PSYC209 Psikolojide Araştırma YöntemleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin Bilgiler
Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSYC209
Ders İsmi: Psikolojide Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Alp Giray Kaya
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Psikolojide Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, psikoloji alanında kullanılan bilimsel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarının, bilimsel yönteme ilişkin temel bilgilerin, görgül araştırma sürecinin aşamalarının ve psikoloji biliminde kullanılan farklı araştırma türlerinin tanınmasını sağlamaktır. Bu ders kapsamında psikoloji alanında görgül bir araştırma gerçekleştirmeye ilişkin temel bilgilerin kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, psikoloji alanında kullanılan bilimsel araştırma yöntemlerinin temel kavramları ve bilimsel yönteme ilişkin temel bilgiler tanıtılmaktadır. Psikoloji alanında kullanılan farklı araştırma türleri ve ölçme yöntemleri ele alınmakta, farklı araştırma paradigmaları, araç-gereç bilgileri incelenmektedir.
Psikolojide Araştırma Yöntemleri Dersi, Deneysel Psikoloji dersinin öncülü niteliğindedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikoloji araştırmalarında etik sorunları tartışabilirler
2) Betimsel araştırma yöntemlerini hipotezlerini test etmek üzere kullanabilirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bilimsel yöntemin ne olduğunu öğrenirler
Alana Özgü Yetkinlik
1) Psikoloji araştırmalarında internet üzerinden veri tabanlarında literatür taraması yapabilirler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bir araştırma raporu yazarken APA stilini etkili bir şekilde kullanabilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikolojide Araştırma Yöntemlerine Giriş
2) Bilimsel Yaklaşım ve Psikolojide Bilimsel Yöntemler
3) Psikolojide Araştırmalar ve Nedensellik: Temel, Uygulamalı, Alan, Laboratuvar Çalışmaları
4) Psikoloji Araştırmalarında Etik İlkeler ve APA + Veritabanları ve Literatür Tarama
5) Araştırma Problemleri ve Hipotezler, Değişkenlerin Tanımlanması ve Ölçümü, Ölçüm Düzeyleri, Değişkenlerin Sınıflandırılması
6) Geçerlilik ve Güvenilirlik
7) Geçerlilik ve Güvenilirlik
8) Arasınav
9) Psikolojide Yöntemler: Doğal ve Sistematik Gözlem
10) Psikolojide Yöntemler: Anket Araştırması: Anket Oluşturma ve Uygulama
11) Psikolojide Yöntemler: Anket Araştırması: Anket Oluşturma ve Uygulama
12) Psikolojide Yöntemler: Korelasyonel Yöntemler
13) Örneklem Teknikleri
14) Örneklem Teknikleri
15) Niceliksel ve Niteliksel Yöntemler, Çoklu Yöntemler
16) Araştırma Sunumu ve Raporlanması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık.
Kantowitz, B.H., Roediger III, H.L., Elmes, D.G., (2016). Deneysel Psikoloji (9. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık.
Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu (6. basım) (2015). Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Robson, C. (2014). How to do a research project: A guide for undergraduate students (2. ed.) Wiley Pub.
Leong, F.T.; Austin, J.T. (2006). The Psychology Research Handbook: A Guide for Graduate Students and Research Assistants (2. ed.) Sage Pub.
Kail, R.V. (2015). Scientific Writing for Psychology: Lessons in Clarity and Style. Sage Pub.
Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2015). Research Methods in Psychology (10. ed.). McGraw Hill.
Nestor, P.G. & Schutt, R.K. (2014). Research Methods in Psychology: Investigating human behavior (2. ed.) Sage Pub.
Morling, B. (2014). Research Methods in Psychology: Evaluating a world of information (2. ed.). W.W. Norton.
Cozby, P. & Bates, S. (2018). Methods in Behavioral Research (13. ed.) McGraw-Hill.
Reis, H.T.; Judd, C.M.(2014). Handbook of Research Methods in Social and Personality Psychology (2nd ed.) Cambridge Univ. Press.
Davis, S.F. (2003). Handbook of Research Methods in Experimental Psychology. Wiley.
