Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSYC209 | ||||||||
Ders İsmi: | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Alp Giray Kaya | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Psikolojide Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, psikoloji alanında kullanılan bilimsel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarının, bilimsel yönteme ilişkin temel bilgilerin, görgül araştırma sürecinin aşamalarının ve psikoloji biliminde kullanılan farklı araştırma türlerinin tanınmasını sağlamaktır. Bu ders kapsamında psikoloji alanında görgül bir araştırma gerçekleştirmeye ilişkin temel bilgilerin kavranması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında, psikoloji alanında kullanılan bilimsel araştırma yöntemlerinin temel kavramları ve bilimsel yönteme ilişkin temel bilgiler tanıtılmaktadır. Psikoloji alanında kullanılan farklı araştırma türleri ve ölçme yöntemleri ele alınmakta, farklı araştırma paradigmaları, araç-gereç bilgileri incelenmektedir. Psikolojide Araştırma Yöntemleri Dersi, Deneysel Psikoloji dersinin öncülü niteliğindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikolojide Araştırma Yöntemlerine Giriş | |
2) | Bilimsel Yaklaşım ve Psikolojide Bilimsel Yöntemler | |
3) | Psikolojide Araştırmalar ve Nedensellik: Temel, Uygulamalı, Alan, Laboratuvar Çalışmaları | |
4) | Psikoloji Araştırmalarında Etik İlkeler ve APA + Veritabanları ve Literatür Tarama | |
5) | Araştırma Problemleri ve Hipotezler, Değişkenlerin Tanımlanması ve Ölçümü, Ölçüm Düzeyleri, Değişkenlerin Sınıflandırılması | |
6) | Geçerlilik ve Güvenilirlik | |
7) | Geçerlilik ve Güvenilirlik | |
8) | Arasınav | |
9) | Psikolojide Yöntemler: Doğal ve Sistematik Gözlem | |
10) | Psikolojide Yöntemler: Anket Araştırması: Anket Oluşturma ve Uygulama | |
11) | Psikolojide Yöntemler: Anket Araştırması: Anket Oluşturma ve Uygulama | |
12) | Psikolojide Yöntemler: Korelasyonel Yöntemler | |
13) | Örneklem Teknikleri | |
14) | Örneklem Teknikleri | |
15) | Niceliksel ve Niteliksel Yöntemler, Çoklu Yöntemler | |
16) | Araştırma Sunumu ve Raporlanması |
Ders Notları / Kitaplar: | Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık. Kantowitz, B.H., Roediger III, H.L., Elmes, D.G., (2016). Deneysel Psikoloji (9. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık. Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu (6. basım) (2015). Kaknüs Yayınları, İstanbul. Robson, C. (2014). How to do a research project: A guide for undergraduate students (2. ed.) Wiley Pub. Leong, F.T.; Austin, J.T. (2006). The Psychology Research Handbook: A Guide for Graduate Students and Research Assistants (2. ed.) Sage Pub. Kail, R.V. (2015). Scientific Writing for Psychology: Lessons in Clarity and Style. Sage Pub. Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2015). Research Methods in Psychology (10. ed.). McGraw Hill. Nestor, P.G. & Schutt, R.K. (2014). Research Methods in Psychology: Investigating human behavior (2. ed.) Sage Pub. Morling, B. (2014). Research Methods in Psychology: Evaluating a world of information (2. ed.). W.W. Norton. Cozby, P. & Bates, S. (2018). Methods in Behavioral Research (13. ed.) McGraw-Hill. Reis, H.T.; Judd, C.M.(2014). Handbook of Research Methods in Social and Personality Psychology (2nd ed.) Cambridge Univ. Press. Davis, S.F. (2003). Handbook of Research Methods in Experimental Psychology. Wiley. Roberts, M.C.& Ilardi, S.S.(2003). Handbook of Research Methods in Clinical Psychology. Wiley. Teti, D.M..(2004). Handbook of Research Methods in Developmental Science. Wiley. APA Handbook of Research Methods in Psychology: 3 vol set (2012). APA. |
