PRA362 İletişimde İkna KuramlarıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PRA362
Ders İsmi: İletişimde İkna Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Esra Pelin GÜREGEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, iknanın temel prensiplerini ve iletişim çatısı altında ikna kuramlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. Bu dersin amacı iknanın altında yatan psikolojik süreçleri, bilimsel verilerden yola çıkarak öğrenmeleri ve meslek yaşantılarında etik ilkeler doğrultusunda ikna taktiklerini ve yöntemleri uygulayabilir yeterliliklere sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği; ikna kavramının tanımlanması, ikna sürecinde kaynak, mesaj ve kanal faktörlerinin incelenmesi, tutum ve davranış değişikliği süreçlerinin değerlendirilmesi, sosyal psikoloji kuramları ve retorik ile bilişsel tepki modellerinin analiz edilmesi gibi konuları kapsamaktadır. Ders kapsamında, etik ilkeler çerçevesinde etkili ikna stratejileri geliştirme, farklı hedef kitlelere yönelik ikna edici mesajlar oluşturma, dijital dünyada kullanılan ikna yöntemleri ve dijital iknanın etkileri gibi güncel tartışmalar ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste; ikna kavramı ve teorileri hakkında bilgi sahibi olur.
2) Bu derste öğrenciler, farklı ikna kuramlarını (retorik, Yale Etkileme Modeli, Bilişsel Tepki Kuramı vb.) karşılaştırarak bu kuramların pratik uygulamalarını inceleyebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bu derste öğrenciler, tutum, davranış ve ikna arasındaki ilişkiyi analiz ederek etkili ikna stratejileri geliştirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bu derste öğrenciler, ikna edici iletişim süreçlerinde kaynak, mesaj ve kanal unsurlarını değerlendirerek iletişim stratejileri oluşturabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler, ikna teknikleri ve etik ilkeler arasındaki ilişkiyi değerlendirerek etik kurallar çerçevesinde ikna stratejileri oluşturabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İkna Kavramı Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
2) Tutum, Davranış ve İkna Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
3) İkna ve İletişim Karadoğan Doruk, E. ve Savaş, S. (2022). Kuram ve Uygulamalarla İkna. Eğitim Yayınevi, Konya
4) İkna Edici İletişim: Kaynak ve Kaynağın Özellikleri Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve
5) İkna Edici İletişim: Niyet, Kanal ve Mesaj Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim.
6) İkna Edici İletişim: Hedef Kitle Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
7) İkna Kuramları: Retorik ve İkna Aristotales, (2008). Retorik, Çev. Mehmet H. Doğan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Ece Karadoğan Doruk, İknanın Sosyal Psikolojisi, Derin Yayınları, 2015.
8) Yarıyıl İçi Sınavı -
9) İkna Kuramları: Yale Etkileme Kuramları Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim.
10) İkna Kuramları: Bilişsel Tepki Yaklaşımı Kuramı/ Ayrıntılandırma Olasılığı Modeli Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
11) İkna Kuramları: Sosyal Yargı Kuramı ve Tutarlılık Kuramı Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
12) İkna Stratejileri (Karşılık, Tutarlılık, Toplumsal Kanıt) Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
13) İkna Stratejileri (Azlık, Otorite, Sevgi) Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık. Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
14) Temel İkna Teknikleri Luecke, R., & Parlak, T. (2007). Güç, etki ve ikna: Düşüncenizi kabul ettirin ki hedefiniz gerçekleşsin. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
14) Temel İkna Teknikleri Luecke, R., & Parlak, T. (2007). Güç, etki ve ikna: Düşüncenizi kabul ettirin ki hedefiniz gerçekleşsin. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
15) İkna ve etik Bülbül, A. (2001). İletişim ve etik. Nobel Akademik Yayıncılık
16) Yarıyıl sonu sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanının ders notları
Diğer Kaynaklar: Aristotales, (2008). Retorik, Çev. Mehmet H. Doğan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Le Bon, G. (2005). Kitleler Psikolojisi, Yağmur Yayınları.
Karadoğan Doruk, E., (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi, Derin Yayınları.
Solomon, M., R. (2020.) Tututmlar ve İkna, İçinde Tüketici Davranışları, Nobel Akademik Yayıncılık, Çev. Nurettin Parıltı ve Elif Akagün Ergin, İstanbul: Nobel, ss. 301-331
Cialdini, R. (2003). İknanın psikolojisi: Teori ve pratik bir arada (Çev.: Y. Fletcher). İstanbul: MediaCat Yayıncılık.
Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2014). Dünden bugüne insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim.
Bülbül, A. (2001). İletişim ve etik. Nobel Akademik Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

5

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 3
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 4
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 4
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 3
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 5
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 2
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 5
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 4
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 2
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 4
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 4
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 4
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 5
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 5
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 3
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 35
Kanaat Notu 1 % 5
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 93