PRA272 Çekim Teknikleri Kurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PRA272
Ders İsmi: Çekim Teknikleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 1 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Kübra ÇORAPSIZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere tasarım ilkleri ve kompozisyonun temel unsurlarını öğreterek, kamera ve donanımsal unsurlarının kullanımı konusunda teknik bilgi ve pratik beceriler kazandırmayı ayrıca, farklı çekim açıları ve kamera hareketlerinin görsel hikâye anlatımına etkisini kavramalarını sağlamayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğini kameranın donanımsal ve teknik alt yapısı, objektif çeşitleri, görüntü oluşturulmasında ışık ve aydınlatma, çekim ölçek ve açıları, tasarım ilkeleri, kompozisyon kuralları, kamera hareketleri oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bu derste öğrenciler, kamera bölümlerini; stüdyo ve sinema kamerası üzerinden açıklar.
2) Bu derste öğrenciler, objektif, diyafram, iso, enstantene, beyaz ayarı, zebra ayarı gibi kamera bölümlerini tanımlar.
3) Bu derste öğrenciler, görüntü oluşturmada temel aydınlatma tekniklerini kullanmayı öğrenir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler kamera hareketlerini pratik uygulamalarla deneyimleyerek görsel anlatım oluşturabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kameranın temel donanımları, kamera çeşitleri ve özellikleri Blain Brown, Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Hil, 2014.
2) Görüntü oluşturmasında ışık, aydınlatmanın rolü ve ilkeleri Blain Brown, Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Hil, 2014. Gerald Millerson, Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Es Yayınları Zaur Mükerrem, Sinematografi Üzerine Düşünceler, Ayrıntı, 2012
3) Objektif çeşitleri, diyafram, enstantane, ISO ve alan derinliği Blain Brown, Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Hil, 2014
4) Çerçeveleme, çekim açı ve ölçekleri Blain Brown, Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Hil, 2014
5) Tasarım ilkeleri, Kompozisyon kuralları ve teknikleri Jeremy Vineyard & Jose Cruz, Sinemada Çekim Teknikleri, Gökhan Rızaoğlu (Çev.), İstanbul Organizasyon, 2010
6) Uygulama çalışması: çekim açıları, çekim ölçekleri, kompozisyon oluşturma
7) Kamera filtreleri Blain Brown, Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Hil, 2014
8) Yarıyıl içi sınavı
9) Kamera çekiminde hareket teknikler Jeremy Vineyard & Jose Cruz, Sinemada Çekim Teknikleri, Gökhan Rızaoğlu (Çev.), İstanbul Organizasyon, 2010
10) Kamera çekiminde bakış açış teknikleri Jeremy Vineyard & Jose Cruz, Sinemada Çekim Teknikleri, Gökhan Rızaoğlu (Çev.), İstanbul Organizasyon, 2010
11) Kamera çekiminde vinç teknikleri Jeremy Vineyard & Jose Cruz, Sinemada Çekim Teknikleri, Gökhan Rızaoğlu (Çev.), İstanbul Organizasyon, 2010
12) Sesin yapısı, mikrofon çeşitleri. Cihan Işıkhan, Yayıncılıkta Ses Teknolojisi ve Mikrofonlar, Görünmez Adam Yayınları, 2018
13) Uygulama çalışması: kamera hareketlerinin uygulanması, kamera açılarının uygulanması, kamera ve aydınlatma unsurlarının kullanımı
14) Uygulama çalışması: kamera hareketlerinin uygulanması, kamera açılarının uygulanması, kamera ve aydınlatma unsurlarının kullanımı
15) Öğrenci projelerinin sunumu
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ve derste sunulan sunumlar.
Diğer Kaynaklar: Blain Brown, Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Hil, 2014.
Gerald Millerson, Sinema ve Televizyon İçin Aydınlatma Tekniği, Es Yayınları,
Rıza Kıraç, Sinemanın Temelleri, İthaki, 2018.
Zaur Mükerrem, Sinematografi Üzerine Düşünceler, Ayrıntı, 2012
Jeremy Vineyard & Jose Cruz, Sinemada Çekim Teknikleri, Gökhan Rızaoğlu (Çev.), İstanbul Organizasyon, 2010.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 1
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 1
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 2
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 1
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 1
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 2
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 2
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 1
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 1
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 2
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 1
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 2
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 2
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Ara Juri 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 88