NURS3082 Health and CultureKurumsal BilgilerAkademik Programlar Yönetim Bilişim Sistemleri (İngilizce)Öğrenciler İçin Bilgiler
Yönetim Bilişim Sistemleri (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NURS3082
Ders İsmi: Health and Culture
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Negarin AKBARİ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Sezgi Güllü ERCİYESTEPE
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. **Kültürel Çeşitliliği Anlama**: Öğrencilere sağlık ve iyilikle ilgili kültürel inançlar, uygulamalar ve geleneklerin çeşitliliği hakkında bilgi vermek.

2. **Sağlık Üzerinde Kültürel Etkileri Keşfetme**: Farklı topluluklarda kültürel faktörlerin sağlık davranışlarını, hastalığa yönelik tutumları ve sağlık hizmeti uygulamalarını nasıl şekillendirdiğini incelemek.

3. **Kültürel Yeterlilik Geliştirme**: Sağlık hizmetleri ortamlarında farklı kültürel geçmişlere sahip bireylerle etkili bir şekilde etkileşimde bulunma becerilerini geliştirmek.

4. **Sağlık Sonuçları Üzerindeki Etkileri Analiz Etme**: Kültürel inançların ve uygulamaların tedaviye uyumu, sağlık eşitsizlikleri ve hasta memnuniyeti dahil sağlık sonuçları üzerindeki etkilerini analiz etmek.

5. **İletişim Becerilerini Geliştirme**: Sağlık hizmetleri etkileşimlerinde kültürel sınırları hassas ve etkili bir şekilde iletişim kurma becerilerini iyileştirmek.

6. **Etik Farkındalığı Teşvik Etme**: Sağlık kararlarında kültürel değerlere ve tercihlere karşı etik farkındalığı ve duyarlılığı teşvik etmek.

7. **Dahil Edicilik ve Eşitlik İçin Savunma Yapma**: Kültürel çeşitliliği saygı gösteren dahil edici ve adil sağlık politikalarını ve uygulamalarını savunmaya teşvik etmek.

8. **Uygulamada Bilgiyi Uygulama**: Sağlık ve kültür konularındaki anlayışlarını gerçek dünya sağlık senaryolarında uygulayarak hasta bakımında duyarlılık ve uyum sağlama becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği:
### Hafta 1-2: Sağlık ve Kültüre Giriş
- Sağlıkta kültürel uyumun önemi
- Sağlıkta kültürel çeşitliliğin anlamı
- Kültür, etnik gruplar, ırk ve sağlık eşitsizlikleri gibi temel kavramların tanıtımı

### Hafta 3-4: Kültürel İnançlar ve Sağlık Uygulamaları
- Geleneksel iyileştirme yöntemlerinin keşfi
- Hastalık ve sağlıkla ilgili kültürel inançlar
- Sağlık davranışlarına din ve ruhsallığın etkisi

### Hafta 5-6: Sağlıkta Kültürlerarası İletişim
- Farklı hastalarla etkili iletişim stratejileri
- Kültürlerarası iletişimde sözsüz iletişim işaretlerinin anlaşılması
- Rol yapma ve vaka çalışmalarıyla kültürlerarası iletişim uygulamaları

### Hafta 7-8: Hasta Bakımında Kültürel Uyum
- Kültürel alçakgönüllülük ve empati geliştirme
- Dil engellerinin üstesinden gelme ve tercüman kullanımı
- Kültürel hassasiyet gerektiren hasta bakımı üzerine vaka çalışmaları

### Hafta 9-10: Sağlık Eşitsizlikleri ve Sağlık Belirleyicileri
- Sağlık erişiminde ve sonuçlarında eşitsizliklerin tartışılması
- Sağlık üzerinde sosyal belirleyicilerin (örneğin, sosyo-ekonomik durum, eğitim) etkisi
- Farklı toplumlarda sağlık eşitsizliklerini ele almak için stratejiler

### Hafta 11-12: Kültürel Uyumda Etik Sorunlar
- Kültürel sağlık hizmetlerinde etik zorluklar
- Kanıta dayalı uygulama ile kültürel inançların dengelenmesi
- Sağlık kararlarında hasta özerkliğine ve kültürel değerlere saygı gösterme

### Hafta 13-14: Sağlık ve Kültürde Küresel Bakış Açıları
- Dünya genelinde sağlık sistemlerinin karşılaştırmalı analizi
- Küresel sağlık konularında kültürel etkiler (örneğin, bulaşıcı hastalıklar, maternal sağlık)
- Başarılı kültürel sağlık girişimlerine yönelik vaka çalışmaları

### Hafta 15-16: Uygulamada Kültürel Uyumun Uygulanması
- Sağlık politikalarına ve uygulamalarına kültürel uyumu entegre etme
- Kişisel kültürel uyum gelişimini değerlendirme ve yansıtma
- Kültürel olarak uygun sağlık girişimleri üzerine son proje sunumları

