PRA204 Tüketici DavranışlarıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PRA204
Ders İsmi: Tüketici Davranışları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Esra Pelin GÜREGEN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Özlem ÖZDEMİR
Öğretim Elemanı
Ar.Gör. Esra Pelin GÜREGEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrencilerin tüketim ve tüketici davranışlarını bireysel, sosyal ve kültürel bağlamlarda kavramaları amaçlanmaktadır. Ayrıca, tüketici davranışlarının temel teorik çerçevelerini ve bu davranışları etkileyen motivasyon, kişilik, bellek, kültür ve grup etkileri gibi faktörleri analiz etme becerileri kazanmaları hedeflenmektedir. Öğrenciler, tüketim toplumu, etik ve postmodern tüketim gibi güncel konulara yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirirken, tüketici davranışlarının pazarlama ve toplum üzerindeki etkilerini değerlendirme fırsatı bulacaklardır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği; tüketim ve tüketici kavramlarının tanımlanması, tüketici davranışlarının temel teorik modellerinin incelenmesi, bireysel ve sosyo-kültürel etkilerin analiz edilmesi, tüketici satın alma süreçlerinin değerlendirilmesi ve hedonik ile faydacı tüketim arasındaki farkların açıklanması gibi konuları kapsamaktadır. Ayrıca, ders; postmodern tüketim, tüketim toplumu ve etik konularına odaklanarak öğrencilerin bu alanlarda eleştirel bir perspektif geliştirmelerini hedeflemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu derste öğrenciler, tüketim ve tüketici kavramlarını tanıyarak, tüketici davranışlarının temel dinamiklerini anlayabileceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bu derste öğrenciler, bireysel ve sosyo-kültürel faktörlerin tüketici davranışlarına etkisini inceleyerek, tüketici karar alma süreçlerini yorumlayabilirler.
2) Bu derste öğrenciler, hedonik ve faydacı tüketim kavramlarını karşılaştırarak, modern tüketim toplumundaki tüketim eğilimlerini analiz edebilirler.
3) Bu derste öğrenciler, postmodern tüketim yaklaşımlarını ve tüketim toplumu teorilerini değerlendirerek, günümüz tüketici kültürünü eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler, klasik ve çağdaş tüketici davranış modellerini analiz ederek, bu modellerin pazarlama stratejilerine etkisini değerlendirebilirler.
2) Bu derste öğrenciler, tüketim etiği ve sürdürülebilir tüketim konularını tartışarak, etik tüketim anlayışının bireysel ve toplumsal etkilerini değerlendirebilirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tüketim ve tüketici kavramı Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları. Bocock, R. (1993) “Tüketim”. Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi.
2) Tüketici Davranışı ve Tüketici Davranışının Özellikleri Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları. Bocock, R. (1993) “Tüketim”. Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi.
3) Klasik ve Çağdaş Tüketici Davranış Modelleri Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları. Bocock, R. (1993) “Tüketim”. Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi.
4) Tüketici Davranışında Bireysel Etkiler: Motivasyon, Duygu, İlgilenim Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul
5) Tüketici Davranışında Bireysel Etkiler: Bellek ve Öğrenme Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul
6) Tüketici Davranışında Bireysel Etkiler: Benlik ve Kişilik Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul
7) Tüketici Davranışlarını Etkileyen Sosyo-Kültürel Etmenler: Aile ve Sosyal Sınıflar Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim.
8) Vize Sınavı
9) Tüketici Davranışlarını Etkileyen Sosyo-Kültürel Etmenler: Kültür Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları. Bocock, R. (1993) “Tüketim”. Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi.
10) Tüketici Davranışlarında Grup Etkisi Gustave Le Bon, (2005). Kitleler Psikolojisi, Yağmur Yayınları Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları. Bocock, R. (1993) “Tüketim”. Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi.
11) Tüketici Satın Alma Karar Süreci Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları. Bocock, R. (1993) “Tüketim”. Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi.
12) Tüketim türleri: hedonik ve faydacı tüketim Odabaşı, Y. (2007). Tüketici davranışı. Mediacat Kitapları.
13) Tüketim Toplumunda Tüketici Davranışları: Hedonik vs Faydacı Tüketim Mucuk, İsmet , 2006.Pazarlama İlkeleri, 15. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi, Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları. Bocock, R. (1993) “Tüketim”. Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi.
14) Postmodern Tüketim Yavuz Odabaşı ve Gülfidan Barış. 2002. Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.İstanbul Odabaşı, Y. (2014). Postmodern pazarlama: Tüketim ve tüketici. MediCat Yayınları.
15) Tüketim toplumunda etik Baudrillard, J., Deliceçaylı, H. ve Keskin, F. (1997). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bülbül, A. (2001). İletişim ve etik. Nobel Akademik Yayıncılık
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Koç, Erdoğan. 2013. Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri Global ve Yerel Yaklaşım, Seçkin Yayınları, 5. Baskı, İstanbul
Odabaşı, Yavuz.1999. Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumun Tüketen Topluma
Dönüşümü, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Yavuz Odabaşı, Gülfidan Barış, 2003. Tüketici Davranışı, MediaCat, İstanbul.
Baudrillard, J., Deliceçaylı, H. ve Keskin, F. (1997). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Koç, Erdoğan. 2013. Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri Global ve Yerel Yaklaşım, Seçkin Yayınları, 5. Baskı, İstanbul
Odabaşı, Yavuz.1999. Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumun Tüketen Topluma
Dönüşümü, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
Yavuz Odabaşı, Gülfidan Barış, 2003. Tüketici Davranışı, MediaCat, İstanbul.
Baudrillard, J., Deliceçaylı, H. ve Keskin, F. (1997). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bülbül, A. (2001). İletişim ve etik. Nobel Akademik Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

6

3

4

5

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 4
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 3
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 2
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 2
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 5
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 1
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 3
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 1
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 2
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 3
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 2
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 2
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 2
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 35
Kanaat Notu 1 % 5
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 101