
19) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. 5
20) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. 5
21) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 5
22) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. 5
23) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 5
24) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. 2
25) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ödevler 4 2 8
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 50