PTR206 Manipulatif Tedavi IIKurumsal BilgilerAkademik Programlar Fizyoterapi ve RehabilitasyonÖğrenciler İçin Bilgiler
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PTR206
Ders İsmi: Manipulatif Tedavi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Duygu AKTAR REYHANİOĞLU
Dersi Veren(ler):






Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere manuel terapide değerlendirme yöntemleri ve farklı tekniklerin etkileri hakkında bilgi vermek, ayrıca temel mobilizasyon ve manipülasyon tekniklerini uygulama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Eklem ve yumuşak dokuların fonksiyonel değerlendirilmesi, osteokinematik ve artrokinematik hareketlerin tanımlanması, mobilizasyon ve manipülasyon arasındaki farkların belirlenmesi ve uygun tekniklerin uygulanmasını kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mobilizasyon ve manipulasyon tekniklerinin etki mekanizmalarını kavrayabilir
2) Mobilizasyon ve manipulasyon ile ilgili uygulamaların farklarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yumuşak doku yaralanmalarında kullanılacak manuel tedavi tekniğine karar verir ve uygular
2) Klinikte manuel terapi yöntemleri ile ilgili yumuşak doku, osteokinematik ve artrokinematik değerlendirmeyi yapabilir.
3) Olguların belirlenen ihtiyaçlarına göre farklı manipulasyon mobilizasyon yöntemlerinin seçimini yaparak uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tedavi süreçlerinde osteokinematik ve artrokinematik çözümlemeler ile klinikte ortaya çıkan problemleri çözebilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Transvers Friksyon Masajına Giriş, amaç, işleyiş, kazanım, konular ile ilgili bilgilendirmeler Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi - İnci Yüksel
2) Transvers friksiyon tekniği etki mekanizması ve üst ekstremite uygulamaları Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi - İnci Yüksel
3) Transvers friksiyon tekniği etki mekanizması ve alt ekstremite uygulamaları Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi - İnci Yüksel
4) Manuel terapiye giriş, eklem mekanikleri ve manuel terapi prensipleri Mobilizasyon Notları- Gül Baltacı
5) Kas enerji teknikleri Yumuşak doku mobilizasyon teknikleri- Ebru Kaya Mutlu
6) Üst ekstremite mobilizasyon teknikleri Mobilizasyon Notları- Gül Baltacı
7) Klinik vaka değerlendirme ve uygun tekniğin seçimi
8) Yarıyıl içi sınavları
9) Alt ekstremite mobilizasyonları Mobilizasyon Notları- Gül Baltacı
10) Alt ekstremite eklem mobilizasyonları genel tekrar Mobilizasyon Notları- Gül Baltacı
11) Omurga mobilizasyon teknikleri Mobilizasyon Notları- Gül Baltacı
12) Myofasial tetik nokta terapi teknikleri Yumuşak Doku Mobiilzasyon Teknikleri- Ebru Kaya Mutlu
13) Myofasial Tetik Nokta Terapi Yöntemleri- II Yumuşak Doku Mobilizasyon Teknikleri- Ebru Kaya Mutlu
14) Sinir Mobilizasyon Teknikleri
15) Pratik uygulama genel tekrar
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Üyesinin kendi ders notları

Diğer Kaynaklar: 1- İnci Yüksel, Ortopedik problemlerde manuel terapi : Transvers friksiyon teknikleri, vertebral ve periferik eklem manipulasyonları, Hipokrat Yayınevi,
2- Gül Baltacı, Aydan Aytar (Çeviri ed.). Mobilizasyon Notları. Hipokrat Yayınevi, 2019.
3- Ebru Kaya Mutlu (Çeviri ed.). Ortopedik Eklem Mobilizasyonu ve Manipulasyonu. İstanbul Tıp Kitabevleri, 2020.
4- Ebru Kaya Mutlu. Yumuşak Doku Mobilizasyon Teknikleri: Kanıta Dayalı Yaklaşımlar, İstanbul Tıp Kitabevi 2025.
5- Necmiye Ün Yıldırım, Şebnem Avcı , Erdem Yörükoğlu, Ortopedik manuel terapi : nasıl hareket ettirileceğini ve hissetmeyi öğrenme Hipokrat Yayınevi, 2019.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

