Dersin Amacı: |
İşletmelerde çok önemli bir yeri olan “insan” unsurunu anlamak ve işletmenin iç ve dış çevresel faktörlerin, yöneticilerin ve işletmede tüm çalışanların davranışları üzerindeki etkisini analiz etmek |
Dersin İçeriği: |
Örgütsel davranış ile ilgili temel kavramlar, statü ve rol davranışı, kişilik, tutumlar ve tutum davranış ilişkisi, motivasyon, liderlik, gruplar, grup süreçleri ve dinamikleri, kurumsal ve kişilerarası iletişim, örgüt kültürü, kültürün yönetim fonksiyonlarına etkisi, örgütsel değişim ve örgüt geliştirme, çatışma ve çözüm yolları, iş tatmini ve stres. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Örgütsel Davranışın Anlamı, Önemi Rolü ve diğer bilimlerle ilişkisi
|
|
2) |
Örgüt içinde birey ve kişilik
|
Prof. Dr. Melek Vergiliel Tüz ve Prof. Dr. Zeyyat Sabuncuoğlu, Örgütsel Davranış, ALFA AKTÜEL YAYINLARI, 2021
|
3) |
Örgütlerde Davranış Değişimi
|
|
4) |
Çatışma Yönetimi ve Müzakere
|
|
5) |
İşe ilişkin tutumlar: İş tatmini
|
|
6) |
Örgütsel bağlılık, Örgütlerde Motivasyonu Geliştirme
|
|
7) |
Örgüt Kültürü
|
|
8) |
Yarıyıl içi sınavı |
|
9) |
Örgüt Geliştirme ve Öğrenen organizsayonlar
|
|
10) |
Örgütsel davranış alanında güncel yaklaşımlar
|
|
11) |
Liderlik davranışı ve davranışsal liderlik teorileri
|
|
12) |
Durumsal Liderlik Davranışları
|
|
13) |
Güç ve Politika
|
|
14) |
Etik davranış
|
|
15) |
Yarıyıl sonu sınavı
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Mehmet Tikici (Ed.), Örgütsel Davranış Boyutlarından Seçmeler, Nobel Yayıncılık, 2005.
Halil Can(Ed.), Örgütsel Davranış, Seçkin Yayıncılık, 2006.
|
Diğer Kaynaklar: |
Enver Özkalp, Çiğdem Kırel, Örgütsel Davranış, Ekin Yayınları, 2010.
Erol Eren, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım Yayın, 2010.
Melek Vergiliel Tüz, Zeyyat Sabuncuoğlu Örgütsel Davranış, ALFA AKTÜEL YAYINLARI, 2021 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Psikoloji alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
3 |
2) |
Yerel ve evrensel düzeyde psikoloji birikimlerini anlar ve aktarır. |
3 |
3) |
Psikolojinin temel kavramları, prensipleri ve ilgili konuları ile ilgili bilgi edinir. |
3 |
4) |
Psikolojinin ilgisi dâhilinde olan konuları psikolojinin kavram ve terimleriyle açıklar. |
3 |
5) |
Psikolojinin bir bilim olduğunu ve davranışlar ile ilgili çözümlemelerin bilimsel yöntemle çözülebileceği bilgisini edinir. |
2 |
6) |
Psikoloji mesleğinin gerektirdiği sorumluluğu taşır. |
3 |
7) |
Bireysel ve toplumsal problemleri anlayabilme ve çözebilme yeteneği edinir ve kişisel ve sosyal olayları psikolojik bir bakış açısıyla yorumlar ve analiz eder. |
3 |
8) |
İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinir. |
3 |
9) |
Bilimsel ve klinik olarak işlenen güncel konulara çok yönlü yaklaşır. |
3 |
10) |
Psikolojide araştırma yöntemlerini, sürecini öğrenir ve uygulamada etik prensipleri anlar ve uygular. |
3 |
11) |
Verileri analiz edebilmek, sentezleyebilmek için gereken istatistiksel yöntemleri öğrenir ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanma yeterliliğini elde eder. |
3 |
12) |
Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunar. |
3 |
13) |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar. |
3 |
14) |
Psikolojinin temel yaklaşımının ve bakış açısının diğer disiplinlere katkısını bilerek disiplinler arası takım çalışması yapabilmek. |
3 |
15) |
En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek. |
3 |
16) |
Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğitim, engellilik ve sosyo-ekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların ön yargı nedeni olmamasını bilme ve evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olabilmek. |
3 |
17) |
Güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri vb. Psikoloji kaynaklarını kullanarak, farklı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bunları çok çeşitli hizmet alanlarında uygulayabilmek. |
3 |
18) |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, bilişim ve teknoloji ile ilgili konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmek ve bunları kullanabilmek. |
3 |
19) |
Psikoloji biliminin tarihsel süreç içindeki gelişimi rehberliğinde alanın temel paradigmalarını ve kuramlarını anlamak. |
|
20) |
İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinmek |
|
21) |
Psikolojik bir olgunun sürecini izleyebilmek, çözümleyebilmek ve müdahale edebilmek amacıyla, Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli araç-gereçlere ilişkin temel teknik bilgi ve becerilere sahip olup bunları uygulayabilmek ve geliştirebilmek. |
|
22) |
Mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek. |
|
23) |
Psikolojik araştırma verilerini toplama, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak analiz etme, eleştirel düşünebilme ve sonuçları yorumlayıp bilimsel yazım formatına uygun raporlamayı ve sunmayı gerçekleştirmek. |
|
24) |
Araştırma sürecinin başında uygun araştırma sorusu üretebilme, hipotez geliştirebilme, desen oluşturabilme, deney tasarlayabilme ve uygulayabilme becerilerine sahip olmak. |
|
25) |
Bağımsız davranabilme, sorumluluk alabilme, analitik ve yaratıcı düşünebilme ve gelişime açık olabilme özelliğine sahip olmak |
|
26) |
Psikoloji alanında edindiği bilgi birikimini uygun araştırma yöntemlerini (nicel, nitel) kullanarak bağımsız araştırma becerisine sahip olmak. |
|