RTC275 Televizyonda Program TürleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTC275
Ders İsmi: Televizyonda Program Türleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Neşe KARS TAYANÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, televizyon yayıncılığında yer alan program türlerini kuramsal ve pratik açıdan tanıtmak; her bir türün yapısal özelliklerini, üretim biçimlerini ve hedef kitleyle kurduğu ilişkiyi analiz edebilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında haber, belgesel, magazin, yarışma, drama, reality show, talk show, eğlence ve çocuk programları gibi temel televizyon türleri ele alınır. Türlerin tarihsel gelişimi, biçimsel özellikleri ve içerik stratejileri örnek programlar üzerinden incelenir. Türlerin toplumsal etkileri ve izleyiciyle kurduğu etkileşim de tartışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler, televizyon programlarının farklı türlerini tanıyacak ve bu türlerin temel özelliklerini açıklayabileceklerdir.
2) Öğrenciler, farklı televizyon türlerindeki anlatı biçimlerini tanıyacak ve bu biçimlerin izleyici üzerindeki etkisini değerlendirebileceklerdir.
3) Öğrenciler, televizyon türlerini kültürel bağlamda ele alacak ve türlerin izleyiciye nasıl hitap ettiğini, toplumsal değerleri nasıl yansıttığını tartışabileceklerdir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler, televizyonun içerik yapısını ve anlatı tekniklerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecek, medya içeriklerini daha bilinçli şekilde tüketebileceklerdir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve dersin genel tanıtımı
2) Tür kavramı ve televizyon program türlerini etkileyen faktörler: sosyo-ekonomik yapı, izleyici ilişkileri, diğer medya araçlarıyla karşılaştırmalar, televizyonun olanak ve sınırlılıkları.
3) Televizyon haberleri: Haber tanımı, haber değeri, ana haber program türleri, sunum teknikleri ve yazım biçimi.
4) Örnek haber programları izleme ve tartışma.
5) Televizyon dramaları: Geleneksel dramatik yapı, diziler ve serial türleri. Örnek programlar üzerinden analiz ve tartışma.
6) Sit-com'lar: Tanımı, tarihçesi, anlatı yapısı, karakter yapıları. Örnek dizi izleme ve tartışma.
7) Önceki konular üzerinden genel değerlendirme.
8) Vize sınavı
9) Yarışma programları: Tanım, alt türler (bilgi yarışmaları, oyun formatları), temel ögeler ve popülerlik nedenleri. Örnek programlar izleme ve tartışma.
10) Spor, çocuk ve söyleşi programları: Tanım, yapısal özellikler ve karakteristik ögeler. Örnek programlar izleme ve tartışma.
11) Melez türler: Magazin, reality, eğitici-eğlendirici (edu-tainment), docu-drama gibi formatlar. Örnek programlar izleme ve tartışma.
12) Televizyon Programlarında Anlatı Yapıları: Çeşitli türlerdeki anlatı biçimleri ve kullanılan teknikler. Farklı program türlerinde anlatının rolü ve izleyiciye etkisi.
13) Televizyonun Kültürel ve Sosyo-politik Rolü: Televizyonun toplum üzerindeki etkileri, kültürel temsiller ve ideolojik yönler.
14) Ödevlerin Değerlendirilmesi I – Öğrencilerin teslim ettiği ödevlerin genel değerlendirilmesi, güçlü ve zayıf yönlerin tartışılması.
15) Ödevlerin Değerlendirilmesi II – Öğrencilerin teslim ettiği ödevlerin genel değerlendirilmesi, güçlü ve zayıf yönlerin tartışılması. .
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Televizyon Program Türleri Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Televizyon programı yapalım herkes izlesin - Neşe Kars
Türkiye'de Televizyon Yayıncılığı, Hülya Uğur Tanrıöver
Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçem, Raymond Williams

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 12 48
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 98