5

6

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon kapsamında özelleşmiş alanlarla ilgili hastalıklara yönelik klinik bilgiyi tanımlayabilir.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değerlendirme yapabilmek için gerekli olan bilgi altyapısına sahip olur.
3) Alanı için gerekli olan temel bilimler ilgili bilgi donanımına sahip olur.
4) Güncel ve güvenilir veri tabanlarını ve dijital platformları kullanarak mesleki gelişimi için bilgiye ulaşabilir. Gerektiğinde etkin iletişim becerisi kullanarak bu bilgiyle nitelikli sunumlar da gerçekleştirebilir.
5) Tedavi planlaması yapmak için olguyu biyopsikososyal olarak çok yönlü değerlendirebilir. Bu süreçte normal ve anormal durumları belirleyerek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçebilir.
6) Tedavi planlaması yapmak için olguyu çok yönlü olarak değerlendirebilir. Bu süreçte uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçebilir.
7) Subjektif ve objektif değerlendirmeleri yaparak, eğitim ve klinik ortamlarda ortaya çıkan normal ve anormal durumları belirler.
8) ICF (İşlevsellik, Engellilik ve Sağlık Üzerine Uluslararası Sınıflandırma) modelini kullanarak fizyoterapi rehabilitasyon sürecine kapsamlı bir yaklaşım sunar.
9) Hastaya yönelik tüm değerlendirme ve tedavi süreçlerinde mahremiyeti gözetir; hastayı açık ve anlaşılır şekilde bilgilendirerek onamını alır; etik ilkelere, hasta haklarına ve ilgili yasal düzenlemelere uygun hareket eder.
10) Profesyonel yaşam ile özel yaşam arasındaki dengeyi yönetebilir.
11) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında etik davranışlar sergileyerek toplum yararına çalışmalar içinde olma konusunda sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
12) Ekip içinde oluşan problemleri çözümleme, değerlendirme, yönetme, görüş bildirme ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili gelişmeleri yaşam boyu öğrenme prensibi ile takip ederek uygulamalarına yansıtır.
14) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında bireye özgü kişiselleştirilmiş fizyoterapi programlarını, güncel bilgiler ışığında ve kanıta dayalı yaklaşımlar ile planlar, bireylerin bu programları doğru şekilde uygulamasını destekler ve tedavi sürecinde gerekli rehberliği yapar.
15) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk alabilir ve etkili karar verebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon kapsamında özelleşmiş alanlarla ilgili hastalıklara yönelik klinik bilgiyi tanımlayabilir.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değerlendirme yapabilmek için gerekli olan bilgi altyapısına sahip olur.
3) Alanı için gerekli olan temel bilimler ilgili bilgi donanımına sahip olur. 4
4) Güncel ve güvenilir veri tabanlarını ve dijital platformları kullanarak mesleki gelişimi için bilgiye ulaşabilir. Gerektiğinde etkin iletişim becerisi kullanarak bu bilgiyle nitelikli sunumlar da gerçekleştirebilir.
5) Tedavi planlaması yapmak için olguyu biyopsikososyal olarak çok yönlü değerlendirebilir. Bu süreçte normal ve anormal durumları belirleyerek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçebilir. 3
6) Tedavi planlaması yapmak için olguyu çok yönlü olarak değerlendirebilir. Bu süreçte uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçebilir.
7) Subjektif ve objektif değerlendirmeleri yaparak, eğitim ve klinik ortamlarda ortaya çıkan normal ve anormal durumları belirler.
8) ICF (İşlevsellik, Engellilik ve Sağlık Üzerine Uluslararası Sınıflandırma) modelini kullanarak fizyoterapi rehabilitasyon sürecine kapsamlı bir yaklaşım sunar.
9) Hastaya yönelik tüm değerlendirme ve tedavi süreçlerinde mahremiyeti gözetir; hastayı açık ve anlaşılır şekilde bilgilendirerek onamını alır; etik ilkelere, hasta haklarına ve ilgili yasal düzenlemelere uygun hareket eder.
10) Profesyonel yaşam ile özel yaşam arasındaki dengeyi yönetebilir.
11) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında etik davranışlar sergileyerek toplum yararına çalışmalar içinde olma konusunda sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 4
12) Ekip içinde oluşan problemleri çözümleme, değerlendirme, yönetme, görüş bildirme ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 4
13) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili gelişmeleri yaşam boyu öğrenme prensibi ile takip ederek uygulamalarına yansıtır. 2
14) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında bireye özgü kişiselleştirilmiş fizyoterapi programlarını, güncel bilgiler ışığında ve kanıta dayalı yaklaşımlar ile planlar, bireylerin bu programları doğru şekilde uygulamasını destekler ve tedavi sürecinde gerekli rehberliği yapar.
15) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk alabilir ve etkili karar verebilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 10
Final Pratik 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 90
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 10
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Ödevler 3 12
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 108