Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | NEMC151 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlıkta İletişim | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Naile AKINCI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı sağlık bilimleri öğrencilerine iletişim kavramı, türleri, süreci, etkileyen faktörler, tedavi edici iletişim, özel durumlarda iletişim, yaş dönemlerine özgü ve kültürlerarası iletişime yönelik bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders iletişim ve öğeleri, işitme, görme ve konuşma engeli olan, çocuk, yaşlı ile iletişim, danışmanlık, ağlayan, öfkelenen, sürekli istekte bulunan, ölmek üzere olan ve farklı kültürdeki bireylerle iletişim konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, beklentiler İletişim ve Unsurları | 1. Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Üstün, B., Demir S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık. 3. Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. |
2) | Hasta Olmanın Anlamı ve Hasta Birey ile İletişim. | 1. Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Üstün, B., Demir S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık. 3. Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. 4. Yamaç, D., Tekin, E. (2010). Günümüz Hastasıyla İletişim, Ankara. 5. Cüceloğlu, D. (2016). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, Ankara,49.baskı |
3) | İşitme, Görme, Konuşma Engeli Olan Birey ile İletişim | Pacth Adams, 1998, Blue Wolf Bungalow 78 Productions Farrell/Minoff https://www.patchadams.org/ |
4) | Danışmanlık | McEwen, A., & Kraszewski, S. (2010). Communication skills for adult nurses. McGraw-Hill Education (UK). Jones, J. S., Fitzpatrick, J. J., & Rogers, V. L. (Eds.). (2016). Psychiatric-mental health nursing: An interpersonal approach. Springer Publishing Company. |
5) | Nonterapötik Yöntemler | McEwen, A., & Kraszewski, S. (2010). Communication skills for adult nurses. McGraw-Hill Education (UK). Jones, J. S., Fitzpatrick, J. J., & Rogers, V. L. (Eds.). (2016). Psychiatric-mental health nursing: An interpersonal approach. Springer Publishing Company. |
6) | Çocuk ve Ergenler ile İletişim | Jones, J. S., Fitzpatrick, J. J., & Rogers, V. L. (Eds.). (2016). Psychiatric-mental health nursing: An interpersonal approach. Springer Publishing Company. |
7) | Yaşlı ile İletişim | Aging & Communications: Engaging Older People, Access on September 15, 2021. https://nursing.uc.edu/content/dam/nursing/docs/CFAWD/LookCloserSeeMe/Module%204_GDST_Reference%20Guide.pdf Jones, J. S., Fitzpatrick, J. J., & Rogers, V. L. (Eds.). (2016). Psychiatric-mental health nursing: An interpersonal approach. Springer Publishing Company. |
8) | Ara Sınav | |
9) | Ekiplerde Etkili İletişim | McEwen, A., & Kraszewski, S. (2010). Communication skills for adult nurses. McGraw-Hill Education (UK). Jones, J. S., Fitzpatrick, J. J., & Rogers, V. L. (Eds.). (2016). Psychiatric-mental health nursing: An interpersonal approach. Springer Publishing Company. |
10) | İletişim için Teknolojiyi Kullanmak | McEwen, A., & Kraszewski, S. (2010). Communication skills for adult nurses. McGraw-Hill Education (UK). |
11) | Zorlu durumlarla iletişim | Webb, L. (Ed.). (2011). Nursing: Communication skills in practice. Oxford University Press. McEwen, A., & Kraszewski, S. (2010). Communication skills for adult nurses. McGraw-Hill Education (UK). |
12) | Ölümü Yaklaşan Birey ile İletişim | 1. Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Üstün, B., Demir S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık. 3. Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. |
13) | Farklı Kültürdeki Bireylerle İletişim | Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Üstün, B., Demir S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık. Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. |
14) | Film Gösterimi: Awakings | Karaca, S. (2010). Hemşireler İçin Vazgeçilmez Bir Kavram: Kendini Tanıma. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,3(1): 79-84 |
15) | Empati | 1. Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Üstün, B., Demir S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık. 3. Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Cüceloğlu, D. (2016). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, Ankara,49.baskı 3. Cüceloğlu, D. (2016). İçimizdeki Çocuk, Remzi Kitabevi, İstanbul,50.baskı. 4. Dökmen, Ü. (2016). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık 45.basım 5. Voltan Acar, N. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 6. Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. 7. Cüceloğlu, D. (2016). İletişim Donanımları, İstanbul: Remzi Kitabevi. 8. Çağdaş, A. (2015). Anne-Baba Çocuk İletişimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 9. Yamaç, D., Tekin, E. (2010). Günümüz Hastasıyla İletişim, Ankara. 10. Ergin, A. (2011). Sağlık Hizmetlerinde İletişim, Ankara. 11. Tabak, R.S. (2006). Sağlık İletişimi, İstanbul. 12. Solak, A. (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara. 13. Üstün, B., Demir S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık. 14. Karaca, S. (2010). Hemşireler İçin Vazgeçilmez Bir Kavram: Kendini Tanıma. