Dersin Amacı: |
Bu ders, hücresel işleyişten genetik mekanizmalar kadar, tıbbi biyoloji hakkında prespektif kazandırmayı amaçlamaktadır. Hücre biyolojisi, moleküler biyoloji ve moleküler genetik perspektifiyle yaşam bilimlerine geniş bir bakış açısı sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; tıbbı biyoloji ve genetik dersinin tanıtımı ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması tıbbı biyolojiye giriş, canlılığın başlangıcı, ortak özellikleri, hücre çeşitliliği, prokaryot ve ökaryot hücre farklılıkları, hücre teorisi, hücre ve organeller, hücre zarı, endosimbiyotik teori, hücre iskeleti, hareketi ve madde taşınması, hücre döngüsü ve kontrol, hücre bölünmesi, mitoz bölünme, mayoz bölünme, genetikte temel kavramlar, nükleik asitler: DNA ve RNA, DNA replikasyonu, transkripsiyon, transkripsiyon sonrası modifikasyonlar, translasyon, translasyon sonrası modifikasyonlar, protein sentezi ve paketlenmesi, gen ifadesinin düzenlenmesi, DNA dizileri ve kromozom yapısı, DNA hasarı, DNA mutasyonları ve çeşitleri, DNA hasar onarım mekanizmaları, genetik hastalıklar, moleküler biyoloji teknikleri, kök hücre biyolojisi, insan genom projesi, kanser genetiği ve epigenetik mekanizmalar konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tıbbi Biyolojiye giriş. Canlı Bilimi. Prokaryotik ve ökaryotik organizmalar, virüsler. Hücre, hücre teorisi, organeller |
1. Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri |
2) |
Hücre, hücre teorisi ve organeller |
2. Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013 |
3) |
Prokaryotik ve ökaryotik organizmalarda hücre zarı. Bakterilerde hücre duvarı. |
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013 |
4) |
Hücre iskeleti. Hücre döngüsü |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri |
5) |
Genetikte temel kavramlar. DNA, kromatin, kromozom ve gen kavramları. RNA çeşitleri. |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri |
6) |
DNA ve RNA’nın yapısı |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
7) |
Santral Dogma. Replikasyon. In vitro DNA sentezi. Polimeraz zincir reaksiyonu. |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
8) |
Yarıyıl içi sınavları |
|
9) |
Transkripsiyon |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
10) |
Translasyon. Protein yapısı ve stabilitesi |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
11) |
Gen ifadesinin düzenlenmesi. Epigenetik mekanizmalar. |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
12) |
DNA hasarı, kromozomal bozukluklar. Hastalık oluşumunda genetik faktörler. Genetik hastalıklar. Hasar onarım mekanizmaları. Mutasyonlar ve mutasyon çeşitleri |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
13) |
Kök hücre biyolojisi |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
14) |
Kanser genetiği |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
15) |
Mutasyon ve mutasyon tipleri. Kromozom anomalileri ve hastalıkları |
Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Doğal, sentetik, biyolojik ve biyoteknolojik, nanoteknolojik, kozmetik, dermokozmetik, radyofarmasötik ürünlerin ön formülasyon, formülasyon, laboratuvar, pilot ve endüstriyel ölçekte üretim, kalite güvencesi, kalite kontrol, validasyon, stabilite, saklama, biyoyararlanım, biyoeşdeğerlik, ruhsatlandırılma ve patent çalışmaları hakkında bilgi ve uygulama becerisine sahip olmak |
|
2) |
Hastalıklarla ilgili temel bilgileri ve tüm ilaçların vücutta geçirdiği evreler, etki mekanizmaları, istenmeyen etkileri ve ilaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçların ve kimyasal maddelerin toksik etkileri ve tedavileri konusunda bilgi sahibi olmak, |
|
3) |
Farmasötik bakımın esası olan akılcı İlaç kullanımı ve güvenli ilaç kullanımı konularında danışmanlık görevini yapmak |
|
4) |
Yasa ve mevzuat çerçevesinde mesleğini uygulama yetisine sahip olmak |
|
5) |
Mesleki etik ve Deontoloji ilkelerine bağlı kalmak |
|
6) |
Alanında ulusal ve uluslararası İletişim becerilerine sahip olmak |
|
7) |
Sağlık politikaları, sağlık ekonomisi ve eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olmak |
|
8) |
Sağlık alanındaki kurum ve kuruluşlar, ilaç endüstrisi ve meslek örgütleri ile etkin iletişim içinde olmak, |
|
9) |
Bilimsel ve kanıta dayalı, yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen mesleki becerilere sahip olmak |
|
10) |
İlaç ve Eczacılıkla ilgili temel bilimler ve sağlık bilimleri alanında bilgi ve beceriye sahibi olmak, |
|
11) |
Yabancı dil kullanarak alanında yeni gelişmeleri izleyebilmek, |
|
12) |
Sosyal, kültürel ve entelektüel düşünme yetisine sahip olmak, |
|
13) |
Atatürk ilkelerini ve Ulus tarihini bilen modern evrensel bilgi ile donanmış bir birey/eczacı olmak |
|
14) |
Türkçeyi doğru kullanma ve güzel konuşma becerisi sahibi olmak, |
|