### Ek Aktiviteler:
- Farklı kültürel geçmişlere sahip sağlık profesyonellerinden konuk konuşmalar
- Çeşitli topluluklara hizmet veren sağlık merkezlerine alan gezileri
- Güncel sağlık ve kültür konularında grup tartışmaları, tartışmalar ve sunumlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. **Kültürel Farkındalık Kazanımı**: Öğrenciler farklı kültürel inançlar, uygulamalar ve geleneklerin sağlık ve iyilikle ilişkili çeşitliliğini anlarlar. 2. **Kültürel Yeterlilik Geliştirme**: Öğrenciler farklı kültürel arka planlardan gelen bireylerle sağlık hizmetleri ortamlarında etkili bir şekilde iletişim kurma ve etkileşimde bulunma becerilerini geliştirirler. 3. **İletişim Becerileri İyileştirme**: Öğrenciler sağlık hizmetleri etkileşimlerinde kültürel sınırları hassas ve etkili bir şekilde aşma yeteneklerini artırırlar. 4. **Etik Farkındalık ve Duyarlılık**: Öğrenciler sağlık kararlarında kültürel değerlere ve tercihlere duyarlılık geliştirir ve etik sorumlulukları anlarlar. 5. **Sağlık Eşitliği ve Adil Politikaları Savunma**: Öğrenciler kültürel çeşitliliği saygı gösteren ve sağlık eşitliğini teşvik eden sağlık politikalarını savunma ve destekleme yetenekleri kazanırlar. 6. **Bilgiyi Uygulama**: Öğrenciler sağlık ve kültür konularında edindikleri bilgileri gerçek dünya sağlık senaryolarında uygulama ve pratik becerilerini geliştirme fırsatı bulurlar. 7. **Eleştirel Düşünme ve Analiz Yeteneği**: Öğrenciler kültürel inançların ve uygulamaların sağlık sonuçları üzerindeki etkilerini eleştirel bir şekilde analiz edebilme yeteneği kazanırlar. 8. **Mesleki Gelişim**: Öğrenciler sağlık hizmetleri sunumunu ve kültürel faktörlerin sağlık sonuçları üzerindeki rolünü anlama ve ele alma konusunda mesleki gelişimlerini sürdürürler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: Health and Culture: Beyond the Western Paradigm 1st Edition
by Collins O. Airhihenbuwa PhD

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Bilgi Teknolojileri ve İşletme Bilimi alanlarında elde ettiği bilgileri karar verme amacıyla uygun araçlarla kullanabilmek.
2) Bilgisayar donanımını tanıyabilmek, parçaların teknik özelliklerini ayırt edebilmek, karşılaştırmak, sınıflandırmak ve uygun donanım seçimini yapabilmek.
3) Yazılım türleri, yazılım seçimi ve temini konularında bilgi sahibi olmak ve yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek.
4) Uygulamalar için gerekli olan veritabanı tasarımını gerçekleştirmek.
5) Bilgisayar ağ sistemi kurabilmek, ağlara ve donanıma yönelik karşılaşılan sorunları çözebilmek.
6) Farklı disiplinlerin Yönetim Bilişim Sistemleri (YBS) tabanlı problem çözümünde veri ihtiyaçlarını belirleyebilmek, bu verileri temin edebilmek ve verileri derleyerek bilgi üretme ve kullanıma hazır hale getirebilmek.
7) Bilgi sistemi gereksinimlerini belirleyebilmek, sistem analizi yapabilmek ve tasarımını gerçekleştirebilmek.
8) Bir YBS veya sosyal problemin çözümüne yönelik olarak proje tasarlayabilmek ve farklı çözüm yöntemleri önerebilmek.
9) Projelerde YBS uzmanı olarak tasarım yapabilmek, projeye gerek yönetici gerekse çalışan olarak katkı sağlayabilmek ve yenilikçi fikirler üretebilmek.
10) Bir bilişim sistemi probleminin takım halinde çözülmesi durumlarında, problemin her aşamasında bireysel sorumluluk alabilmek, takıma katkı verebilmek ve gerektiğinde takıma liderlik edebilmek.
11) Türkçe ve İngilizce dillerini kullanaak mesleki, güncel ve gelişen eğilimleri takip edebilmek, gerekli bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.
12) Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplinlerle entegre ederek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
13) Mesleki çalışmalarda toplumsal etik değerlere göre hareket edebilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilgi Teknolojileri ve İşletme Bilimi alanlarında elde ettiği bilgileri karar verme amacıyla uygun araçlarla kullanabilmek.
2) Bilgisayar donanımını tanıyabilmek, parçaların teknik özelliklerini ayırt edebilmek, karşılaştırmak, sınıflandırmak ve uygun donanım seçimini yapabilmek.
3) Yazılım türleri, yazılım seçimi ve temini konularında bilgi sahibi olmak ve yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek.
4) Uygulamalar için gerekli olan veritabanı tasarımını gerçekleştirmek.
5) Bilgisayar ağ sistemi kurabilmek, ağlara ve donanıma yönelik karşılaşılan sorunları çözebilmek.
6) Farklı disiplinlerin Yönetim Bilişim Sistemleri (YBS) tabanlı problem çözümünde veri ihtiyaçlarını belirleyebilmek, bu verileri temin edebilmek ve verileri derleyerek bilgi üretme ve kullanıma hazır hale getirebilmek.
7) Bilgi sistemi gereksinimlerini belirleyebilmek, sistem analizi yapabilmek ve tasarımını gerçekleştirebilmek.
8) Bir YBS veya sosyal problemin çözümüne yönelik olarak proje tasarlayabilmek ve farklı çözüm yöntemleri önerebilmek.
9) Projelerde YBS uzmanı olarak tasarım yapabilmek, projeye gerek yönetici gerekse çalışan olarak katkı sağlayabilmek ve yenilikçi fikirler üretebilmek.
10) Bir bilişim sistemi probleminin takım halinde çözülmesi durumlarında, problemin her aşamasında bireysel sorumluluk alabilmek, takıma katkı verebilmek ve gerektiğinde takıma liderlik edebilmek.
11) Türkçe ve İngilizce dillerini kullanaak mesleki, güncel ve gelişen eğilimleri takip edebilmek, gerekli bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.
12) Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplinlerle entegre ederek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
13) Mesleki çalışmalarda toplumsal etik değerlere göre hareket edebilmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 2 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Sunum / Seminer 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 7