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,3(1): 79-84 15. Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çok şeyi Değiştirir! Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,8(2):88-94. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Gürhan, N., Okanlı, A. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2. Cüceloğlu, D. (2016). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, Ankara,49.baskı 3. Cüceloğlu, D. (2016). İçimizdeki Çocuk, Remzi Kitabevi, İstanbul,50.baskı. 4. Dökmen, Ü. (2016). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık 45.basım 5. Voltan Acar, N. (2018). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 6. Özcan, A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. İzmir. 7. Cüceloğlu, D. (2016). İletişim Donanımları, İstanbul: Remzi Kitabevi. 8. Çağdaş, A. (2015). Anne-Baba Çocuk İletişimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 9. Yamaç, D., Tekin, E. (2010). Günümüz Hastasıyla İletişim, Ankara. 10. Ergin, A. (2011). Sağlık Hizmetlerinde İletişim, Ankara. 11. Tabak, R.S. (2006). Sağlık İletişimi, İstanbul. 12. Solak, A. (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim, Ankara. 13. Üstün, B., Demir S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık. 14. Karaca, S. (2010). Hemşireler İçin Vazgeçilmez Bir Kavram: Kendini Tanıma. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi,3(1): 79-84 15. Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çok şeyi Değiştirir! Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,8(2):88-94. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Hemşirelik ve sağlık alanındaki güncel literatürü izleme, ulaşma, değerlendirme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
2) Ulusal ve uluslararası mesleki araştırmaları takip eder. Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak kanıta dayalı bilgiyi yorumlayıp analiz ederek uygulamalarında aktarır. | |||||||||||||||
3) Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere, ilgili yasa, yönetmeliklere,kalite ve kalite yönetimi süreçlerine, politika ve mevzuata uygun davranır. | |||||||||||||||
4) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, hastalık halinde iyileştirilmesine yönelik hemşirelik bakımını bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda eğitim ve yönetim becerilerini kullanarak uygular. | |||||||||||||||
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile diğer disiplinler ve meslek örgütleriyle işbirliği içinde profesyonel gelişime katkıda bulunacak araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |||||||||||||||
6) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | |||||||||||||||
8) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | |||||||||||||||
9) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | |||||||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |||||||||||||||
11) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | |||||||||||||||
12) Avrupa dil çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. (Öğretim dili ingilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyindedir.) | |||||||||||||||
13) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | |||||||||||||||
14) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | |||||||||||||||
15) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | |||||||||||||||
16) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik ve sağlık alanındaki güncel literatürü izleme, ulaşma, değerlendirme ve uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir. | 3 |
2) | Ulusal ve uluslararası mesleki araştırmaları takip eder. Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak kanıta dayalı bilgiyi yorumlayıp analiz ederek uygulamalarında aktarır. | 3 |
3) | Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere, ilgili yasa, yönetmeliklere,kalite ve kalite yönetimi süreçlerine, politika ve mevzuata uygun davranır. | 4 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi, hastalık halinde iyileştirilmesine yönelik hemşirelik bakımını bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda eğitim ve yönetim becerilerini kullanarak uygular. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile diğer disiplinler ve meslek örgütleriyle işbirliği içinde profesyonel gelişime katkıda bulunacak araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | 3 |
6) | Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | 4 |
7) | Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | 5 |
8) | Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | 5 |
9) | Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | 5 |
10) | Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | 4 |
11) | Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | 3 |
12) | Avrupa dil çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. (Öğretim dili ingilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyindedir.) | 3 |
13) | Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | 3 |
14) | Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | 5 |
15) | Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | 4 |
16) | Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. | 4 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ödevler | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 63 |