COMM101 İletişimin TemelleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: COMM101
Ders İsmi: İletişimin Temelleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Esra Pelin GÜREGEN
Dersi Veren(ler): Ar.Gör. Esra Pelin GÜREGEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere temel iletişim bilimleri kavramları öğreterek,
öğrencilerin iletişim terminolojisi ve kuramları hakkında bilgi sahibi olmaları
sağlamaktır. Bu ders ile öğrencilerin; iletişimin temel kavramları, iletişim süreci
öğeleri, temel iletişim kuramlarını öğrenmeleri amaçlanır.
Dersin İçeriği: Bu ders, iletişim bilimlerine temel giriş dersidir. Ders; iletişimin temel kavramları,
iletişim süreçleri, iletişimin özellikleri, iletişim türleri, kişilerarası iletişim,
kamusal, örgütsel iletişimin yanı sıra kitle iletişim araştırmalarında temel
yaklaşımlar ve kuram konularını kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste; iletişim kavramı, iletişim sürecinin ögeleri, türleri, işlevleri, araçları, kitle iletişim kavramı ve araçları, temel iletişim modelleri ve teorileri konusunda bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler bu derste; bir birey veya toplulukla iletişim kurarken, medya ve iletişim konularında öğrendikleri iletişim modellerini ve teorilerini kullanabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste; güncel medya ve iletişim sorunlarını yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarabilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste; güncel medya ve iletişim sorunlarını iletişim modelleri çerçevesinde eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste; temel iletişim sürecini açıklayabilir ve iletişim modellerini karşılaştırabilir.
2) Öğrenciler bu derste; güncel toplumsal olayları iletişim alanına dair teori ve modeller aracılığıyla analiz edebilir ve güncel yaşam ile bağlantı kurabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste; bireysel veya ekip olarak gerekli sorumlulukları alabilir ve çözüm önerileri sunabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim Nedir? Neden İletişim Kurarız? Temel İletişim Kavramlarına Giriş -Ünsal Oskay, “İletişimin ABC’si”, İnkılap Kitabevi -Ünsal Oskay, “Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri”, İnkılap Kitabevi
2) İletişim Olgusunun Öğeleri ve Süreci -Ünsal Oskay, “İletişimin ABC’si”, İnkılap Kitabevi -Erol Mutlu, “İletişim Sözlüğü”, Ütopya Yayınevi
3) İletişim Türleri: Sözlü & Görsel & Yazılı İletişim John Fiske, “İletişim Çalışmalarına Giriş”, Pharmakon Kitap
4) Kişilerarası İletişim Ders notları
5) Kültürlerarası İletişim & Grup İletişimi Ders Notları
6) Örgütsel iletişim Ders notları
7) Kamusal iletişim Ders notları
8) Ara Sınav
9) Kitle & Kitle İletişimi Erol Mutlu, “Kitle İletişim Kuramları”, Ütopya Yayınevi
10) Kitle İletişim Araştırmalarında Temel Yaklaşımlar (Lippmann ve Kamuoyu, Laswell ve Propaganda) -Erol Mutlu, “Kitle İletişim Kuramları”, Ütopya Yayınevi -Armand Mattelart, Michêle Mattelart, “İletişim Kuramları Tarihi”, İletişim Yayıncılık -Burak Özçetin, “Kitle İletişim Kuramları”, İletişim Yayınları, 2018.
11) Gündem Belirleme Kuramı & Çerçeveleme Kuramı -Burak Özçetin, “Kitle İletişim Kuramları”, İletişim Yayınları, 2018.
12) İknanın Yapısı & İki Aşamalı Akış Kuramı & Kanaat Önderi Burak Özçetin, “Kitle İletişim Kuramları”, İletişim Yayınları, 2018.
13) Kullanımlar ve Doyumlar Paradigması -Burak Özçetin, “Kitle İletişim Kuramları”, İletişim Yayınları, 2018.
14) Bağımlılık Kuramı & Suskunluk Sarmalı -Burak Özçetin, “Kitle İletişim Kuramları”, İletişim Yayınları, 2018.
15) Kitle İletişim Modelleri -Burak Özçetin, “Kitle İletişim Kuramları”, İletişim Yayınları, 2018.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Erol Mutlu, “İletişim Sözlüğü”, Ütopya Yayınevi
Ünsal Oskay, “İletişimin ABC’si”, İnkılap Kitabevi.
Diğer Kaynaklar: John Fiske, “İletişim Çalışmalarına Giriş”, Pharmakon Kitap
Nick Stevenson, “Medya Kültürleri”, Ütopya Yayınevi
Erol Mutlu, “Kitle İletişim Kuramları”, Ütopya Yayınevi
Armand Mattelart, Michêle Mattelart, “İletişim Kuramları Tarihi”, İletişim
Yayıncılık.
Ünsal Oskay, “Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri”, İnkılap Kitabevi.
Çiler Dursun, “İletişim, Kuram, Kritik”, İmge Kitabevi.
İrfan Erdoğan ve Korkmaz Alemdar, “Öteki Kuram Kitle İletişim Yaklaşımların
Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi”, Erk.
Burak Özçetin, “Kitle İletişim Kuramları”, İletişim Yayınları, 2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 4
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 2
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 1
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 1
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 3
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 2
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 2
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 2
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 1
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 2
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 2
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 1
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 1
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 133