RTC367 Videoklip YapımıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTC367
Ders İsmi: Videoklip Yapımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Pınar TINAZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, video-klip tasarımında avant-garde ve deneysel sinema yaklaşımlarını keşfetmeyi amaçlamaktadır. Dersin ilk bölümünde, deneysel sinema tarihinin ve estetik yaklaşımlarının müzikle etkileşimi incelenecek; Dada, Sovyet Yapısalcılığı, Sürrealizm, Psikodrama ve Dışavurumculuk gibi akımların müzik videoları üzerindeki etkileri değerlendirilecektir. Öğrenciler, sinema ve müzik arasındaki görsel anlatım dinamiklerini kavrayarak, yaratıcı kurgu teknikleri ve stilize anlatım biçimleri üzerine çalışacaklardır.

Dersin ikinci bölümünde ise öğrenciler, teorik çerçeveden hareketle özgün bir video-klip tasarlayacak, ritim, montaj, ışık ve renk gibi öğeleri deneysel yöntemlerle kullanarak müzikle uyumlu görsel kompozisyonlar üreteceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, video-klip tasarımında yaratıcı ifade biçimlerini keşfetmek ve deneysel sinema yaklaşımlarını müzikle ilişkilendirerek uygulamalı çalışmalar yapmak üzerine odaklanmaktadır. Öğrenciler, sinema ve müziğin birleşiminde görsel anlatım stratejilerini geliştirirken, kurgu, ritim, ışık, renk gibi temel bileşenleri deneyimleyerek özgün projeler üreteceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Avant-garde ve deneysel sinemayı tanımlayan temel eğilimleri, teknikleri ve unsurları belirler.
2) Deneysel filmde estetik ve teknik yaklaşımlar arasındaki farkı ayırt eder ve bunların geleneksel anlatı yapılarından nasıl ayrıldığını anlar.
3) Deneysel tekniklerin çeşitli avant-garde film hareketleri (örneğin, Dada, Sürrealizm, Konstrüktivizm) bağlamındaki kullanımını belirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Montaj ve soyutlama gibi deneysel film tekniklerinin anlam oluşturma, algıyı sorgulama ve politik veya sanatsal fikirleri iletme yollarını analiz eder.
2) Deneysel unsurların (örneğin, görsel ritim, sembolik imgeler) birleşiminin bir film projesinin genel estetik, duygusal veya entelektüel etkisini nasıl oluşturduğunu formüle eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Avant-garde ve Deneysel Filme Giriş • Kurs Yapısı ve Hedefleri: Kurs yapısına ve hedeflerine giriş. • Tanım: Avant-garde nedir? Deneysel filmin kökenleri ve önemi. • Gösterimler: Tractatus, The Girl Who Played with Mud, Anoush, The Gentle Sadness of Things
2) 2. Hafta: Dada ve Erken Deneysel Sinema • Konu: Dadaizm’in film üzerindeki etkisinin incelenmesi. • Okumalar: o Tristan Tzara, “Dada Manifestosu 1918” o O’Pray, Avant-Garde Film, 8-19 o Clement Greenberg, “Avangard ve Kitsch” • Gösterimler: o Le Retour à la Raison (Man Ray, F 1923, 3m) o Ballet Méchanique (Fernand Léger & Dudley Murphy, F 1924, 14m) o Entr’acte (René Clair, Francis Picabia & Erik Satie, F 1924, 20m) o Anemic Cinema (Marcel Duchamp, F 1926, 7m) o Emak-Bakia (Man Ray, F 1926, 18m) o Ghosts Before Breakfast (Hans Richter, G 1928, 6m)
3) Sovyet Konstrüktivizmi ve Montaj Teorisi • Konu: Sovyet Konstrüktivizminin film diline etkisinin incelenmesi. • Okumalar: O’Pray, Avant-Garde Film, 26-37 • Gösterim: The Man With A Movie Camera (Dziga Vertov, USSR 1929, 68m)
4) Filmde Sürrealizm • Konu: Sinema ile ilişkili sürrealist hareketin anlaşılması. • Okumalar: o André Breton, “Sürrealizmin Manifestosu (1924)” o “27 Ocak 1925 Bildirgesi” (The Routledge Companion to Surrealism) o Luis Buñuel, “Un Chien Andalou’nun Yapımı Üzerine Notlar” o O’Pray, 19-25 • Gösterimler: o Un chien andalou (Luis Buñuel & Salvador Dali, F 1929, 17m) o Le sang d’un poète (Jean Cocteau, F 1930, 50m) o Rose Hobart (Joseph Cornell, ABD 1936, 19m)
