PSYC465 Örgütsel DavranışKurumsal BilgilerAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler İçin Bilgiler
Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSYC465
Ders İsmi: Örgütsel Davranış
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Tematik Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Sevinç Serpil AYTAÇ
Dersi Veren(ler):





Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İşletmelerde çok önemli bir yeri olan “insan” unsurunu anlamak ve işletmenin iç ve dış çevresel faktörlerin, yöneticilerin ve işletmede tüm çalışanların davranışları üzerindeki etkisini analiz etmek
Dersin İçeriği: Örgütsel davranış ile ilgili temel kavramlar, statü ve rol davranışı, kişilik, tutumlar ve tutum davranış ilişkisi, motivasyon, liderlik, gruplar, grup süreçleri ve dinamikleri, kurumsal ve kişilerarası iletişim, örgüt kültürü, kültürün yönetim fonksiyonlarına etkisi, örgütsel değişim ve örgüt geliştirme, çatışma ve çözüm yolları, iş tatmini ve stres.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Genç yönetici adaylarına, işletme yönetimi açısından geçerli olan davranışsal olguların işleyişini öğretir ve tartıştırır.
2) Öğrenciler iş ortamına ilişkin en uygun davranışı seçme konusunda beceri kazanır.
3) Öğrenciler iş ortamına ilişkin en uygun davranışın uygulanması konusunda beceri kazanır.
4) Liderlik çeşitleri hakkında bilgi sahibidir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örgütsel Davranışın Anlamı, Önemi Rolü ve diğer bilimlerle ilişkisi
2) Örgüt içinde birey ve kişilik Prof. Dr. Melek Vergiliel Tüz ve Prof. Dr. Zeyyat Sabuncuoğlu, Örgütsel Davranış, ALFA AKTÜEL YAYINLARI, 2021
3) Örgütlerde Davranış Değişimi
4) Çatışma Yönetimi ve Müzakere
5) İşe ilişkin tutumlar: İş tatmini
6) Örgütsel bağlılık, Örgütlerde Motivasyonu Geliştirme
7) Örgüt Kültürü
8) Yarıyıl içi sınavı
9) Örgüt Geliştirme ve Öğrenen organizsayonlar
10) Örgütsel davranış alanında güncel yaklaşımlar
11) Liderlik davranışı ve davranışsal liderlik teorileri
12) Durumsal Liderlik Davranışları
13) Güç ve Politika
14) Etik davranış
15) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mehmet Tikici (Ed.), Örgütsel Davranış Boyutlarından Seçmeler, Nobel Yayıncılık, 2005.
Halil Can(Ed.), Örgütsel Davranış, Seçkin Yayıncılık, 2006.
Diğer Kaynaklar: Enver Özkalp, Çiğdem Kırel, Örgütsel Davranış, Ekin Yayınları, 2010.
Erol Eren, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım Yayın, 2010.
Melek Vergiliel Tüz, Zeyyat Sabuncuoğlu Örgütsel Davranış, ALFA AKTÜEL YAYINLARI, 2021

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Yerel ve evrensel düzeyde psikoloji birikimlerini anlar ve aktarır.
3) Psikolojinin temel kavramları, prensipleri ve ilgili konuları ile ilgili bilgi edinir.
4) Psikolojinin ilgisi dâhilinde olan konuları psikolojinin kavram ve terimleriyle açıklar.
5) Psikolojinin bir bilim olduğunu ve davranışlar ile ilgili çözümlemelerin bilimsel yöntemle çözülebileceği bilgisini edinir.
6) Psikoloji mesleğinin gerektirdiği sorumluluğu taşır.
7) Bireysel ve toplumsal problemleri anlayabilme ve çözebilme yeteneği edinir ve kişisel ve sosyal olayları psikolojik bir bakış açısıyla yorumlar ve analiz eder.
8) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinir.
9) Bilimsel ve klinik olarak işlenen güncel konulara çok yönlü yaklaşır.
10) Psikolojide araştırma yöntemlerini, sürecini öğrenir ve uygulamada etik prensipleri anlar ve uygular.
11) Verileri analiz edebilmek, sentezleyebilmek için gereken istatistiksel yöntemleri öğrenir ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanma yeterliliğini elde eder.
12) Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunar.
13) Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar.
14) Psikolojinin temel yaklaşımının ve bakış açısının diğer disiplinlere katkısını bilerek disiplinler arası takım çalışması yapabilmek.
15) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek.
16) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğitim, engellilik ve sosyo-ekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların ön yargı nedeni olmamasını bilme ve evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olabilmek.
17) Güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri vb. Psikoloji kaynaklarını kullanarak, farklı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bunları çok çeşitli hizmet alanlarında uygulayabilmek.
18) Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, bilişim ve teknoloji ile ilgili konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmek ve bunları kullanabilmek.
