Dersin Amacı: |
Bu derste, medya okuryazarlığı nedir, dünyada medya okuryazarlığı, Türkiye’de medya okuryazarlığı, medya okuryazarlığı neden gereklidir? sorularına yanıt verilecektir. Bu derste öğrencilerin her türlü medya ortamından gelen enformasyonu eleştirel bir bakış açısı ile çözümlemesi ve analiz etmesi amaçlanmaktadır. Özellikle geleneksel medyadan yeni medyaya geçişle yaşanan dezenformasyon akışı karşısında eleştirel bir bakış açısıyla medya okuryazarlığı yetisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, iletişim sürecinin tanımlanması ve medya okuryazarlığının tanımlanması, medya okuryazarlığının farklı alanlarla olan ilişkisinin anlaşılması, Okur-yazarlık ve okuryazarlık, yirmi birinci yüzyılda medya okuryazarlığı nedir? Ne değildir?, medya okuryazarlığına ilişkin temel ilkeler ve medya okuryazarlığının kapsamı, medya okuryazarı olmak: medyayı okumak ve medyayı yazmak, medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar, medya okuryazarlığı modelleri, medya okuryazarlığı ilkeleri, medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar, medya okuryazarlığının gelişmesine katkıda bulunan önemli düşünürler, aktif birey, aktif izleyici, aktif öğrenci, medya eleştirisi ve eleştirel pedagoji, medya okuryazarlığı eğitiminde örnek ülke uygulamaları, Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi konuları üzerinde durulmaktadır. gibi konuları içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders hakkında genel bilgilendirme. |
|
2) |
İletişim sürecini tanımlama, Okur-yazarlık ve okuryazarlık |
|
3) |
Medya Okuryazarlığının tanımı, Avrupa Konseyi Yaşam Boyu Medya Okuryazarlığı hakkında Brüksel Deklarasyonu ve medya okuryazarlığı eğitiminin gerekliliği |
|
4) |
Medya okuryazarlığına ilişkin temel ilkeler ve medya okuryazarlığının kapsamı |
|
5) |
Literatürde okuryazarlık çeşitleri, medya okuryazarlığı ile ilgili okuryazarlık türlerinin tanımlanması, Görsel okuryazarlık, bilgi okuryazarlığı, elektronik okuryazarlık |
|
6) |
Medya okuryazarlığı beceri alanları |
|
7) |
Medya analizinde temel kavramlar |
|
8) |
Yarıyıl içi Sınavı |
|
9) |
Medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar
|
|
10) |
Medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar (devam) |
|
11) |
Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar,
Medya okuryazarlığı modelleri: James W. Potter’ın Bilişsel Medya Okuryazarlığı Modeli |
|
12) |
Rick Shepherd’in Eleştirel Medya Eğitimi Modeli, J. Francis Davis’in “Medya Eğitimi Modeli Programlarının Kuramsal Kökenleri” |
|
13) |
Medya okuryazarlığı ilkeleri |
|
14) |
Medya Okuryazarlığı Hareketinde Yedi Büyük Tartışma |
|
15) |
Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi |
|
16) |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Medya Okuryazarlığı Ders Notları ppt. (Prof.Dr. Neşe KARS TAYANÇ) |
Diğer Kaynaklar: |
Medya Okuryazarlığı, Editör: Elif Küçük Durur, Siyasal Kitabevi, 2016
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, 1. Baskı, çev. Süleyman İrvan, İstanbul, Ark Kitapları, 1996
Noam Chomsky, Medya Gerçeği, İstanbul, Tümzamanlar Yayıncılık, 1993
Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si, İstanbul, İnkılap Kitabevi, 2014
Ed. H. Sayın, A. Altun, E. Orhon, N. Pembecioğlu, Dijital Çağın Okuryazar Bireyleri Proje Kitabı, Konya, MEB Yayınları, 2020. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. |
3 |
2) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
3) |
Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. |
5 |
4) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. |
1 |
5) |
Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
6) |
İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. |
1 |
7) |
Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. |
5 |
8) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. |
1 |
9) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. |
1 |
10) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. |
1 |
11) |
Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. |
4 |
12) |
En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. |
1 |
13) |
Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. |
2 |
14) |
Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. |
2 |
15) |
Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. |
4 |
16) |
Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
5 |