SES174 Düzeltici ve Koruyucu EgzersizlerKurumsal BilgilerAkademik Programlar Egzersiz ve Spor BilimleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SES174
Ders İsmi: Düzeltici ve Koruyucu Egzersizler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Abdullah PAŞAOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin postür bozuklukları, kas dengesizlikleri ve spor yaralanmalarını önlemek için kullanılan düzeltici ve koruyucu egzersizleri öğrenmelerini sağlamaktır. Ayrıca, bireysel ihtiyaçlara yönelik egzersiz programları tasarlama ve uygulama becerisi kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Postür analizi ve kas dengesizliklerinin değerlendirilmesi; sık görülen duruş bozuklukları (kifoz, lordoz, skolyoz); stabilite, mobilite ve denge egzersizleri; core güçlendirme teknikleri; proprioseptif antrenman yöntemleri; spor yaralanmalarını önleme stratejileri; esneklik ve hareketlilik egzersizleri; düzeltici egzersizlerin bireysel ve grup antrenmanlarına entegrasyonu; egzersiz programlarının geliştirilmesi ve uygulanması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Postür analizi yaparak duruş bozukluklarını tespit edebilme ve değerlendirme becerisi kazanır.
2) Kas dengesizliklerini belirleyip bireysel ihtiyaçlara uygun düzeltici egzersiz programları tasarlayabilir.
3) Stabilite, mobilite ve denge egzersizlerini uygulayarak spor yaralanmalarını önleme stratejilerini geliştirebilir.
4) Proprioseptif ve core güçlendirme egzersizlerinin prensiplerini öğrenir ve bunları grup veya bireysel eğitimlere entegre edebilir.
5) Sporcu ve genel popülasyon için esneklik ve hareketlilik çalışmaları tasarlayarak fiziksel performansı artırabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Postür ve Kas Dengesizlikleri Analizi
2) Kas Dengesizlikleri ve Duruş Bozuklukları
3) Stabilite ve Mobilite Egzersizlerinin Temelleri
4) Core Güçlendirme Teknikleri
5) Proprioseptif Egzersiz Teknikleri
6) Denge Egzersizleri
7) Esneklik ve Hareketlilik Egzersizleri
8) ara sınavlar
9) Spor Yaralanmalarını Önleme Stratejileri
10) Düzeltici Egzersizlerin Planlanması
11) Grup Egzersizlerinde Düzeltici Yaklaşımlar
12) Egzersiz Programlarının Uygulanması
13) Düzeltici Egzersizlerde Geri Bildirim ve Değerlendirme
14) Sporcu ve Genel Popülasyon İçin Egzersiz Stratejileri
15) Konuların Tekrarı ve Değerlendirme
16) finaller

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cook, G., Burton, L., & Hoogenboom, B. (2014). Functional movement systems: Screening, assessment, and corrective strategies. On Target Publications.

Liebenson, C. (Ed.). (2020). Rehabilitation of the spine: A practitioner's manual (3rd ed.). Wolters Kluwer Health.
Diğer Kaynaklar: Cook, G., Burton, L., & Hoogenboom, B. (2014). Functional movement systems: Screening, assessment, and corrective strategies. On Target Publications.

Liebenson, C. (Ed.). (2020). Rehabilitation of the spine: A practitioner's manual (3rd ed.). Wolters Kluwer Health.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır.
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir.
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer.
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular.
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır.
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir.
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır.
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır.
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir.
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır. 5
2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir. 2
3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer. 1
4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular. 1
5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır. 4
6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir. 2
7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır. 4
8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır. 4
9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir. 4
10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Ödevler 3 5 15
Ara Sınavlar 1 7 7
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 100