Diğer Kaynaklar: | Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık. Kantowitz, B.H., Roediger III, H.L., Elmes, D.G., (2016). Deneysel Psikoloji (9. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık. Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu (6. basım) (2015). Kaknüs Yayınları, İstanbul. Robson, C. (2014). How to do a research project: A guide for undergraduate students (2. ed.) Wiley Pub. Leong, F.T.; Austin, J.T. (2006). The Psychology Research Handbook: A Guide for Graduate Students and Research Assistants (2. ed.) Sage Pub. Kail, R.V. (2015). Scientific Writing for Psychology: Lessons in Clarity and Style. Sage Pub. Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2015). Research Methods in Psychology (10. ed.). McGraw Hill. Nestor, P.G. & Schutt, R.K. (2014). Research Methods in Psychology: Investigating human behavior (2. ed.) Sage Pub. Morling, B. (2014). Research Methods in Psychology: Evaluating a world of information (2. ed.). W.W. Norton. Cozby, P. & Bates, S. (2018). Methods in Behavioral Research (13. ed.) McGraw-Hill. Reis, H.T.; Judd, C.M.(2014). Handbook of Research Methods in Social and Personality Psychology (2nd ed.) Cambridge Univ. Press. Davis, S.F. (2003). Handbook of Research Methods in Experimental Psychology. Wiley. Roberts, M.C.& Ilardi, S.S.(2003). Handbook of Research Methods in Clinical Psychology. Wiley. Teti, D.M..(2004). Handbook of Research Methods in Developmental Science. Wiley. APA Handbook of Research Methods in Psychology: 3 vol set (2012). APA. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
3 |
5 |
||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||||||||
1) Psikoloji alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||||||||||||||||||||||
2) Yerel ve evrensel düzeyde psikoloji birikimlerini anlar ve aktarır. | |||||||||||||||||||||||||
3) Psikolojinin temel kavramları, prensipleri ve ilgili konuları ile ilgili bilgi edinir. | |||||||||||||||||||||||||
4) Psikolojinin ilgisi dâhilinde olan konuları psikolojinin kavram ve terimleriyle açıklar. | |||||||||||||||||||||||||
5) Psikolojinin bir bilim olduğunu ve davranışlar ile ilgili çözümlemelerin bilimsel yöntemle çözülebileceği bilgisini edinir. | |||||||||||||||||||||||||
6) Psikoloji mesleğinin gerektirdiği sorumluluğu taşır. | |||||||||||||||||||||||||
7) Bireysel ve toplumsal problemleri anlayabilme ve çözebilme yeteneği edinir ve kişisel ve sosyal olayları psikolojik bir bakış açısıyla yorumlar ve analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||
8) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinir. | |||||||||||||||||||||||||
9) Bilimsel ve klinik olarak işlenen güncel konulara çok yönlü yaklaşır. | |||||||||||||||||||||||||
10) Psikolojide araştırma yöntemlerini, sürecini öğrenir ve uygulamada etik prensipleri anlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||
11) Verileri analiz edebilmek, sentezleyebilmek için gereken istatistiksel yöntemleri öğrenir ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanma yeterliliğini elde eder. | |||||||||||||||||||||||||
12) Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunar. | |||||||||||||||||||||||||
13) Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||
14) Psikolojinin temel yaklaşımının ve bakış açısının diğer disiplinlere katkısını bilerek disiplinler arası takım çalışması yapabilmek. | |||||||||||||||||||||||||
15) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek. | |||||||||||||||||||||||||
16) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğitim, engellilik ve sosyo-ekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların ön yargı nedeni olmamasını bilme ve evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olabilmek. | |||||||||||||||||||||||||
17) Güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri vb. Psikoloji kaynaklarını kullanarak, farklı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bunları çok çeşitli hizmet alanlarında uygulayabilmek. | |||||||||||||||||||||||||
18) Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, bilişim ve teknoloji ile ilgili konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmek ve bunları kullanabilmek. | |||||||||||||||||||||||||
19) Psikoloji biliminin tarihsel süreç içindeki gelişimi rehberliğinde alanın temel paradigmalarını ve kuramlarını anlamak. | |||||||||||||||||||||||||
20) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinmek | |||||||||||||||||||||||||
21) Psikolojik bir olgunun sürecini izleyebilmek, çözümleyebilmek ve müdahale edebilmek amacıyla, Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli araç-gereçlere ilişkin temel teknik bilgi ve becerilere sahip olup bunları uygulayabilmek ve geliştirebilmek. | |||||||||||||||||||||||||
22) Mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek. | |||||||||||||||||||||||||
