Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilerin, oyun kavramını tarihsel, toplumsal ve kültürel bağlamda eleştirel bir bakış açısıyla incelemeleri amaçlanmaktadır. Oyunların bireyler ve toplum üzerindeki işlevleri, oyun teorileri, oyunlaştırma, dijital oyunlar, toplumsal cinsiyet, kimlik ve temsil konuları analiz edilecektir. Ayrıca, oyun toplulukları, e-spor ve oyun kültürünün medya, eğitim ve iletişimdeki rolü değerlendirilecek; modern toplumun güncel bir sorunu olarak oyun bağımlılığı, bireysel ve toplumsal etkileri ile etik sorumluluklar çerçevesinde ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriği; oyun kavramının tarihsel, toplumsal ve kültürel bağlamda incelenmesi, oyun teorileri ve oyunlaştırma süreçlerinin analiz edilmesi, oyunların bireyler ve toplum üzerindeki işlevlerinin değerlendirilmesi gibi konuları kapsamaktadır. Ayrıca, ders kapsamında dijital oyunlar, toplumsal cinsiyet, kimlik ve temsil konularına odaklanılarak, oyun kültürünün medya, eğitim ve iletişimdeki rolü ele alınacaktır. Oyun toplulukları, e-spor ekosistemi ve oyun bağımlılığı gibi güncel meseleler tartışılacak; bireysel ve toplumsal etkileri etik sorumluluklar çerçevesinde değerlendirilecektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Oyun Kavramı |
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. |
2) |
Oyunun tarihsel evrimi |
And, M. (2019). Oyun ve Bügü: TÜrk Kültüründe Oyun Kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. |
3) |
Oyunların genel özellikleri ve türleri |
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi. |
4) |
Oyun oynama nedenleri ve amaçları |
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. |
5) |
Oyunların işlevleri |
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. |
6) |
Kültürel ve toplumsal bir olgu olarak oyun |
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi. |
7) |
Felsefi ve psikolojik yaklaşımlar açısından oyun |
Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi. |
8) |
Yarıyıl İçi Sınavları |
- |
9) |
Oyun kuramları |
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. |
10) |
İdeolojik nakil aracı olarak oyun |
Küçük, M. (Ed.). (1994). Medya, iktidar, ideoloji. Ark Yayınevi. Huizinga, J. (2017). Homo Ludens: Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme (M. A. Kılıçbay, Trans.). Ayrıntı Yayınları. Elkind, D. (2012). Oyunun Gücü (D. E. Öngen, Trans.). Ankara: İmge Kitabevi. |
11) |
Oyun ve toplumsal cinsiyet, temsil ve çeşitlilik |
Butler, J. (2008). Gender scourge: Feminism and the subversion of identity. Metis. |
12) |
Oyunlaştırmanın Tanım ve Özellikleri |
- |
13) |
Oyunlaştırma modelleri ve kullanım alanları |
Ders öğretim elemanının notları |
14) |
Oyun kültürü: postmodern dönemde oyun ve dijital oyunlar |
Zeka, N. (1994). Postmodernizm: Fredric Jameson, Jürgen Habermas, Jean-François Lyotard. Kıyı Yayınları |
15) |
Toplumsal bir sorun olarak oyun bağımlılığı ve oyun-oyuncu etkileşiminde etik |
Ders notları |
16) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. |
3 |
2) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. |
4 |
3) |
Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. |
1 |
4) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. |
1 |
5) |
Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. |
2 |
6) |
İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. |
1 |
7) |
Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. |
2 |
8) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. |
2 |
9) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. |
1 |
10) |
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. |
3 |
11) |
Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. |
1 |
12) |
En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. |
1 |
13) |
Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. |
1 |
14) |
Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. |
1 |
15) |
Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. |
3 |
16) |
Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
4 |