Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTC394
Ders İsmi: Sinemada Psikoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Pınar TINAZ
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, psikoloji ve sinema arasındaki etkileşimi anlamayı amaçlamaktadır. Freud, Lacan ve Jung gibi önemli psikanalistlerin teorileri üzerinden bilinçdışı, kimlik, arketipler ve sembolizm gibi kavramlar ele alınarak sinemanın izleyici üzerindeki psikolojik etkileri incelenecektir. Psikanalitik kuramların sinemadaki yansımaları, belirli film örnekleri üzerinden analiz edilerek rüya süreci, bilinçdışı mekanizmalar, kimlik oluşumu, kastrasyon korkusu, Oedipal kompleks ve toplumsal cinsiyet temsilleri gibi konular değerlendirilecektir. Böylece öğrenciler, sinemanın yalnızca sanatsal bir anlatım biçimi olmanın ötesinde, derin psikolojik ve kültürel anlamlar barındıran bir araç olduğunu keşfedeceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, sinema ve psikoloji arasındaki ilişkiyi psikanalitik kuramlar çerçevesinde ele almaktadır. Freud, Lacan ve Jung gibi kuramcıların bilinçdışı, kimlik, arketipler, ayna evresi, Oedipal kompleks ve simgeleştirme gibi kavramlarına odaklanarak, sinemanın izleyici üzerindeki psikolojik etkileri incelenmektedir. Rüya süreci, bilinçdışı mekanizmalar ve sansürleme gibi psikanalitik süreçlerin sinemadaki temsilleri analiz edilerek, filmlerin bilinçaltı düzeyde nasıl anlamlar ürettiği araştırılmaktadır. Ayrıca, sinema sanatında haz/hoşnutsuzluk ilkesi, gerçeklik ilkesi ve toplumsal cinsiyet temsilleri gibi konular da ele alınarak, psikolojik kuramların sinemasal anlatımla nasıl iç içe geçtiği tartışılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Freud, Lacan ve Jung’un psikanalitik kuramlarını kavrayarak, bilinçdışı, Oedipal kompleks, ayna evresi, arketipler ve simgeleştirme gibi temel kavramları öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sinema sanatında bilinçdışı süreçlerin, rüya mekanizmalarının ve kimlik oluşumunun nasıl temsil edildiğini psikanalitik yaklaşımla yorumlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sinemada kullanılan psikolojik öğelerin izleyici üzerindeki bilişsel ve duygusal etkilerini inceleyerek, sinemanın bir anlatım aracı olarak psikolojiyle nasıl etkileşim kurduğunu tartışır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Psikanalitik kuramları kullanarak filmleri derinlemesine analiz eder.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikoloji nedir? Sinema sanatıyla bağlantısı nedir? Sinema ve sosyal bilimlerdeki diğer disiplinlerin ilişkisi nasıldır? FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999 FREUD, Sigmund; Uygarlık, Din ve Toplum; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997
2) Sinemada psikolojinin kullanım alanları nelerdir? Sinemanın izleyici üzerinde etki bağlamında psikolojik öğelerin kullanımı FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Dinin Kökenleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Psikopatoloji Üzerine; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999 FREUD, Sigmund; Uygarlık, Din ve Toplum; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997
3) Freud ve psikanaliz; id, ego, süperego, bilindışı, ön bilinç ve bilinç kavramları FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Dinin Kökenleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Psikopatoloji Üzerine; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999 FREUD, Sigmund; Uygarlık, Din ve Toplum; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997
4) Haz/hoşnutsuzluk ilkesi ve gerçeklik ilkesinin tanımlanması ve psikoseksüel gelişim evreleri FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Dinin Kökenleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Psikopatoloji Üzerine; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999 FREUD, Sigmund; Uygarlık, Din ve Toplum; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997
5) Psikoselsüel gelişim evreleri ve fiksasyonun belirtileri FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999 FREUD, Sigmund; Uygarlık, Din ve Toplum; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997
6) Rüya işlemi nedir, bilinç dışı ön bilinç ve sansür mekanizması: yer değiştirme FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Dinin Kökenleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Psikopatoloji Üzerine; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999 FREUD, Sigmund; Uygarlık, Din ve Toplum; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997
