NURS203 EpidemiyolojiKurumsal BilgilerAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler İçin Bilgiler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NURS203
Ders İsmi: Epidemiyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Melis Merve ÇETİNKAYA
Dersi Veren(ler):






Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin nedensellik ilişkilerini, epidemiyolojik yöntemleri tanımalarını ve araştırmalarında kullanabilmelerini ve sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Epidemiyolojinin temelleri, bilimsel düşünce, nedensellik kavramı, epidemiyolojik ölçütler, sağlık göstergeleri, araştırma yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Epidemiyolojinin tanımını yapabilir ve kullanım alanlarını sayabilir.
2) Bilimsel düşünme ve nedensellik kavramlarını tanımlar.
3) Nedensellik ilişkilerini tanımlar ve çözümleyebilir.
4) Epidemiyolojik ölçütleri hesaplayabilir.
5) Türkiye ve dünyanın sağlık göstergelerini yorumlayabilir.
6) Araştırma türlerini tanımlar ve özelliklerini tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Epidemiyolojiye giriş. Tarihsel süreci ve Temel prensipleri. 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
2) Epidemiyolojik Yöntemlerin Kullanım Alanları 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
3) Epidemiyolojik veri kaynakları 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
4) Sağlık Düzeyini Belirleyen Epidemiyolojik Ölçütler 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
5) Tanımlayıcı Epidemiyoloji,Vaka-Kontrol Araştırmaları,Kesitsel Araştırmalar,Kohort Araştırmaları,Müdahele Araştırmaları,Metodolojik Araştırmalar 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
6) Epidemiyolojik sürveyans 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
7) Enfeksiyon etkenleri ve genel özellikleri, Hastane enfeksiyonları 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
8) Ara Sınav
9) Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği – Enfeksiyon kontrolü ve korunma önlemleri 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
10) Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
11) Bulaşıcı olmayan Hastalıklar Epidemiyolojisi 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
12) Kanser epidemiyolojisi 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
13) Temas yoluyla bulaşan enfeksiyonlar, vektörlerle bulaşan enfeksiyonlar, su ve besinlerle bulaşan enfeksiyonlar, hava yoluyla bulaşan enfeksiyonlar, hayvanlardan insanlara bulaşan enfeksiyonlar 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
14) Cinsel yolla Bulaşan Hastalıklar 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company. 2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
15) Dersin değerlendirilmesi
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company.
2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins
Diğer Kaynaklar: 1.Gordis L . (2004). Epidemiology. 3rd Ed. Philadelphia, WB Saunders Company.
2.Rothman, K.J, Greenland S, Lash TL. (2008). Modern Epidemiology, 3rd Ed. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Hemşirelik ve sağlık alanındaki güncel literatürü izleme, ulaşma, değerlendirme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir.
2) Ulusal ve uluslararası mesleki araştırmaları takip eder. Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak kanıta dayalı bilgiyi yorumlayıp analiz ederek uygulamalarında aktarır.
3) Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere, ilgili yasa, yönetmeliklere,kalite ve kalite yönetimi süreçlerine, politika ve mevzuata uygun davranır.
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, hastalık halinde iyileştirilmesine yönelik hemşirelik bakımını bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda eğitim ve yönetim becerilerini kullanarak uygular.
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile diğer disiplinler ve meslek örgütleriyle işbirliği içinde profesyonel gelişime katkıda bulunacak araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
6) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
7) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
8) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
9) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
11) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
12) Avrupa dil çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. (Öğretim dili ingilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyindedir.)
13) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
14) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
15) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
16) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik ve sağlık alanındaki güncel literatürü izleme, ulaşma, değerlendirme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir. 4
2) Ulusal ve uluslararası mesleki araştırmaları takip eder. Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak kanıta dayalı bilgiyi yorumlayıp analiz ederek uygulamalarında aktarır. 4
3) Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere, ilgili yasa, yönetmeliklere,kalite ve kalite yönetimi süreçlerine, politika ve mevzuata uygun davranır. 2
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, hastalık halinde iyileştirilmesine yönelik hemşirelik bakımını bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda eğitim ve yönetim becerilerini kullanarak uygular. 5
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile diğer disiplinler ve meslek örgütleriyle işbirliği içinde profesyonel gelişime katkıda bulunacak araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 4
6) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. 2
7) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 4
8) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 5
9) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. 3
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 5
11) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. 5
12) Avrupa dil çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. (Öğretim dili ingilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyindedir.) 2
13) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. 4
14) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. 2
15) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. 5
16) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 44