COMM104 İletişim Tarihi Kurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: COMM104
Ders İsmi: İletişim Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Abdulkadir Erhan AYBERK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Abdulkadir Erhan AYBERK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İletişim tarihi dersi; tarihsel süreç içerisinde iletişimin ve iletişim araçlarının ortaya çıkış sürecinin incelenmesinin yanı sıra iletişim tarihinin gelişimine ve önemine yönelik bir bakış açısı geliştirilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste; iletişim sürecinin öğeleri, iletişim araçlarının gelişimi ve iletişim sürecinde yarattığı dönüşümler, kitle iletişimi ve küreselleşme gibi konular esas alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste; iletişimin tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olur.
2) Öğrenciler bu derste; medya ve iletişim konularında analizler uygulayabilir.
3) Öğrenciler bu derste; medya teknolojilerindeki temel meseleleri yazılı ve sözlü olarak tartışabilir ve çözüm önerileri sunabilir.
4) Öğrenciler bu derste; yeni medya teknolojisinin sosyo-kültürel, ekonomik, siyasi alanlara yansımalarını öğrenebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler bu derste; medya teknolojilerinde medyadan gelen gelişimlerin medya tüketimi açısından yarattığı etkileri değerlendirebilir.
2) Bu derste öğrenciler; medya alanındaki farklı teknolojik gelişmelerin kültür ve toplum üstündeki etkilerini karşılaştırmalı olarak analiz edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste; medya teknolojileri alanında meydana gelen gelişmeleri takip edebilir ve bu alanda bağımsız bir şekilde çalışmalar yürütebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: İlk uygarlıklar ve ilk uygarlıkların iletişim biçimlerinin tanımlanması, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi
2) Sözlü kültür kapsamında haberleşmenin gelişimi, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi
3) Yazının icadı ve yazılı kültüre geçiş, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi
4) Yazılı kültür ile sözel kültür arasındaki farklılıklar, değişen iletişim şekilleri ve sosyokültürel dönüşüm, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi
5) Matbaanın icadı ve tipografik dönem Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi
6) Tipografik kültür ve Sanayi Devriminin iletişime etkileri, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi
7) Çağdaş haberleşmenin başlaması ve kitle iletişimin önemli hale gelmesi, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi
8) Yarıyıl içi sınavı Ders Notları
9) Bilginin yayılma süreci ve kitle iletişim araçlarının gelişimi, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
10) Bilginin yayılma süreci ve kitle iletişim araçlarının gelişimi Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
11) Kitle iletişim araçları ile gelişen çağdaş haberleşme türleri, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
12) Elektriğin icadı ve elektronik kültürel dönüşüm Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
13) Küreselleşme ve iletişim bağlamında yeni medya iletişim teknolojileri, Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
14) İletişimde yaşanan gelişmelerin siyasal, kültürel, ekonomik ve toplumsal etkileri bağlamında ağ toplumu ve genel değerlendirme Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
15) Ağ toplumu Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley, D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N. (2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
16) Yarıyıl sonu sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley,
D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A.
(2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N.
(2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal
Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Oskay, Ünsal, İletişimin ABC'si, İnkılap Yayınevi, 2019 Crowley,
D,Heyer P. (2010). İletişim Tarihi, Siyasal Yayınlar, Mattelart,A.
(2001). İletişimin Dünyasallaşması, İletişim Yayınları Güngör, N.
(2013). İletişim - Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal
Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 3
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 3
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 2
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 3
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 4
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 2
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 3
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 2
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 3
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 2
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 2
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 2
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 3
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 3
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 81