OHS402 İş Sağlığı ve GüvenliğiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler İçin Bilgiler
Endüstri Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OHS402
Ders İsmi: İş Sağlığı ve Güvenliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Özlem YURTSEVER
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İş sağlığı ve güvenliği prensiplerinin öğrencilere aktarılması amaçlanmaktadır. Bu derste, çeşitli sektörlerdeki tehlikeler ve bu tehlikelere karşı alınacabilecek önlemler öğrencilere aktarılacaktır.
Dersin İçeriği: Evde ve işyerinde Kişisel Sağlık ve Güvenlik, Kişisel güvenlik, Kazalar ve sanayi üzerindeki etkileri, işçi tazminatları, sağlık ve güvenlik personelinin rolleri, stres ve güvenlik, mekanik tehlikeler ve koruma, ısı ve sıcaklık tehlikeleri, yangın tehlikeleri, Gürültü ve titreşim tehlikeleri, Acil durumlar için hazırlık, Güvenliği teşvik, Sağlık ve güvenlik eğitimi, Endüstriyel hijyen.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İş güvenliği ve işçi sağlığı kavramlarını tanımlayabilir ve analiz eder
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İş kazaları, çeşitleri, meslek hastalıkları ve korunma yollarını analiz eder
2) İşyerindeki çalışma ortamlarını ergonomiye uyarlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İlkyardım kavramını bilir ve ilk yardımda uygulanacak kuralları analiz eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çalışma ortamlarında kullanılan el aletleriyle çalışmalarda iş güvenliği temel kurallarını analiz eder
2) Kişisel koruyucu donanımlarını tanımlayabilir ve kullanımının önemini analiz eder
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş Sağlığı ve Güvenliğine Giriş; İş Hukuku Kaynak kitapları ve ders notları
2) İş hukuku Kaynak kitapları ve ders notları
3) İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları Kaynak kitapları ve ders notları
4) Fiziksel Risk Etmenleri Kaynak kitapları ve ders notları
5) Fiziksel Risk Etmenleri Kaynak kitapları ve ders notları
6) Biyolojik Risk Etmenleri Kaynak kitapları ve ders notları
7) Psikososyal Risk Etmenleri Kaynak kitapları ve ders notları
8) Yarıyıl İçi Sınavı -
9) Ergonomik Risk Etmenleri Kaynak kitapları ve ders notları
10) Kimyasal Risk Etmenleri Kaynak kitapları ve ders notları
11) Kimyasal Risk Etmenleri Kaynak kitapları ve ders notları
12) Korunma Politikaları Kaynak kitapları ve ders notları
13) Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Kaynak kitapları ve ders notları
14) Risk Değerlendirmesi Kaynak kitapları ve ders notları
15) Afet ve Acil Durumlar Kaynak kitapları ve ders notları
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İş Sağlığı ve Güvenliği Temel Eğitimi, Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Yağımlı, Prof. Dr. Hakan Tozan
Diğer Kaynaklar: İş Sağlığı ve Güvenliği, Prof. Dr. Nazmi Bilir

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
7) Teknik resim becerisini tasarım ve uygulamada etkin kullanır.
8) Teknoloji alanında güncel teknikleri ve araçları seçer ve kullanır.
9) Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular.
10) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
14) Mesleki uygulamalarda çevre ve iş güvenliği konularını gözetir
15) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
16) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
17) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
18) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
19) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
20) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
21) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
22) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
23) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
24) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
25) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
7) Teknik resim becerisini tasarım ve uygulamada etkin kullanır.
8) Teknoloji alanında güncel teknikleri ve araçları seçer ve kullanır.
9) Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular.
10) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
14) Mesleki uygulamalarda çevre ve iş güvenliği konularını gözetir 5
15) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
16) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
17) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
18) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
19) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
20) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
21) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
22) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
23) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
24) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
25) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 106