Roberts, M.C.& Ilardi, S.S.(2003). Handbook of Research Methods in Clinical Psychology. Wiley.
Teti, D.M..(2004). Handbook of Research Methods in Developmental Science. Wiley.
APA Handbook of Research Methods in Psychology: 3 vol set (2012). APA.
Diğer Kaynaklar: Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (10. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık.
Kantowitz, B.H., Roediger III, H.L., Elmes, D.G., (2016). Deneysel Psikoloji (9. baskıdan çeviri). Nobel Akademik Yayıncılık.
Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu (6. basım) (2015). Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Robson, C. (2014). How to do a research project: A guide for undergraduate students (2. ed.) Wiley Pub.
Leong, F.T.; Austin, J.T. (2006). The Psychology Research Handbook: A Guide for Graduate Students and Research Assistants (2. ed.) Sage Pub.
Kail, R.V. (2015). Scientific Writing for Psychology: Lessons in Clarity and Style. Sage Pub.
Shaughnessy, J.; Zechmeister, E.B. & Zechmeister, J. (2015). Research Methods in Psychology (10. ed.). McGraw Hill.
Nestor, P.G. & Schutt, R.K. (2014). Research Methods in Psychology: Investigating human behavior (2. ed.) Sage Pub.
Morling, B. (2014). Research Methods in Psychology: Evaluating a world of information (2. ed.). W.W. Norton.
Cozby, P. & Bates, S. (2018). Methods in Behavioral Research (13. ed.) McGraw-Hill.
Reis, H.T.; Judd, C.M.(2014). Handbook of Research Methods in Social and Personality Psychology (2nd ed.) Cambridge Univ. Press.
Davis, S.F. (2003). Handbook of Research Methods in Experimental Psychology. Wiley.
Roberts, M.C.& Ilardi, S.S.(2003). Handbook of Research Methods in Clinical Psychology. Wiley.
Teti, D.M..(2004). Handbook of Research Methods in Developmental Science. Wiley.
APA Handbook of Research Methods in Psychology: 3 vol set (2012). APA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Yerel ve evrensel düzeyde psikoloji birikimlerini anlar ve aktarır.
3) Psikolojinin temel kavramları, prensipleri ve ilgili konuları ile ilgili bilgi edinir.
4) Psikolojinin ilgisi dâhilinde olan konuları psikolojinin kavram ve terimleriyle açıklar.
5) Psikolojinin bir bilim olduğunu ve davranışlar ile ilgili çözümlemelerin bilimsel yöntemle çözülebileceği bilgisini edinir.
6) Psikoloji mesleğinin gerektirdiği sorumluluğu taşır.
7) Bireysel ve toplumsal problemleri anlayabilme ve çözebilme yeteneği edinir ve kişisel ve sosyal olayları psikolojik bir bakış açısıyla yorumlar ve analiz eder.
8) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinir.
9) Bilimsel ve klinik olarak işlenen güncel konulara çok yönlü yaklaşır.
10) Psikolojide araştırma yöntemlerini, sürecini öğrenir ve uygulamada etik prensipleri anlar ve uygular.
11) Verileri analiz edebilmek, sentezleyebilmek için gereken istatistiksel yöntemleri öğrenir ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanma yeterliliğini elde eder.
12) Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunar.
13) Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar.
14) Psikolojinin temel yaklaşımının ve bakış açısının diğer disiplinlere katkısını bilerek disiplinler arası takım çalışması yapabilmek.
15) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek.
16) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğitim, engellilik ve sosyo-ekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların ön yargı nedeni olmamasını bilme ve evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olabilmek.
17) Güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri vb. Psikoloji kaynaklarını kullanarak, farklı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bunları çok çeşitli hizmet alanlarında uygulayabilmek.
18) Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, bilişim ve teknoloji ile ilgili konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmek ve bunları kullanabilmek.
19) Psikoloji biliminin tarihsel süreç içindeki gelişimi rehberliğinde alanın temel paradigmalarını ve kuramlarını anlamak.
20) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinmek
21) Psikolojik bir olgunun sürecini izleyebilmek, çözümleyebilmek ve müdahale edebilmek amacıyla, Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli araç-gereçlere ilişkin temel teknik bilgi ve becerilere sahip olup bunları uygulayabilmek ve geliştirebilmek.
22) Mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
23) Psikolojik araştırma verilerini toplama, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak analiz etme, eleştirel düşünebilme ve sonuçları yorumlayıp bilimsel yazım formatına uygun raporlamayı ve sunmayı gerçekleştirmek.
24) Araştırma sürecinin başında uygun araştırma sorusu üretebilme, hipotez geliştirebilme, desen oluşturabilme, deney tasarlayabilme ve uygulayabilme becerilerine sahip olmak.
25) Bağımsız davranabilme, sorumluluk alabilme, analitik ve yaratıcı düşünebilme ve gelişime açık olabilme özelliğine sahip olmak
26) Psikoloji alanında edindiği bilgi birikimini uygun araştırma yöntemlerini (nicel, nitel) kullanarak bağımsız araştırma becerisine sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Yerel ve evrensel düzeyde psikoloji birikimlerini anlar ve aktarır. 4
3) Psikolojinin temel kavramları, prensipleri ve ilgili konuları ile ilgili bilgi edinir. 4
4) Psikolojinin ilgisi dâhilinde olan konuları psikolojinin kavram ve terimleriyle açıklar. 3
5) Psikolojinin bir bilim olduğunu ve davranışlar ile ilgili çözümlemelerin bilimsel yöntemle çözülebileceği bilgisini edinir. 4
6) Psikoloji mesleğinin gerektirdiği sorumluluğu taşır. 4
7) Bireysel ve toplumsal problemleri anlayabilme ve çözebilme yeteneği edinir ve kişisel ve sosyal olayları psikolojik bir bakış açısıyla yorumlar ve analiz eder. 4
8) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinir.
9) Bilimsel ve klinik olarak işlenen güncel konulara çok yönlü yaklaşır. 5
10) Psikolojide araştırma yöntemlerini, sürecini öğrenir ve uygulamada etik prensipleri anlar ve uygular. 5
11) Verileri analiz edebilmek, sentezleyebilmek için gereken istatistiksel yöntemleri öğrenir ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanma yeterliliğini elde eder. 5
12) Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunar. 5
13) Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar. 2
14) Psikolojinin temel yaklaşımının ve bakış açısının diğer disiplinlere katkısını bilerek disiplinler arası takım çalışması yapabilmek. 2
15) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek.
16) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğitim, engellilik ve sosyo-ekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların ön yargı nedeni olmamasını bilme ve evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olabilmek. 2
17) Güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri vb. Psikoloji kaynaklarını kullanarak, farklı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bunları çok çeşitli hizmet alanlarında uygulayabilmek. 4
18) Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, bilişim ve teknoloji ile ilgili konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmek ve bunları kullanabilmek. 5
19) Psikoloji biliminin tarihsel süreç içindeki gelişimi rehberliğinde alanın temel paradigmalarını ve kuramlarını anlamak.
20) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinmek
21) Psikolojik bir olgunun sürecini izleyebilmek, çözümleyebilmek ve müdahale edebilmek amacıyla, Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli araç-gereçlere ilişkin temel teknik bilgi ve becerilere sahip olup bunları uygulayabilmek ve geliştirebilmek.
22) Mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
23) Psikolojik araştırma verilerini toplama, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak analiz etme, eleştirel düşünebilme ve sonuçları yorumlayıp bilimsel yazım formatına uygun raporlamayı ve sunmayı gerçekleştirmek.
24) Araştırma sürecinin başında uygun araştırma sorusu üretebilme, hipotez geliştirebilme, desen oluşturabilme, deney tasarlayabilme ve uygulayabilme becerilerine sahip olmak.
25) Bağımsız davranabilme, sorumluluk alabilme, analitik ve yaratıcı düşünebilme ve gelişime açık olabilme özelliğine sahip olmak
26) Psikoloji alanında edindiği bilgi birikimini uygun araştırma yöntemlerini (nicel, nitel) kullanarak bağımsız araştırma becerisine sahip olmak. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 106