RTC382 Sinemada Edebiyat UyarlamalarıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Yeni Medya ve İletişimÖğrenciler İçin Bilgiler
Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTC382
Ders İsmi: Sinemada Edebiyat Uyarlamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Pınar TINAZ
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yazınsal metinlerin, görsel bir anlatım alanı olan sinemaya aktarım sürecinin nasıl gerçekleştiğinin örneklerle açıklanarak kavranması.
Dersin İçeriği: Öncelikle sinemanın diğer sanat alanları ile bağı açıklanır. Daha sonra şiir, roman, öykü, masal, efsane gibi yazınsal ve sözel edebiyat türlerinin görsel dile nasıl aktarıldığı örnekler ile açıklanır. Farklı uyarlama eserler analiz edilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste sanat alanlarının birbiri ile bağını kavrar.
2) Sinema ve edebiyat alanlarının yapısal özellikleri açıklanır, farklı uyarlama türleri üzerinde durulur, örnekler analiz edilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Edebiyat ve sinema eserlerini yapısal olarak kategorize edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste edebiyat uyarlamaları hakkında etkileşimde bulunur
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste edebiyat eserlerinin sinema uyarlamalarını öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste edebiyattan sinemaya uyarlanış eserlerin analiz süreçlerini yönetebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanat kavramının açıklanması. Yaşamın aynası olarak sanat ve mimesis. Temel sanat dalları ve alt alanlar. Yok
2) Edebiyatın anlatım olanakları ve edebiyat türleri. Yok
3) Şiirlerin görselleştirilmesi. Şiirlerden bestelenmiş müzik eserlerine çekilen video klipler Yok
4) Şiirlerden yola çıkılarak yazılmış senaryolar. Yok
5) Roman uyarlamaları. Sinema tarihinde ilk roman uyarlamaları. Fransa’da Film D’Art örnekleri. Yok
6) İlk dönem Amerikan sinemasında roman uyarlamaları. D.W Griffith ve Birth of a Nation Yok
7) Klasik Amerikan sinemasında roman, hikaye ve oyun uyarlamaları (1930 – 1960) Yok
8) ARA SINAV Yok
9) Yeşilçam sinemasında roman, hikaye ve oyun uyarlamaları (1950 – 1970) Yok
10) Bilim – Kurgu ve Korku türünde yapılan roman, hikaye ve oyun uyarlamaları (1960 – 1980) Yok
11) 1980 Sonrası Türk sinemasında hikaye, roman ve oyun uyarlamaları Yok
12) Bir edebiyat eseri nasıl görselleştirilir? Öykü / Olay Örgüsü Yok
13) Senaryo kurgusu Yok
14) Senaryo Yazımında Temel Kurallar Yok
15) Karakterlerin görselleştirilmesi Yok
16) FİNAL SINAVI Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğrencilere öğretim elemanı tarafından hazırlanmış ders notları verilmektedir.
Diğer Kaynaklar: Sinema, İletişim, Edebiyat - Ayşe Koncavar - Agora K.
Edebiyat ve film: edebiyat bilimi yaklaşımıyla film çözümlemesine giriş - Ersel Kayaoğlu, Hiperlink Y.
Hikayelerden sinematografik öykülemeye : anlatmanın yollar, Cüneyt Gök, Altınbaş Ü. Y

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 10 20
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 108