RTC384 Yaratıcı Yazım TeknikleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTC384
Ders İsmi: Yaratıcı Yazım Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hilal AYTİMUR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ecem ŞEN
Dr.Öğr.Üyesi Pınar TINAZ
Doç. Dr. Deniz TELEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders birçok biçim ve türde yazabilmeyi ve yazım süreçlerini öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği: Bu ders yazının yaratıcı akışını canlandırmak ve sürdürmek için tasarlanmıştır. Çeşitli alıştırmalar ile yazılı metinlerin zenginleştirilmesi hedeflenir. Ana ve yan temaları belirleme, karakter oluşturma, karakterler arasında çatışma yaratma, düğüm ve çözüm bölümlerini tasarlama alıştırmaları yapılır. Öğrencilerin özgün birer hikaye yazmaları beklenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler yazım teknik ve türleri hakkında bilgi sahibi olabilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler yaratıcı yazım tekniklerini uygulayabilecektir.
2) Öğrenciler yazım sürecini yönetebilecektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yaratıcılık nedir? Yaratıcı bir fikrin bileşenleri: Yenilik ve fayda sunma
2) Aristoteles'in Poetikası üzerinden Tragedya ve Komedya Yaratıcı yazım alıştırmaları 1: Rastgele seçilmiş kelimelerden öykü kurma
3) Joseph Campbell'in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu'nun tanıtılması ve buradan hareketle Vogler'in 12 aşamalı kahramanın yolculuğu adımları tanımlanması Yaratıcı yazım alıştırmaları 2: Yasak kelimeleri kullanmadan bir olayı aktarma
4) Kahramanın temel ihtiyacı ve motivasyonunu belirlemenin önemi, Sıradan dünya, maceraya çağrı, maceranın reddi aşamaları Yaratıcı yazım alıştırmaları 3: Karakter – Olay – Mekan tablosu kullanarak kısa öyküler oluşturma
5) İlahi Yardım/Mentorle Buluşma, İlk Eşiğin Geçilmesi, Testler, Müttefikler ve Düşmanlar aşamalarının tanıtılması Yaratıcı yazım alıştırmaları 4: Akrostiş tekniği ile yanımızdaki arkadaşımız için bir şiir yazma
6) Büyük Soruna Yaklaşma, Büyük değişim, çile, ödül/ceza adımlarının tanıtılması Yaratıcı yazım alıştırmaları 5: Sıfat ve zarf kullanım çalışması. İfadeyi güçlendirme, özgünleştirme
7) Doruk noktası ve geri dönüş adımlarının tanıtılması ve hikayelerin bu adımlara göre iskeletlerinin oluşturulması
8) ARA SINAV
9) Karakter oluşturma, stereotip, arketip
10) Öğrencilerin tasarladığı karakterlerin incelenmesi
11) Hikayenin bileşenleri 1: Atmosfer yaratımı. Örnek metinler okuma, kısa tasvirler oluşturma
12) Hikayenin bileşenleri 2: Düğüm oluşturma, doruk noktası ve çözüm. Örnek metinlerin incelenmesi
13) Hikayenin bileşenleri 3: Kapalı ve açık uçlu finallerin işlevleri
14) Öğrencilerin yazdığı kısa öykülerin incelenmesi
15) Öğrencilerin yazdığı kısa öykülerin incelenmesi
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Syd, Field. (2020). Senaryo yazarının el kitabı : adım adım başarılı senaryo yazımı, karakter yaratmak ve derinleştirmek, Alfa Yayınları
McKee, Robert, (2024). Hikaye : senaryo yazımının tözü yapısı üslubu ve ilkeleri. İnka.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 94