INDR482 Sürdürülebilir Turizm YönetimiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler İçin Bilgiler
Endüstri Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: INDR482
Ders İsmi: Sürdürülebilir Turizm Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Emre ÇAKMAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Turizm ve çevre bilincinin birlikte ele alındığı sürdürülebilir sistemleri ve operasyonları yönetebilme yeteneğinin, bu alanda politika üretebilme ve stratejileri uygulama yetkinliğinin kazandırılması.
Dersin İçeriği: TURİZM ve ÇEVRE
Turizm kavramı
Dünyada turizm
Türkiye’de turizm
Kavramsal olarak çevre
Turizm ve çevre ilişkisi
İklim değişiklikleri ve turizm

SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM
Kavramsal olarak sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma
Sürdürülebilir turizm
Sürdürülebilir turizmin boyutları
Sürdürülebilir turizmde paydaşlar ve örgütlenme biçimleri
Sürdürülebilir turizmde sertifikasyon sistemleri

SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM POLİTİKASI ve PLANLAMASI
Genel olarak politika ve planlama
Kavramsal olarak turizm politikası ve turizm planlaması
Türkiye’de turizm politikaları
Sürdürülebilir turizmle ilgili yasal düzenlemeler
Sürdürülebilir turizm yönetiminde örgütlenme

SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM MODELLERİ
Sürdürülebilir turizm yönetimi ile ilgili kavramsal modeller
Sürdürülebilir turizm yönetimi ile ilgili uygulama modelleri
Toplam kalite yönetimi anlayışı kapsamındaki modeller
Kentsel gelişme odaklı modeller
Ziyaretçi yönetim sistemleri

SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM UYGULAMALARI
Dünyada sürdürülebilir turizm uygulamaları
Türkiye’de sürdürülebilir turizm uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sürdürülebilir turizm kavramlarını açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sürdürülebilir turizm uygulamalarını öğrenir ve uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sürdürülebilirlik ile turizm arasında ilişki kurar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Turizm kavramı, Dünyada turizm, Türkiye’de turizm
2) Kavramsal olarak çevre Turizm ve çevre ilişkisi İklim değişiklikleri ve turizm
3) Kavramsal olarak sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma, Sürdürülebilir turizm
4) Sürdürülebilir turizmin boyutları
5) Sürdürülebilir turizmde paydaşlar ve örgütlenme biçimleri
6) Sürdürülebilir turizmde sertifikasyon sistemleri
7) Genel olarak politika ve planlama, Kavramsal olarak turizm politikası ve turizm planlaması
8) Yarıyıl içi sınavı
9) Türkiye’de turizm politikaları Sürdürülebilir turizmle ilgili yasal düzenlemeler
10) Sürdürülebilir turizm yönetiminde örgütlenme
11) Sürdürülebilir turizm yönetimi ile ilgili kavramsal modeller Sürdürülebilir turizm yönetimi ile ilgili uygulama modelleri
12) Toplam kalite yönetimi anlayışı kapsamındaki modeller
13) Kentsel gelişme odaklı modeller
14) Ziyaretçi yönetim sistemleri
15) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nilüfer Koçak (2016) Sürdürülebilir Turizm Yönetimi, Detay Yayıncılık
Carol Patterson (2016) Sustainable Tourism: Business Development, Operations, and Management. Human Kinetics
Richard Sharpley (2010) Tourism Development and the Environment: Beyond Sustainability? The Cromwell Press Group.

Diğer Kaynaklar: Fabio Cerina, Anil Markandya, Michael McAleer (2010) Economics of Sustainable Tourism, Routledge
Xavier Font, Ralf C. Buckley (2001) Tourism Ecolabelling: Certification and Promotion of Sustainable Management, CABI Publishing

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
7) Teknik resim becerisini tasarım ve uygulamada etkin kullanır.
8) Teknoloji alanında güncel teknikleri ve araçları seçer ve kullanır.
9) Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular.
10) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
14) Mesleki uygulamalarda çevre ve iş güvenliği konularını gözetir
15) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
16) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
17) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
18) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
19) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
20) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
21) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
22) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
23) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
24) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
25) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır
3) Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4) Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
6) Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
7) Teknik resim becerisini tasarım ve uygulamada etkin kullanır.
8) Teknoloji alanında güncel teknikleri ve araçları seçer ve kullanır.
9) Deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder, yorumlar ve deneysel sonuçları iyileştirilmeye yönelik uygular.
10) Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
11) Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
14) Mesleki uygulamalarda çevre ve iş güvenliği konularını gözetir
15) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
16) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
17) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
18) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
19) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
20) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
21) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
22) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
23) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
24) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
25) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 70