MED118 Tıbbi Biyoloji ve GenetikKurumsal BilgilerAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Eczacılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MED118
Ders İsmi: Tıbbi Biyoloji ve Genetik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Figen ABATAY SEL
Dersi Veren(ler): Öğretim Elemanı
Dr. Pelin DİLSİZ ERİM
Asuman ÇELEBİ
Neşe AYŞİT
Dr.Öğr.Üyesi Derya DİLEK KANÇAĞI
Dr.Öğr.Üyesi Figen ABATAY SEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, hücresel işleyişten genetik mekanizmalar kadar, tıbbi biyoloji hakkında prespektif kazandırmayı amaçlamaktadır. Hücre biyolojisi, moleküler biyoloji ve moleküler genetik perspektifiyle yaşam bilimlerine geniş bir bakış açısı sağlamayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders; tıbbı biyoloji ve genetik dersinin tanıtımı ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması tıbbı biyolojiye giriş, canlılığın başlangıcı, ortak özellikleri, hücre çeşitliliği, prokaryot ve ökaryot hücre farklılıkları, hücre teorisi, hücre ve organeller, hücre zarı, endosimbiyotik teori, hücre iskeleti, hareketi ve madde taşınması, hücre döngüsü ve kontrol, hücre bölünmesi, mitoz bölünme, mayoz bölünme, genetikte temel kavramlar, nükleik asitler: DNA ve RNA, DNA replikasyonu, transkripsiyon, transkripsiyon sonrası modifikasyonlar, translasyon, translasyon sonrası modifikasyonlar, protein sentezi ve paketlenmesi, gen ifadesinin düzenlenmesi, DNA dizileri ve kromozom yapısı, DNA hasarı, DNA mutasyonları ve çeşitleri, DNA hasar onarım mekanizmaları, genetik hastalıklar, moleküler biyoloji teknikleri, kök hücre biyolojisi, insan genom projesi, kanser genetiği ve epigenetik mekanizmalar konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hücre tipleri, hücre yapısı ve organeller ile ilgili kavramları tanımlayabilmesi
2) DNA hasarı, hücre yaşlanması ve kanseri tanımlayabilmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Genetikte temel kavramlar, genetik materyal, transkripsiyon ve translasyonu açıklayabilmesi
2) Kalıtım biçimleri, kromozomal yapı ve sayı anomalileri ile genetik hastalıklar arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi
3) İnsan genom projesi, kanser genetiği ve kök hücre biyolojisini açıklayabilmesi
4) Epigenetik mekanizmaları açıklayabilmesi
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Biyolojiye giriş. Canlı Bilimi. Prokaryotik ve ökaryotik organizmalar, virüsler. Hücre, hücre teorisi, organeller 1. Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
2) Hücre, hücre teorisi ve organeller 2. Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
3) Prokaryotik ve ökaryotik organizmalarda hücre zarı. Bakterilerde hücre duvarı. Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
4) Hücre iskeleti. Hücre döngüsü Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
5) Genetikte temel kavramlar. DNA, kromatin, kromozom ve gen kavramları. RNA çeşitleri. Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
6) DNA ve RNA’nın yapısı Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
7) Santral Dogma. Replikasyon. In vitro DNA sentezi. Polimeraz zincir reaksiyonu. Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
8) Yarıyıl içi sınavları
9) Transkripsiyon Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
10) Translasyon. Protein yapısı ve stabilitesi Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
11) Gen ifadesinin düzenlenmesi. Epigenetik mekanizmalar. Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
12) DNA hasarı, kromozomal bozukluklar. Hastalık oluşumunda genetik faktörler. Genetik hastalıklar. Hasar onarım mekanizmaları. Mutasyonlar ve mutasyon çeşitleri Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
13) Kök hücre biyolojisi Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
14) Kanser genetiği Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
15) Mutasyon ve mutasyon tipleri. Kromozom anomalileri ve hastalıkları Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Chandar, N., Viselli, S., & Yanık, B. (2012). Hücre ve moleküler biyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri
Diğer Kaynaklar: Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

