Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | COMP433 | ||||||||
Ders İsmi: | Paralel ve Dağıtılmış Sistemler | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi VECDİ EMRE LEVENT | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Paralel ve dağıtılmış bilişim tekniklerini ve yöntemlerini öğrenmek, geliştirebilmek ve uygulayabilmek Paralel ve dağıtılmış sistemlerin tasarımını, geliştirmesini, ve performans analizini yapabilmek Temel bilgisayar bilimleri yöntemleri ve algoritmalarının paralel ve dağıtılmış mimarilerde nasıl uygulanacağını öğrenmek |
Dersin İçeriği: | Paralel ve dağıtılmış bilişim kavramları Paylaşımlı bellek modelleri Döngü ve görev-düzeyi paralellik Bellek bağdaşımı, eşzamanlılık, önbellek uyumlu çoklu işlemciler Dağıtık bellek modelleri Mesaj geçiş modeli, MPI Dağıtık ağ topolojileri, yönlendirme ve akış kontrolü Dağıtık depolama sistemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Paralel bilişim sistemlerine genel bakış | |
2) | Paylaşımlı bellek modelleri, PRAM ve iş-zaman modeli | |
3) | Paralel bellek hiyerarşisi ve yerelliği, UMA, NUMA ve CC-NUMA paylaşımlı bellek mimarileri | |
4) | Döngü-düzeyi paralellik, OpenMP ile döngü iterasyon dağılımı, performans ölçümü ve ayarı | |
5) | Görev-düzeyi paralellik, çalışma-zamanı görev planlama ve yük dengeleme, iç içe geçmiş paralellik | |
6) | Bellek bağdaşımı ve tutarlılık, eş-zamanlılık ve karşılıklı dışlama işlemlerinin önbellek uyumlu çoklu mikroişlemcilerde uygulanması | |
7) | Heterojen işleme modelleri, hesaplamalı hızlandırıcılar, Nvidia GPU mimarisi, programlama ve performans analizi | |
8) | Yarıyıl içi sınavları | |
9) | Dağıtık bellek modelleri, yığılmış eşzamanlı işlem modelleri, algoritma tasarımı, iletişim maliyet ölçümü, performans kestirimi ve performans ölçümü | |
10) | Bölümlenmiş global adres alanı modeli, tek taraflı iletişim, veri dağılımı, UPC | |
11) | Mesaj geçme modeli, SPMD programlama, Mesaj Geçiş Arayüzü (MPI), kolektif iletişim | |
12) | Bağlantı ağları, topoloji ve performans ölçütleri, yönlendirme ve akış kontrolü | |
13) | Dağıtık depolama sistemleri ve programlama modelleri, Hadoop, Spark | |
14) | Bulut bilişim uygulamaları, örnekler | |
15) | Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Distributed Systems: Principles and Paradigms, Andrew S. Tanenbaum & Maarten van Steen |
Diğer Kaynaklar: | Distributed and Cloud Computing: Clusters, Grids, Clouds, and the Future Internet (DCC), Kai Hwang, Jack Dongarra & Geoffrey C. Fox |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) Karmaşık bir sistem, süreç, yazılım veya donanımı tasarlar | |||||||||||||||||||
2) Güncel yazılım ve donanım geliştirme araçlarını kullanır. | |||||||||||||||||||
3) Güncel yazılım ve donanım geliştirme araçlarını tasarlar. | |||||||||||||||||||
4) Güçlü iletişim kurar. | |||||||||||||||||||
5) Yaşam boyu öğrenir, bilgiye erişir ve kendini geliştirir. | |||||||||||||||||||
6) Profesyonel etik değerlerine sahiptir. | |||||||||||||||||||
7) Proje yönetim ve girişimcilik yeteneklerine sahiptir. | |||||||||||||||||||
8) Teknolojinin insan, sağlık, ekolojik ve hukuk boyutlarının; sosyal ve küresel etkilerinin farkındadır. | |||||||||||||||||||
9) Mevcut literatür taraması yapabilme ve yeni bilgiye erişip öğrenme yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||||||||
10) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||||
11) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | |||||||||||||||||||
12) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | |||||||||||||||||||
13) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | |||||||||||||||||||
14) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. | |||||||||||||||||||
15) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | |||||||||||||||||||
16) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |||||||||||||||||||
17) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | |||||||||||||||||||
18) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | |||||||||||||||||||
19) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | |||||||||||||||||||
20) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık bir sistem, süreç, yazılım veya donanımı tasarlar | 1 |
2) | Güncel yazılım ve donanım geliştirme araçlarını kullanır. | 1 |
3) | Güncel yazılım ve donanım geliştirme araçlarını tasarlar. | 1 |
4) | Güçlü iletişim kurar. | |
5) | Yaşam boyu öğrenir, bilgiye erişir ve kendini geliştirir. | |
6) | Profesyonel etik değerlerine sahiptir. | |
7) | Proje yönetim ve girişimcilik yeteneklerine sahiptir. | |
8) | Teknolojinin insan, sağlık, ekolojik ve hukuk boyutlarının; sosyal ve küresel etkilerinin farkındadır. | |
9) | Mevcut literatür taraması yapabilme ve yeni bilgiye erişip öğrenme yetkinliğine sahiptir. | |
10) | Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | |
11) | Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | |
12) | Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | |
13) | Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | |
14) | Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. | |
15) | Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | |
16) | Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |
17) | Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | |
18) | Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | |
19) | Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | |
20) | Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Laboratuvar | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Proje | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 144 |