7) Rüya işlemi nedir, bilinç dışı ön bilinç ve sansür mekanizması: yoğunlaştırma, simgeleştirme, temsil etme FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Dinin Kökenleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Psikopatoloji Üzerine; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999 FREUD, Sigmund; Uygarlık, Din ve Toplum; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı - 1997
8) Vize Sınavı
9) Rüya işlemi: simgeleştirme ve sinemadaki yansımaları Spider film örneği FREUD, Sigmund; Cinsellik Üzerine; Öteki Yayınlan; Çev-.Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Metapsikoloji, Idea Yayınları, Çev: Aziz Yardımlı; 1. Baskı - 2000 FREUD, Sigmund; Psikanalize Giriş Dersleri; öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 2. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Psikanalize Yeni Giriş Dersleri; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak, 2. Baskı - 1997 FREUD, Sigmund; Psikopatoloji Üzerine; Öteki Yayınları; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı -1997 FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 1; Öteki Yayınlan; Çev: Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998. FREUD, Sigmund; Rüyaların Yorumu 2, Öteki Yayınları, Çev. Selçuk Budak; 1. Baskı - 1998 FREUD, Sigmund; Sanat ve Edebiyat; Payet Yayınlan-, Çev: Emre Kapkın & Ayşen Tekşen Kapkın; 1. Baskı -1999
10) Freud ve Kristeva, abjection, canavarsı dişi temsilleri Kristeva, J. Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Bir Deneme
11) Lacan'ın psikanaliz yaklaşımları, babanın yasası ve ayna evresi, imgesel, sembolik, gerçek LACAN, jacques; “ ‘özne-Ben'in İşlevinin Oluşturucusu Olarak Ayna Evresi" Çev: Nilüfer Kuyaş; Saffet Murat 7lira; Freud'dan Lacan'a Psikanaliz; Ayrıntı Yayınları; 2. Baskı - 1996 içinde LACAN, jacques; Fallusun Anlamı; Afa Yayınları; Çev: Saffet M. Tura; 1. Baskı -1994
12) Jung'un persona ve arketipleri, Darren Aronofsky'nin Black Swan filminin analiz edilmesi. Jung, C.G. (2003). Dört Arketip, Z. Aksu Yılmazer. (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları
13) Oedipal kompleks, kastrasyon korkusu ve psikoseksüel gelişim evreleri bağlamında Lost Highway'in değerlendirilmesi -
14) Ayna evresi kavramı bağlamında Persona filminin incelenmesi -
15) Jung'un anima ve animus kavramları bağlamında Poor Things filminin incelenmesi -
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Rüyaların Yorumu, Sigmund Freud, Say Yayınları
Cinsiyet ve Psikanaliz, Sigmund Freud, Kırmızı Kedi Y.
Bilinç Dışı, Sigmund Freud, Olimpos Y.
Lacan ve Sinema Sanatı, Mustafa Mencütekin, Arı Sanat Y.
Sinema ve Psikanaliz, Özden Terbaş, İ. Bilgi Ü. Y.
Lacancı Psikanaliz ve Karakter Çözümleme, Mutluhan İzmir, İmge K.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki ileri, kanıta dayalı, güncel, kuramsal ve uygulamalı mesleki bilgilere sahiptir.
2) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, iyileştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanma becerisine sahiptir.
3) Beslenme ve diyetetik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, karşılaşabileceği sorunları tanımlama, analiz etme, yorumlama, karar verme ve kanıta dayalı çözüm geliştirebilme becerisine sahiptir.
4) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
5) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
6) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
7) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
8) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
9) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
11) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
12) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
13) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
14) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki ileri, kanıta dayalı, güncel, kuramsal ve uygulamalı mesleki bilgilere sahiptir.
2) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, iyileştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanma becerisine sahiptir.
3) Beslenme ve diyetetik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, karşılaşabileceği sorunları tanımlama, analiz etme, yorumlama, karar verme ve kanıta dayalı çözüm geliştirebilme becerisine sahiptir.
4) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
5) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
6) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
7) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
8) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
9) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
11) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
12) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
13) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
14) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 10 20
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 108