6

Program Kazanımları
1) Doğal, sentetik, biyolojik ve biyoteknolojik, nanoteknolojik, kozmetik, dermokozmetik, radyofarmasötik ürünlerin ön formülasyon, formülasyon, laboratuvar, pilot ve endüstriyel ölçekte üretim, kalite güvencesi, kalite kontrol, validasyon, stabilite, saklama, biyoyararlanım, biyoeşdeğerlik, ruhsatlandırılma ve patent çalışmaları hakkında bilgi ve uygulama becerisine sahip olmak
2) Hastalıklarla ilgili temel bilgileri ve tüm ilaçların vücutta geçirdiği evreler, etki mekanizmaları, istenmeyen etkileri ve ilaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçların ve kimyasal maddelerin toksik etkileri ve tedavileri konusunda bilgi sahibi olmak,
3) Farmasötik bakımın esası olan akılcı İlaç kullanımı ve güvenli ilaç kullanımı konularında danışmanlık görevini yapmak
4) Yasa ve mevzuat çerçevesinde mesleğini uygulama yetisine sahip olmak
5) Mesleki etik ve Deontoloji ilkelerine bağlı kalmak
6) Alanında ulusal ve uluslararası İletişim becerilerine sahip olmak
7) Sağlık politikaları, sağlık ekonomisi ve eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olmak
8) Sağlık alanındaki kurum ve kuruluşlar, ilaç endüstrisi ve meslek örgütleri ile etkin iletişim içinde olmak,
9) Bilimsel ve kanıta dayalı, yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen mesleki becerilere sahip olmak
10) İlaç ve Eczacılıkla ilgili temel bilimler ve sağlık bilimleri alanında bilgi ve beceriye sahibi olmak,
11) Yabancı dil kullanarak alanında yeni gelişmeleri izleyebilmek,
12) Sosyal, kültürel ve entelektüel düşünme yetisine sahip olmak,
13) Atatürk ilkelerini ve Ulus tarihini bilen modern evrensel bilgi ile donanmış bir birey/eczacı olmak
14) Türkçeyi doğru kullanma ve güzel konuşma becerisi sahibi olmak,

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Doğal, sentetik, biyolojik ve biyoteknolojik, nanoteknolojik, kozmetik, dermokozmetik, radyofarmasötik ürünlerin ön formülasyon, formülasyon, laboratuvar, pilot ve endüstriyel ölçekte üretim, kalite güvencesi, kalite kontrol, validasyon, stabilite, saklama, biyoyararlanım, biyoeşdeğerlik, ruhsatlandırılma ve patent çalışmaları hakkında bilgi ve uygulama becerisine sahip olmak
2) Hastalıklarla ilgili temel bilgileri ve tüm ilaçların vücutta geçirdiği evreler, etki mekanizmaları, istenmeyen etkileri ve ilaçların etkisini değiştiren faktörler, ilaçların ve kimyasal maddelerin toksik etkileri ve tedavileri konusunda bilgi sahibi olmak,
3) Farmasötik bakımın esası olan akılcı İlaç kullanımı ve güvenli ilaç kullanımı konularında danışmanlık görevini yapmak
4) Yasa ve mevzuat çerçevesinde mesleğini uygulama yetisine sahip olmak
5) Mesleki etik ve Deontoloji ilkelerine bağlı kalmak
6) Alanında ulusal ve uluslararası İletişim becerilerine sahip olmak
7) Sağlık politikaları, sağlık ekonomisi ve eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olmak
8) Sağlık alanındaki kurum ve kuruluşlar, ilaç endüstrisi ve meslek örgütleri ile etkin iletişim içinde olmak,
9) Bilimsel ve kanıta dayalı, yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen mesleki becerilere sahip olmak
10) İlaç ve Eczacılıkla ilgili temel bilimler ve sağlık bilimleri alanında bilgi ve beceriye sahibi olmak,
11) Yabancı dil kullanarak alanında yeni gelişmeleri izleyebilmek,
12) Sosyal, kültürel ve entelektüel düşünme yetisine sahip olmak,
13) Atatürk ilkelerini ve Ulus tarihini bilen modern evrensel bilgi ile donanmış bir birey/eczacı olmak
14) Türkçeyi doğru kullanma ve güzel konuşma becerisi sahibi olmak,

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 45
Final 1 % 50
Kanaat Notu 1 % 5
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 20
Ara Sınavlar 8 8
Final 16 16
Toplam İş Yükü 74