5) Psikodrama ve Trans Film • Konu: Psikodrama ve trans filmlerin öznelik üzerine anlatı dışı keşifler olarak tanıtımı. • Okumalar: Sitney, Visionary Film, 3-42, 44-54, 83-92; O’Pray, Avant-Garde Film, 48-57 • Gösterimler: o Meshes of the Afternoon (Maya Deren, ABD 1943, 14m) o Rituals in Transfigured Time (Maya Deren, ABD 1946, 15m) o The Cage (Sidney Peterson & James Broughton, ABD 1947, 28m) o The Potted Psalm (Sidney Peterson & James Broughton, ABD 1947, 18m) o Fireworks (Kenneth Anger, ABD 1947, 20m)
6) Görsel müzik kavramı ve soyut animasyon ile ilişkisi. • Okumalar: Sitney, Visionary Film, 231-267, 269-283; O’Pray, Avant-Garde Film, 13-17, 44-47, 65-68 • Gösterimler: o Lichtspiel Opus No. 1 (Walter Ruttman, D 1921, 10m) o Film is Rhythm (Hans Richter, G 1921, 1m) o Symphonie Diagonale (Viking Eggeling, G 1924, 7m) o Composition in Blue (Oskar Fischinger, ABD 1935, 4m) o Muratti greift ein (Oskar Fischinger, G 1934, 3m) o Blinkity Blank (Norman McLaren, CAN 1955, 5m) o A Color Box (Len Lye, NZ 1935, 4m) o Rhythm (Len Lye, NZ 1957, 1m) o A Man and his Dog out for Air (Robert Breer, ABD 1957, 3m) o Mirror Animations No. 11 (Harry Smith, ABD, 10m) o Samadhi (Jordan Belson, ABD 1967, 6m) o Yantra (James Whitney, ABD 1950-1957, 8m)
7) Müzik ve Görüntü Uyumu
8) ARA SINAV
9) Soyut Ekspresyonizm ve Stan Brakhage • Konu: Brakhage’in filmleri ve soyut ekspresyonizm ilişkisinin incelenmesi. • Okumalar: Stan Brakhage, “Metaphors on Vision”; Sitney, Visionary Film, 155-187, 190-230; O’Pray, Avant-Garde Film, 58-64 • Gösterimler: o Anticipation of the Night (ABD 1958, 42m) o Mothlight (ABD 1963, 4m) o Cat’s Cradle (1959, 7m) o Window Water Baby Moving (1959, 11m) o Dog Star Man, Prelude (ABD 1961, 25m) o Commingled Containers (ABD 1997, 5m) o Love Song (2001, 11m)
10) Deneme ve Günce Filmleri • Okumalar: o Robert Rosenstone, “Sans Soleil: Belgesel (Vizyoner) Gerçek Olarak” o Catherine Russell, “Sans Soleil: Zamanın Hastalıkları” o Michael Renov, “Lost, Lost, Lost: Mekas’ın Denemeci Olarak” • Gösterim: o Lost, Lost, Lost [kısa bölüm] (Jonas Mekas, ABD 1976, yaklaşık 20dk) o Sunless/Sans Soleil (Chris Marker, F 1983, 100dk)
11) Atölye I – Deneysel Kavramların Geliştirilmesi • Öğrenciler kendi deneysel filmleri için fikirler geliştirir ve beyin fırtınası yapar. • Soyutlama, doğrusal olmayan anlatım ve montaj gibi teknikler hakkında rehberlik.
12) Atölye II – Deneysel Projelerin Çekimi • Öğrenciler deneysel film projelerini çekmeye başlar. • Sınıfta tartışılan tekniklere odaklanma (montaj, soyutlama, sürrealist imgeler). • Bireysel ve grup geri bildirim oturumları.
13) Atölye III – Deneysel Filmlerin Kurgu Aşaması • Anlatı dışı filmi şekillendirmek için kurgu tekniklerine odaklanma. • Ses, görseller ve ritmin entegrasyonu üzerine atölye. • Sınıfta taslak kurgular üzerine eleştiri ve geri bildirim.
14) Atölye IV – Projelerin Tamamlanması • Deneysel film projeleri üzerinde son rötuşlar. • Eğitmenle bireysel danışma oturumları ile çalışmayı geliştirme. • Filmleri final haftasında sunum için hazırlama.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok
Diğer Kaynaklar: 1. Avangard Kuramı – Peter Bürger (İletişim Yayınları)
2. Levend Kılıç - Video Sanatı: Eleştirel Bir Bakış (Hil Yayınları)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 1
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 3
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 1
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 1
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 2
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 3
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 3
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 1
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 3
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 4
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 1
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 1
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 2
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 6 2 12
Ödevler 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 109