NEMC205 Yeni Medya ve GazetecilikKurumsal BilgilerAkademik Programlar Yeni Medya ve İletişimÖğrenciler İçin Bilgiler
Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NEMC205
Ders İsmi: Yeni Medya ve Gazetecilik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Emine SIRMALI KAYACAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilere, yeni medya teknolojilerini kullanarak haber yazım teknikleri ve gazetecilik pratikleri hakkında bilgi ve beceri kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, yeni medya platformlarında haber yazım kuralları, haber yazım teknikleri, ha-ber türleri, haber kaynakları, haberi yayınlama ve röportaj tekniklerinin yanı sıra haber yazımında etik kurallar ele alınmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Haber yazma teknikleri konusunda temel bilgi ve becerileri kazanır.
2) Habere konu bilgileri farklı kaynaklardan toplayarak, haberi yazabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Gazetecilik etik kuralları bilir.
2) Haberi yeni medya platformlarında yayınlanabilir hale getirebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Röportaj yazma ve haber oluşturma konularında bireysel çalışabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Haber Nedir? Haberin Değeri, Olayın Haber Olma Ölçütleri Nelerdir? "İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları. "Temel Gazetecilik”, Oya Tokgöz, İmge Yayınları.
2) Haber ve Haber Kaynakları "İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları.
3) Haber Yazma Süreci & Haber Yazma Temelleri "İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları.
4) Haber Yazım Kuralları "İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları. “Habercinin El Rehberi: Soru Ve Örneklerle Haber Toplama ve Yazma Kural ve Teknikleri”, Erkan Yüksel; Halil İbrahim Gürcan, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
5) Haber Yazma Teknikleri "İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları. “Habercinin El Rehberi: Soru Ve Örneklerle Haber Toplama ve Yazma Kural ve Teknikleri”, Erkan Yüksel; Halil İbrahim Gürcan, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
6) Haber Yapısı "İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları. “Habercinin El Rehberi: Soru ve Örneklerle Haber Toplama ve Yazma Kural ve Teknikleri”, Erkan Yüksel; Halil İbrahim Gürcan, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
7) Yeni Medyada Haber Yazımı Ders notları
8) Ara Sınav -
9) Röportaj-Söyleşi Arasındaki Ayrım & Röportaj Çeşitleri Ders notları
10) Haber Fotoğrafçılığı Ders notları
11) Yurttaş Gazeteciliği Ders notları
12) Haber Yazım Atölyesi: Spor/Magazin/Polis-Adliye/Kültür-Sanat/Sağlık/Moda/Çevre Haber Uygulaması Atölye notları
13) Haber Yazım Atölyesi: Yeni Medyada Habercilik Atölye notları
14) Haber Yazım Atölyesi: Veri Gazeteciliği Atölye notları
15) Öğrenci Gazetesi Sunumları -
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları.

Diğer Kaynaklar: İleti Tasarımında Haber”, Nurdoğan Rigel, Der Yayınları.
“Temel Gazetecilik”, Oya Tokgöz, İmge Yayınları.
“Haberim Var – Örneklerle Haberin ABC’si”, Kemal Aslan, Anahtar Yayınları, 2003.
“Habercinin El Rehberi: Soru ve Örneklerle Haber Toplama ve Yazma Kural ve Teknikleri”, Erkan Yüksel; Halil İbrahim Gürcan, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2001.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir. 5
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 1
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir. 2
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir. 2
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir. 4
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir. 4
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder. 2
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir. 2
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir. 1
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir. 4
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir. 1
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 102