| Egzersiz ve Spor Bilimleri | |||||
| Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey | ||
| Ders Kodu: | SES174 | ||||||||
| Ders İsmi: | Düzeltici ve Koruyucu Egzersizler | ||||||||
| Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
| Ders Kredileri: |
|
||||||||
| Öğretim Dili: | TR | ||||||||
| Ders Koşulu: | |||||||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
| Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
| Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Abdullah PAŞAOĞLU | ||||||||
| Dersi Veren(ler): | |||||||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin postür bozuklukları, kas dengesizlikleri ve spor yaralanmalarını önlemek için kullanılan düzeltici ve koruyucu egzersizleri öğrenmelerini sağlamaktır. Ayrıca, bireysel ihtiyaçlara yönelik egzersiz programları tasarlama ve uygulama becerisi kazandırmayı hedefler. |
| Dersin İçeriği: | Postür analizi ve kas dengesizliklerinin değerlendirilmesi; sık görülen duruş bozuklukları (kifoz, lordoz, skolyoz); stabilite, mobilite ve denge egzersizleri; core güçlendirme teknikleri; proprioseptif antrenman yöntemleri; spor yaralanmalarını önleme stratejileri; esneklik ve hareketlilik egzersizleri; düzeltici egzersizlerin bireysel ve grup antrenmanlarına entegrasyonu; egzersiz programlarının geliştirilmesi ve uygulanması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Postür ve Kas Dengesizlikleri Analizi | |
| 2) | Kas Dengesizlikleri ve Duruş Bozuklukları | |
| 3) | Stabilite ve Mobilite Egzersizlerinin Temelleri | |
| 4) | Core Güçlendirme Teknikleri | |
| 5) | Proprioseptif Egzersiz Teknikleri | |
| 6) | Denge Egzersizleri | |
| 7) | Esneklik ve Hareketlilik Egzersizleri | |
| 8) | ara sınavlar | |
| 9) | Spor Yaralanmalarını Önleme Stratejileri | |
| 10) | Düzeltici Egzersizlerin Planlanması | |
| 11) | Grup Egzersizlerinde Düzeltici Yaklaşımlar | |
| 12) | Egzersiz Programlarının Uygulanması | |
| 13) | Düzeltici Egzersizlerde Geri Bildirim ve Değerlendirme | |
| 14) | Sporcu ve Genel Popülasyon İçin Egzersiz Stratejileri | |
| 15) | Konuların Tekrarı ve Değerlendirme | |
| 16) | finaller |
| Ders Notları / Kitaplar: | Cook, G., Burton, L., & Hoogenboom, B. (2014). Functional movement systems: Screening, assessment, and corrective strategies. On Target Publications. Liebenson, C. (Ed.). (2020). Rehabilitation of the spine: A practitioner's manual (3rd ed.). Wolters Kluwer Health. |
| Diğer Kaynaklar: | Cook, G., Burton, L., & Hoogenboom, B. (2014). Functional movement systems: Screening, assessment, and corrective strategies. On Target Publications. Liebenson, C. (Ed.). (2020). Rehabilitation of the spine: A practitioner's manual (3rd ed.). Wolters Kluwer Health. |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
3 |
4 |
5 |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları | |||||||||
| 1) Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır. | |||||||||
| 2) Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir. | |||||||||
| 3) Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer. | |||||||||
| 4) Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular. | |||||||||
| 5) Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır. | |||||||||
| 6) Sporcuların performans gelişimini değerlendirir. | |||||||||
| 7) Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır. | |||||||||
| 8) Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır. | |||||||||
| 9) Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir. | |||||||||
| 10) Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir. | |||||||||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Fiziksel, performans odaklı ve sağlıkla ilgili ihtiyaçları tanır. | 5 |
| 2) | Sporcuların bireysel özelliklerine uygun antrenman programı geliştirir. | 2 |
| 3) | Öz-düzenleme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak problem çözer. | 1 |
| 4) | Egzersiz ve sporla ilgili yasal düzenlemeleri bilir ve mesleki uygulamalarda uygular. | 1 |
| 5) | Türkiye’deki spor yönetim sistemini ve spor politikalarını tanır. | 4 |
| 6) | Sporcuların performans gelişimini değerlendirir. | 2 |
| 7) | Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki bilgileri yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır. | 4 |
| 8) | Spor bilimlerinde kullanılan bilişim ve performans analiz teknolojilerini kullanır. | 4 |
| 9) | Bilimsel yöntemlerle spor performansı, antrenman programları veya sağlık ilişkisini değerlendirir. | 4 |
| 10) | Sporcuları gelişim süreçlerine göre uygun branşlara yönlendirir. | 5 |
| Ders |
| Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
| Final | 1 | % 50 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 14 | 5 | 70 |
| Ödevler | 3 | 5 | 15 |
| Ara Sınavlar | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||