PRA369 Halkla İlişkiler Metin YazarlığıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PRA369
Ders İsmi: Halkla İlişkiler Metin Yazarlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 1 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Dilhan APAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halkla ilişkiler disiplininde medya ilişkileri bağlamında kullanılacak metinlerin yazım tekniklerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında geleneksel medya için basın bülteni, davet mektubu, konuşma metinleri, sosyal medya için basın bülteni yazımı gibi halkla ilişkiler kapsamında gerekli olan metinlerin yazım süreçlerinin ve türlerinin öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Halkla ilişkiler metin yazarlığı ile ilgili kuralların öğretilmesi ve uygulanması, medya ilişkilerinde kullanılan yazım dilinin, metin türlerinin ve önemlerinin anlatılması. Basın bülteni, basın daveti, iç iletişim türleri, kurumsal duyurular gibi farklı metin türlerinin detaylı olarak anlatılması.
Faklı iletişim kanallarına yönelik halkla ilişkiler metinlerinin nasıl oluşturulacağının öğrenilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Medya ilişkilerinde kullanılan araç ve yöntemler öğrenilir.
2) Halkla ilişkiler metin yazarlığı için gerekli olan teknik bilgi öğrenilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı mecralar için basın bülteni yazma teknikleri öğrenilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halkla İlişkiler ve medya ilişkilerine giriş Aydemir Okay, Ayla Okay, Halkla İlişkiler ve Medya, Der Yayınları, 2013.
2) Halkla ilişkilerde kullanılan medya araçları Halkla ilişkiler : Kavram strateji ve uygulamaları, Ayla Okay, Der Yayınları, 2014.
3) Halkla ilişkiler yazarlığı ve haber yönetimi Çöklü, E. (1999). Halkla İlişkiler Yazarlığı. Marmara İletişim Dergisi, 10(10), 159-170.
4) Halkla ilişkilerde iletişim ve mesaj stratejisi Ders notu
5) Halkla ilişkiler metin yazarlığı türleri Ders notu
6) Yeni medya ve halkla ilişkiler Silsüpür, Ö. (2021). Halkla İlişkiler ve Medya: Araç ve Yöntemler Üzerine Bir Çalışma. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 66-78.
7) Yeni medyada haber yönetimi Ağır, İ. (2023). Yeni Medyanın Haber Üretim Sürecine Etkisi Ve Haber Üretim Süreçlerinde Yaşanan Değişim. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(14), 1-12.
8) Vize sınavı
10) Farklı mecralar için halkla ilişkiler metin yazarlığı teknikleri: Gazete ve dergi Ders notu
11) Farklı mecralar için halkla ilişkiler metin yazarlığı teknikleri: Televizyon ve radyo Ders notu
12) Farklı mecralar için halkla ilişkiler metin yazarlığı teknikleri: Broşür ve davetiye Ders notu
13) Sosyal medyada halkla ilişkiler yazarlığı Ders notu
14) Halkla İlişkiler Yazarlığında SEO ve Yapay Zeka Özgen, E., & Tiryaki, E. Y. (2024). Halkla İlişkiler Alanında Kullanılabilecek Yapay Zeka Destekli Araçlar Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 88-122.
15) Blog yazarlığı ve hikaye anlatıcılığı Kalemci, M. (2025). Halkla İlişkilerde Blog Kullanımı: Uluslararası STK'ların Blog İçeriklerinin İncelenmesi. Selçuk İletişim, 18(1), 352-382. İletişim çalışmalarında hikâye anlatıcılığı, Erdem Tatlı, Nobel Yayınları, 2021.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ayla Okay, Halkla ilişkiler : kavram strateji ve uygulamaları. Der Yayınları, 2022.
Özlem Aşman Alikılıç, Halkla ilişkiler 2.0 : sosyal medyada yeni paydaşlar, yeni teknikler, 2011
Diğer Kaynaklar: Ayla Okay, Halkla ilişkiler : kavram strateji ve uygulamaları. Der Yayınları, 2022.
Özlem Aşman Alikılıç, Halkla ilişkiler 2.0 : sosyal medyada yeni paydaşlar, yeni teknikler, 2011.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 4
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 4
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 5
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 4
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 3
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 3
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 4
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 4
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 4
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 4
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 4
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 4
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 5
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 4
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 14 % 0
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 95