Spor Yöneticiliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECON236
Ders İsmi: Spor Ekonomisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Serpil BAŞER
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin sporun ekonomik boyutunu öğrenmeleri amaçlanmıştır. İktisadi düşünce içinde sporu, sporun toplumsal arz ve talebi ile genel özellikleri, sporda tüketim-yatırım kavramlarını, sporda işgücü piyasalarını öğrenmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: İktisadi düşünce içinde spor, sporun toplumsal arz ve talebi ile genel özellikleri, sporda tüketim-yatırım kavramları, spor yönetimlerinin iktisadi ve sosyal gelişmeye katkısı, spor yatırımlarının finansmanı, spor harcamaları ve maliyet-fayda analizi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Spor ekonomisinin temel kavramlarını analiz eder, bu kavramları ulusal ve uluslararası spor endüstrisinde uygulamalı örneklerle ilişkilendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Dijitalleşme, yapay zekâ ve blokzincir gibi güncel bilgi teknolojilerini spor ekonomisi uygulamalarında etkin biçimde kullanır ve yenilikçi çözümler üretir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Spor endüstrisindeki farklı piyasa yapılarını ve ekonomik işleyişlerini değerlendirerek, spor kurum ve organizasyonları için stratejik planlamalar geliştirir.
2) Spor ekonomisine ilişkin kararların mikro ve makro düzeydeki etkilerini ekonomik modellerle açıklar, bu etkileri sürdürülebilir kalkınma bağlamında yorumlar
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Spor ekonomisi alanındaki küresel gelişmeleri takip eder, çok disiplinli takımlarda etik, toplumsal ve çevresel duyarlılık gözeterek sürdürülebilir ekonomik modeller önerir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Spor Endüstrisi ve ekonomisi .
2) Neden Spor ekonomisi? Taraftar ile müşteri-tüketici arasındaki farklar .
3) Spor endüstrisinde bölümlendirme ve spor endüstrisinin ekonomik boyutları .
4) Spor endüstrisinin bir ekonomi olarak gelişmesini etkileyen faktörler .
5) Spor endüstrisinde arz ve talep .
6) Rekabetçi denge. .
7) Spor endüstrisinde tüketici davranışları teorisi ile talep ve arz esneklikleri .
8) Vize sınavı .
9) Oyuncu ücretleri, takımların gelir ve giderleri.
10) Spor endüstrisinde düzenlemeler .
11) Sporun ekonomik etkileri .
12) Spor ekonomisinde emek piyasası. .
13) Spor endüstrisinde düzenlemeler. .
14) Spor endüstrisi ve piyasalar .
15) Spor endüstrisinin uluslararası boyutu. .
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çeşitli bilimsel kaynaklardan hazırlanan ders notu.
Diğer Kaynaklar: Ders notu.
Downward, P., Dawson, A. ve Dejonghe, T. (2009). Sports Economics, Theory, Evidence an
Leeds, M. ve Allmen, P. (2017). Spor Ekonomisi, Palme Yayınevi, Ankara.
Saatçioğlu, C. (2013). Spor Ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama, Gazi Kitabevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Spor yönetiminin temel kuramsal bilgilerini edinir ve uygular.
2) Spor kurumları, tesisleri ve organizasyonlarını planlar, yönetir ve değerlendirir.
3) Ulusal ve uluslararası spor yönetimi yapıları ve politikalarını karşılaştırmalı analiz eder ve stratejik düşünür.
4) Güncel bilgi teknolojilerini spor yönetiminde etkin kullanır; dijitalleşmeye uyum sağlar ve yenilikçi çözümler geliştirir.
5) Etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar; çok disiplinli konularda ekiplerde etkin çalışır.
6) Etik değerlere, toplumsal ve kültürel duyarlılığa sahip olur; çevreye duyarlı ve sürdürülebilir spor politikaları geliştirir.
7) Girişimcilik, yaratıcılık ve liderlik becerileri sergiler; değişen koşullarda çözüm üretir ve stratejik karar verir.
8) Kuramsal bilgileri saha uygulamalarıyla ilişkilendirir, mesleki yetkinliğini artırır ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Spor yönetiminin temel kuramsal bilgilerini edinir ve uygular. 5
2) Spor kurumları, tesisleri ve organizasyonlarını planlar, yönetir ve değerlendirir. 5
3) Ulusal ve uluslararası spor yönetimi yapıları ve politikalarını karşılaştırmalı analiz eder ve stratejik düşünür. 5
4) Güncel bilgi teknolojilerini spor yönetiminde etkin kullanır; dijitalleşmeye uyum sağlar ve yenilikçi çözümler geliştirir.
5) Etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar; çok disiplinli konularda ekiplerde etkin çalışır.
6) Etik değerlere, toplumsal ve kültürel duyarlılığa sahip olur; çevreye duyarlı ve sürdürülebilir spor politikaları geliştirir.
7) Girişimcilik, yaratıcılık ve liderlik becerileri sergiler; değişen koşullarda çözüm üretir ve stratejik karar verir. 5
8) Kuramsal bilgileri saha uygulamalarıyla ilişkilendirir, mesleki yetkinliğini artırır ve yaşam boyu öğrenme yetkinliği kazanır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 130