PRA364 Sosyal Pazarlama Kurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PRA364
Ders İsmi: Sosyal Pazarlama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Ece DOĞAN ERDİNÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sosyal pazarlamanın temel kavramlarını, kuramsal çerçevesini ve uygulama alanlarını öğrencilere aktarmaktır. Öğrencilerin toplumsal faydayı artırmaya yönelik davranış değişikliği stratejilerini, pazarlama karması elemanlarıyla birlikte analiz edebilmeleri ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda sosyal pazarlama kampanyaları tasarlayabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında sosyal pazarlamanın tanımı, tarihsel gelişimi, ticari pazarlamadan farkları, davranış değişim teorileri, sosyal pazarlama karması, paydaşlar ve iletişim yönetimi incelenecektir. Ayrıca paylaşım ekonomisi, sürdürülebilirlik ve Türkiye’den/dünyadan vaka örnekleri üzerinden sosyal pazarlama kampanyaları değerlendirilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyal pazarlamanın temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve ticari pazarlamadan farklarını açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Davranış değişim teorilerini sosyal pazarlama bağlamında analiz edebilme ve farklı hedef kitlelere yönelik stratejiler geliştirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sürdürülebilir kalkınma hedefleri ve paylaşım ekonomisi perspektifiyle sosyal pazarlama kampanyaları tasarlayabilme, etik ilkeler doğrultusunda değerlendirebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş: Sosyal Pazarlamanın Tanımı, Tarihsel Gelişimi ve Ticari Pazarlamadan Farkları Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
2) Sosyal Pazarlamanın Tarihsel Gelişimi ve Ticari Pazarlamadan Farkları Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
3) Sosyal Pazarlama ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (BM 2030 Ajandası) Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
4) Davranış Değişim Teorileri I: Sağlık İnanç Modeli, Planlı Davranış Teorisi, Transteorik Model Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
5) Davranış Değişim Teorileri II: Sosyal Bilişsel Kuram, Yeniliklerin Yayılımı, Sosyal Ekolojik Model Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
6) Sosyal Pazarlama Karması: Ürün, Fiyat, Yer, Tutundurma + (Personel, Sunum, Süreç) Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
7) Sosyal Pazarlama Karması: Ürün, Fiyat, Yer, Tutundurma + (Personel, Sunum, Süreç) Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
8) Ara Sınav
9) Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
10) Sosyal Pazarlamada İletişim Yönetimi ve Bütünleşik İletişim Süreçleri Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
11) Sosyal Pazarlama Kampanyaları I: Amaç, Hedef Kitle, Davranış Analizi, Konumlandırma Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
12) Sosyal Pazarlama Kampanyaları II: Pazarlama Karması Stratejileri, Bütçe, Uygulama ve Yönetim Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
13) Sosyal Pazarlamada Etik, Eleştiriler ve Sorunlar Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
14) Başarılı Sosyal Pazarlama Kampanyaları: Türkiye ve Dünya’dan Örnekler Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
15) Başarılı Sosyal Pazarlama Kampanyaları: Türkiye ve Dünya’dan Örnekler Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut). Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut).
Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi
Diğer Kaynaklar: Kotler, P., Roberto, N., & Lee, N. (2002). Sosyal Pazarlama: Teori ve Uygulamalar (Türkçe çeviri baskısı mevcut).
Ece Doğan Erdinç (2024). Sosyal Pazarlama ve Paylaşım Ekonomisi: Bir Vaka İncelemesi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 4
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 2
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 3
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 2
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 4
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 2
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 4
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 5
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 3
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 2
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 5
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 3
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 3
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 4
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 2 16
Sunum / Seminer 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 89