19) Psikoloji biliminin tarihsel süreç içindeki gelişimi rehberliğinde alanın temel paradigmalarını ve kuramlarını anlamak.
20) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinmek
21) Psikolojik bir olgunun sürecini izleyebilmek, çözümleyebilmek ve müdahale edebilmek amacıyla, Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli araç-gereçlere ilişkin temel teknik bilgi ve becerilere sahip olup bunları uygulayabilmek ve geliştirebilmek.
22) Mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
23) Psikolojik araştırma verilerini toplama, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak analiz etme, eleştirel düşünebilme ve sonuçları yorumlayıp bilimsel yazım formatına uygun raporlamayı ve sunmayı gerçekleştirmek.
24) Araştırma sürecinin başında uygun araştırma sorusu üretebilme, hipotez geliştirebilme, desen oluşturabilme, deney tasarlayabilme ve uygulayabilme becerilerine sahip olmak.
25) Bağımsız davranabilme, sorumluluk alabilme, analitik ve yaratıcı düşünebilme ve gelişime açık olabilme özelliğine sahip olmak
26) Psikoloji alanında edindiği bilgi birikimini uygun araştırma yöntemlerini (nicel, nitel) kullanarak bağımsız araştırma becerisine sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) Yerel ve evrensel düzeyde psikoloji birikimlerini anlar ve aktarır. 3
3) Psikolojinin temel kavramları, prensipleri ve ilgili konuları ile ilgili bilgi edinir. 3
4) Psikolojinin ilgisi dâhilinde olan konuları psikolojinin kavram ve terimleriyle açıklar. 3
5) Psikolojinin bir bilim olduğunu ve davranışlar ile ilgili çözümlemelerin bilimsel yöntemle çözülebileceği bilgisini edinir. 2
6) Psikoloji mesleğinin gerektirdiği sorumluluğu taşır. 3
7) Bireysel ve toplumsal problemleri anlayabilme ve çözebilme yeteneği edinir ve kişisel ve sosyal olayları psikolojik bir bakış açısıyla yorumlar ve analiz eder. 3
8) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinir. 3
9) Bilimsel ve klinik olarak işlenen güncel konulara çok yönlü yaklaşır. 3
10) Psikolojide araştırma yöntemlerini, sürecini öğrenir ve uygulamada etik prensipleri anlar ve uygular. 3
11) Verileri analiz edebilmek, sentezleyebilmek için gereken istatistiksel yöntemleri öğrenir ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanma yeterliliğini elde eder. 3
12) Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak sunar. 3
13) Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar. 3
14) Psikolojinin temel yaklaşımının ve bakış açısının diğer disiplinlere katkısını bilerek disiplinler arası takım çalışması yapabilmek. 3
15) En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek. 3
16) Yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğitim, engellilik ve sosyo-ekonomik statü gibi özellik ve farklılıkların ön yargı nedeni olmamasını bilme ve evrensel değerlere ve insan haklarına saygılı olabilmek. 3
17) Güncel ders kitapları, uygulama araç gereçleri vb. Psikoloji kaynaklarını kullanarak, farklı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bunları çok çeşitli hizmet alanlarında uygulayabilmek. 3
18) Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, bilişim ve teknoloji ile ilgili konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmek ve bunları kullanabilmek. 3
19) Psikoloji biliminin tarihsel süreç içindeki gelişimi rehberliğinde alanın temel paradigmalarını ve kuramlarını anlamak.
20) İnsan davranışını anlamaya dönük çalışmaların ışığında değerlendirme, geliştirme ve süzgeçten geçirme becerileri ile eleştirel bakış açısı edinmek
21) Psikolojik bir olgunun sürecini izleyebilmek, çözümleyebilmek ve müdahale edebilmek amacıyla, Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli araç-gereçlere ilişkin temel teknik bilgi ve becerilere sahip olup bunları uygulayabilmek ve geliştirebilmek.
22) Mesleğinin ilkelerine ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
23) Psikolojik araştırma verilerini toplama, nicel ve nitel yöntemleri kullanarak analiz etme, eleştirel düşünebilme ve sonuçları yorumlayıp bilimsel yazım formatına uygun raporlamayı ve sunmayı gerçekleştirmek.
24) Araştırma sürecinin başında uygun araştırma sorusu üretebilme, hipotez geliştirebilme, desen oluşturabilme, deney tasarlayabilme ve uygulayabilme becerilerine sahip olmak.
25) Bağımsız davranabilme, sorumluluk alabilme, analitik ve yaratıcı düşünebilme ve gelişime açık olabilme özelliğine sahip olmak
26) Psikoloji alanında edindiği bilgi birikimini uygun araştırma yöntemlerini (nicel, nitel) kullanarak bağımsız araştırma becerisine sahip olmak.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Akran Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 88