NEMC263 Oyun Kültürü ve ToplumKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NEMC263
Ders İsmi: Oyun Kültürü ve Toplum
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Ecem ERGÜL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin, oyun kavramını tarihsel, toplumsal ve kültürel bağlamda eleştirel bir bakış açısıyla incelemeleri amaçlanmaktadır. Oyunların bireyler ve toplum üzerindeki işlevleri, oyun teorileri, oyunlaştırma, dijital oyunlar, toplumsal cinsiyet, kimlik ve temsil konuları analiz edilecektir. Ayrıca, oyun toplulukları, e-spor ve oyun kültürünün medya, eğitim ve iletişimdeki rolü değerlendirilecek; modern toplumun güncel bir sorunu olarak oyun bağımlılığı, bireysel ve toplumsal etkileri ile etik sorumluluklar çerçevesinde ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği; oyun kavramının tarihsel, toplumsal ve kültürel bağlamda incelenmesi, oyun teorileri ve oyunlaştırma süreçlerinin analiz edilmesi, oyunların bireyler ve toplum üzerindeki işlevlerinin değerlendirilmesi gibi konuları kapsamaktadır. Ayrıca, ders kapsamında dijital oyunlar, toplumsal cinsiyet, kimlik ve temsil konularına odaklanılarak, oyun kültürünün medya, eğitim ve iletişimdeki rolü ele alınacaktır. Oyun toplulukları, e-spor ekosistemi ve oyun bağımlılığı gibi güncel meseleler tartışılacak; bireysel ve toplumsal etkileri etik sorumluluklar çerçevesinde değerlendirilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1) Bu derste öğrenciler, oyun kuramlarını ve oyun türlerini öğrenerek oyun kültürünün temel bileşenlerini değerlendirir. 2) Bu derste öğrenciler, oyunlaştırma kavramını hakkında bilgi edinir ve bu kapsamda oyunların eğitimde, sosyal etkileşimde ve toplumsal değişimdeki rolünü kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 1) Bu derste öğrenciler, oyun kavramını tarihsel ve kültürel bağlamda ele alarak oyunların toplumsal işlevlerini analiz eder. 2) Bu derste öğrenciler, oyunların içerdiği temsil pratiklerini eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve oyunların ideolojik aktarım mekanizmalarını ve toplumsal yapı üzerindeki etkilerini kavrar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler, oyun bağımlılığını toplumsal bir sorun olarak analiz etme ve oyun-oyuncu etkileşiminde etik ilkeleri kavrama yetisi kazanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oyun Kavramı Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
2) Oyunun tarihsel evrimi And, M. (2019). Oyun ve Bügü: TÜrk Kültüründe Oyun Kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
3) Oyunların genel özellikleri ve türleri Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi.
4) Oyun oynama nedenleri ve amaçları Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
5) Oyunların işlevleri Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
6) Kültürel ve toplumsal bir olgu olarak oyun Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi.
7) Felsefi ve psikolojik yaklaşımlar açısından oyun Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi.
8) Yarıyıl İçi Sınavları -
9) Oyun kuramları Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları.
10) İdeolojik nakil aracı olarak oyun Küçük, M. (Ed.). (1994). Medya, iktidar, ideoloji. Ark Yayınevi. Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi.
11) Oyun ve toplumsal cinsiyet, temsil ve çeşitlilik Butler, J. (2008). Gender scourge: Feminism and the subversion of identity. Metis.
12) Oyunlaştırmanın Tanım ve Özellikleri -
13) Oyunlaştırma modelleri ve kullanım alanları Ders öğretim elemanının notları
14) Oyun kültürü: postmodern dönemde oyun ve dijital oyunlar Zeka, N. (1994). Postmodernizm: Fredric Jameson, Jürgen Habermas, Jean-François Lyotard. Kıyı Yayınları
15) Toplumsal bir sorun olarak oyun bağımlılığı ve oyun-oyuncu etkileşiminde etik Ders notları
16) Yarıyıl Sonu Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanının ders notu /Instructor's lecture notes
Diğer Kaynaklar: And, M. (2019). Play and Bug: The Concept of Play in Turkish Culture. Istanbul: Yapı Kredi Publications
Zeka, N. (1994). Postmodernism: Fredric Jameson, Jürgen Habermas, Jean-François Lyotard. Coastal Publications
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: An Essay on the Social Function of Play (M. A. Kılıçbay, Trans.). Detail Publications.
Elkind, D. (2012). The Power of Play (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Bookstore.
Small, M. (Ed.). (1994). Media, power, ideology. Ark Publishing House.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 3
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 4
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 1
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 1
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 2
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 2
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 2
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 1
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 3
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 1
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 1
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 1
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 3
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 35
Kanaat Notu 1 % 5
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 25 25
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 112