Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Avant-garde ve Deneysel Filme Giriş
• Kurs Yapısı ve Hedefleri: Kurs yapısına ve hedeflerine giriş.
• Tanım: Avant-garde nedir? Deneysel filmin kökenleri ve önemi.
• Gösterimler: Tractatus, The Girl Who Played with Mud, Anoush, The Gentle Sadness of Things |
|
2) |
2. Hafta: Dada ve Erken Deneysel Sinema
• Konu: Dadaizm’in film üzerindeki etkisinin incelenmesi.
• Okumalar:
o Tristan Tzara, “Dada Manifestosu 1918”
o O’Pray, Avant-Garde Film, 8-19
o Clement Greenberg, “Avangard ve Kitsch”
• Gösterimler:
o Le Retour à la Raison (Man Ray, F 1923, 3m)
o Ballet Méchanique (Fernand Léger & Dudley Murphy, F 1924, 14m)
o Entr’acte (René Clair, Francis Picabia & Erik Satie, F 1924, 20m)
o Anemic Cinema (Marcel Duchamp, F 1926, 7m)
o Emak-Bakia (Man Ray, F 1926, 18m)
o Ghosts Before Breakfast (Hans Richter, G 1928, 6m)
|
|
3) |
Sovyet Konstrüktivizmi ve Montaj Teorisi
• Konu: Sovyet Konstrüktivizminin film diline etkisinin incelenmesi.
• Okumalar: O’Pray, Avant-Garde Film, 26-37
• Gösterim: The Man With A Movie Camera (Dziga Vertov, USSR 1929, 68m)
|
|
4) |
Filmde Sürrealizm
• Konu: Sinema ile ilişkili sürrealist hareketin anlaşılması.
• Okumalar:
o André Breton, “Sürrealizmin Manifestosu (1924)”
o “27 Ocak 1925 Bildirgesi” (The Routledge Companion to Surrealism)
o Luis Buñuel, “Un Chien Andalou’nun Yapımı Üzerine Notlar”
o O’Pray, 19-25
• Gösterimler:
o Un chien andalou (Luis Buñuel & Salvador Dali, F 1929, 17m)
o Le sang d’un poète (Jean Cocteau, F 1930, 50m)
o Rose Hobart (Joseph Cornell, ABD 1936, 19m)
|
|
5) |
Psikodrama ve Trans Film
• Konu: Psikodrama ve trans filmlerin öznelik üzerine anlatı dışı keşifler olarak tanıtımı.
• Okumalar: Sitney, Visionary Film, 3-42, 44-54, 83-92; O’Pray, Avant-Garde Film, 48-57
• Gösterimler:
o Meshes of the Afternoon (Maya Deren, ABD 1943, 14m)
o Rituals in Transfigured Time (Maya Deren, ABD 1946, 15m)
o The Cage (Sidney Peterson & James Broughton, ABD 1947, 28m)
o The Potted Psalm (Sidney Peterson & James Broughton, ABD 1947, 18m)
o Fireworks (Kenneth Anger, ABD 1947, 20m)
|
|
6) |
Görsel müzik kavramı ve soyut animasyon ile ilişkisi.
• Okumalar: Sitney, Visionary Film, 231-267, 269-283; O’Pray, Avant-Garde Film, 13-17, 44-47, 65-68
• Gösterimler:
o Lichtspiel Opus No. 1 (Walter Ruttman, D 1921, 10m)
o Film is Rhythm (Hans Richter, G 1921, 1m)
o Symphonie Diagonale (Viking Eggeling, G 1924, 7m)
o Composition in Blue (Oskar Fischinger, ABD 1935, 4m)
o Muratti greift ein (Oskar Fischinger, G 1934, 3m)
o Blinkity Blank (Norman McLaren, CAN 1955, 5m)
o A Color Box (Len Lye, NZ 1935, 4m)
o Rhythm (Len Lye, NZ 1957, 1m)
o A Man and his Dog out for Air (Robert Breer, ABD 1957, 3m)
o Mirror Animations No. 11 (Harry Smith, ABD, 10m)
o Samadhi (Jordan Belson, ABD 1967, 6m)
o Yantra (James Whitney, ABD 1950-1957, 8m) |
|
7) |
Müzik ve Görüntü Uyumu |
|
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Soyut Ekspresyonizm ve Stan Brakhage
• Konu: Brakhage’in filmleri ve soyut ekspresyonizm ilişkisinin incelenmesi.
• Okumalar: Stan Brakhage, “Metaphors on Vision”; Sitney, Visionary Film, 155-187, 190-230; O’Pray, Avant-Garde Film, 58-64
• Gösterimler:
o Anticipation of the Night (ABD 1958, 42m)
o Mothlight (ABD 1963, 4m)
o Cat’s Cradle (1959, 7m)
o Window Water Baby Moving (1959, 11m)
o Dog Star Man, Prelude (ABD 1961, 25m)
o Commingled Containers (ABD 1997, 5m)
o Love Song (2001, 11m)
|
|
10) |
Deneme ve Günce Filmleri
• Okumalar:
o Robert Rosenstone, “Sans Soleil: Belgesel (Vizyoner) Gerçek Olarak”
o Catherine Russell, “Sans Soleil: Zamanın Hastalıkları”
o Michael Renov, “Lost, Lost, Lost: Mekas’ın Denemeci Olarak”
• Gösterim:
o Lost, Lost, Lost [kısa bölüm] (Jonas Mekas, ABD 1976, yaklaşık 20dk)
o Sunless/Sans Soleil (Chris Marker, F 1983, 100dk) |
|
11) |
Atölye I – Deneysel Kavramların Geliştirilmesi
• Öğrenciler kendi deneysel filmleri için fikirler geliştirir ve beyin fırtınası yapar.
• Soyutlama, doğrusal olmayan anlatım ve montaj gibi teknikler hakkında rehberlik.
|
|
12) |
Atölye II – Deneysel Projelerin Çekimi
• Öğrenciler deneysel film projelerini çekmeye başlar.
• Sınıfta tartışılan tekniklere odaklanma (montaj, soyutlama, sürrealist imgeler).
• Bireysel ve grup geri bildirim oturumları. |
|
13) |
Atölye III – Deneysel Filmlerin Kurgu Aşaması
• Anlatı dışı filmi şekillendirmek için kurgu tekniklerine odaklanma.
• Ses, görseller ve ritmin entegrasyonu üzerine atölye.
• Sınıfta taslak kurgular üzerine eleştiri ve geri bildirim.
|
|
14) |
Atölye IV – Projelerin Tamamlanması
• Deneysel film projeleri üzerinde son rötuşlar.
• Eğitmenle bireysel danışma oturumları ile çalışmayı geliştirme.
• Filmleri final haftasında sunum için hazırlama. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. |
1 |
2) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. |
3 |
3) |
Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. |
1 |
4) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. |
1 |
5) |
Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. |
2 |
6) |
İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. |
1 |
7) |
Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. |
3 |
8) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. |
3 |
9) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. |
1 |
10) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. |
3 |
11) |
Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. |
4 |
12) |
En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. |
1 |
13) |
Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. |
1 |
14) |
Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. |
1 |
15) |
Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. |
2 |
16) |
Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
3 |