PSYC462 Stres Yönetimi ve Öfke KontrolüKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSYC462
Ders İsmi: Stres Yönetimi ve Öfke Kontrolü
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Sevinç Serpil AYTAÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Özlem ÖZDEN TUNCA
Prof. Dr. Sevinç Serpil AYTAÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; çalışanlarla ilgili olarak stresin etkileri, başa çıkma stratejilerini kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgi edinmektir. Ayrıca, stresin doğası, belirleyici nedenler ve strese karşı fizyolojik ve psikolojik tepkiler ders bölümünde ele alınmaktadır. Ek olarak; fizyolojik, bilişsel ve davranışsal stres yönetimi teknikleri de ders kapsamında ele alınmaktadır.
Dersin İçeriği: ▪ Farklı stres etkenlerini tanımlamak
▪ Aşırı stresin psiko-fizyolojik göstergelerini tanımlamak
▪ Stres modellerini analiz etmek
▪ Zihin-beden bağlantısını tanımlamak
▪ Stresli veya hayati bir yaşama katkıda bulunan farklı düşünce akışlarını anlamak
▪ Stres tepkisine katkıda bulunan faktörleri tanımlamak
▪ Stres, kaygı ve uyarılma arasındaki farkları karşılaştırmak
▪ Stresle başa çıkma tepkilerinin birçok türünü tanımlamak
▪ Birçok somatik, davranışsal ve bilişsel stres yönetimi tekniğini tanımlamak
▪ Stresin etkileriyle mücadelede egzersizin önemini açıklamak
▪ Tüm süreç boyunca fizyolojik, davranışsal ve bilişsel müdahalelerde aktif olarak yer almak
▪ Stresi ve stresin stres üzerindeki etkisine yönelik deneyimsel öğrenme
▪ Etkileşimli ve dinamik sınıf etkinliklerine katılmak (aktif öğrenme)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Stresle ilgili kavramları bilir
2) Stresin belirtilerini tanımlar
3) Stresin kaynaklarını bilir
4) Stresin sonuçlarını açıklar
5) Stresin çalışanlar üzerindeki etkileri açıklar
6) Stres ve performans arasındaki ilişkiyi açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Stresle mücadele etme yollarını bilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Stres ve Stresin Belirtileri Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
2) Stres Kaynakları Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
3) Kişilik ve Stres Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
4) Tükenmişlik Sendromu Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
5) Stresin Doğurduğu Fiziksel, Psikolojik ve Kronik Hastalıklar Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
6) Bir Stres Faktörü Olarak Ailede Psikiyatrik Hastalıklar Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
7) Duygular ve Öfke Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
8) Ara sınav Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
9) Stresin Etkisini Azaltan Faktörler Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
10) Öfke Kontrolü Problemi ve Öfke Kontrol Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
11) Öfke ve Stresle Başa Çıkma Yolları I. Bilişsel Yöntemler Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
12) Öfke ve Stresle Başa Çıkma Yolları II. Gevşeme ve Nefes Egzersizleri Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
13) Öfke ve Stresle Başa Çıkma Yolları III. Yoga-Meditasyon-Hipnoz-Sanat Terapisi Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
14) Kişilerarası İlişkilerde Stres Yönetimi Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
15) Final Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nedim Taktak (2020) 3K Tekniği İle Öfke Ve Stres Yönetimi, Grdap kitap
Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (1989). Stresle Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Işıkhan, V. (2017). Stres yönetimi tükenmişlikten mutluluğa. Ankara: Nika Yayınevi
Şahin, N. (1994). Stresle Başa Çıkma, ( Ed. Suna Tevruz), Türk Psikologlar
Derneği Yayını No.2, Ankara
Diğer Kaynaklar: Myers,D.G. Dewall,C.N.; (2015). Psikoloji. (Çev.Ed. A. Durak Batıgün). Ankara: Palme Yayıncılık.
Aytaç, Serpil. (2009). İş Stresi Yönetimi El Kitabı İş Stresi: Oluşumu, Nedenleri,
Başa Çıkma Yolları ve Yönetimi, Türk-İş Yayını
Furnham, A. (2005). The Psychology of Behaviour at Work: The Individual
in the Organization, Second Edition, Psychology Press
Keser, A. (2014), İş Stresi Kaynakları: Geleneksel ve Güncel Boyutlarıyla,
Ekin kitabevi yayınları, Bursa

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100