23) Psikolojik araştırma verilerini toplama, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak analiz etme, eleştirel düşünebilme ve sonuçları yorumlayıp bilimsel yazım formatına uygun raporlamayı ve sunmayı gerçekleştirmek. | |||||||||||||||||||||||||
24) Araştırma sürecinin başında uygun araştırma sorusu üretebilme, hipotez geliştirebilme, desen oluşturabilme, deney tasarlayabilme ve uygulayabilme becerilerine sahip olmak. | |||||||||||||||||||||||||
25) Bağımsız davranabilme, sorumluluk alabilme, analitik ve yaratıcı düşünebilme ve gelişime açık olabilme özelliğine sahip olmak | |||||||||||||||||||||||||
26) Psikoloji alanında edindiği bilgi birikimini uygun araştırma yöntemlerini (nicel, nitel) kullanarak bağımsız araştırma becerisine sahip olmak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 5 |
2) | Yerel ve evrensel düzeyde psikoloji birikimlerini anlar ve aktarır. | 4 |
3) | Psikolojinin temel kavramları, prensipleri ve ilgili konuları ile ilgili bilgi edinir. | 4 |
4) | Psikolojinin ilgisi dâhilinde olan konuları psikolojinin kavram ve terimleriyle açıklar. | 3 |
5) | Psikolojinin bir bilim olduğunu ve davranışlar ile ilgili çözümlemelerin bilimsel yöntemle çözülebileceği bilgisini edinir. | 4 |
6) | Psikoloji mesleğinin gerektirdiği sorumluluğu taşır. | 4 |
7) | Bireysel ve toplumsal problemleri anlayabilme ve çözebilme yeteneği edinir ve kişisel ve sosyal olayları psikolojik bir bakış açısıyla yorumlar ve analiz eder. | 4 |
8) | İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinir. | |
9) | Bilimsel ve klinik olarak işlenen güncel konulara çok yönlü yaklaşır. | 5 |
10) | Psikolojide araştırma yöntemlerini, sürecini öğrenir ve uygulamada etik prensipleri anlar ve uygular. | 5 |
11) | Verileri analiz edebilmek, sentezleyebilmek için gereken istatistiksel yöntemleri öğrenir ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanma yeterliliğini elde eder. | 5 |
12) | Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunar. | 5 |
13) | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar. | 2 |
14) | Psikolojinin temel yaklaşımının ve bakış açısının diğer disiplinlere katkısını bilerek disiplinler arası takım çalışması yapabilmek. | 2 |
15) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek. | |
16) | Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğitim, engellilik ve sosyo-ekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların ön yargı nedeni olmamasını bilme ve evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olabilmek. | 2 |
17) | Güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri vb. Psikoloji kaynaklarını kullanarak, farklı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bunları çok çeşitli hizmet alanlarında uygulayabilmek. | 4 |
18) | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, bilişim ve teknoloji ile ilgili konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmek ve bunları kullanabilmek. | 5 |
19) | Psikoloji biliminin tarihsel süreç içindeki gelişimi rehberliğinde alanın temel paradigmalarını ve kuramlarını anlamak. | |
20) | İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinmek | |
21) | Psikolojik bir olgunun sürecini izleyebilmek, çözümleyebilmek ve müdahale edebilmek amacıyla, Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli araç-gereçlere ilişkin temel teknik bilgi ve becerilere sahip olup bunları uygulayabilmek ve geliştirebilmek. | |
22) | Mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek. | |
23) | Psikolojik araştırma verilerini toplama, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak analiz etme, eleştirel düşünebilme ve sonuçları yorumlayıp bilimsel yazım formatına uygun raporlamayı ve sunmayı gerçekleştirmek. | |
24) | Araştırma sürecinin başında uygun araştırma sorusu üretebilme, hipotez geliştirebilme, desen oluşturabilme, deney tasarlayabilme ve uygulayabilme becerilerine sahip olmak. | |
25) | Bağımsız davranabilme, sorumluluk alabilme, analitik ve yaratıcı düşünebilme ve gelişime açık olabilme özelliğine sahip olmak | |
26) | Psikoloji alanında edindiği bilgi birikimini uygun araştırma yöntemlerini (nicel, nitel) kullanarak bağımsız araştırma becerisine sahip olmak. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 106 |