Ergoterapi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | OTR255 | ||||||||
Ders İsmi: | Görme Engellilerde Bağımsız Yaşam | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Alan Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Selen AYDÖNER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Görme özürlü/engelli bireylerin bağımsız olarak toplumsal katılımlarını kolaylaştırmaya yönelik bilgi ve becerileri kazandırmak |
Dersin İçeriği: | Az gören ve görme engellilerde mobilite Az gören yardımcıları ve kullanım alanları Aydınlatma, renk kontrastı kullanımı Ev, okul, işyeri düzenlemeleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görme | ders notu |
2) | Bağımsız hareket, vücut imajı | ders notu |
3) | Bağımsız hareket değerlendirmesi | ders notu |
4) | Bağımsız hareket için yürüme yöntemleri | ders notu |
5) | Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri | ders notu |
6) | Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri | ders notu |
7) | Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş) | ders notu |
8) | Yarıyıl içi sınavı | Ders notu |
9) | Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum) | ders notu |
10) | Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı | ders notu |
11) | Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı | ders notu |
12) | Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri) | ders notu |
13) | Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri) | ders notu |
14) | Az gören ve görme engellilerde teknoloji | ders notu |
15) | Vaka örneği | Ders notu |
16) | Yarıyıl sonu sınavı | Ders notu |
Ders Notları / Kitaplar: | Kooijman AJ. Low Vision Research and New Developments in Rehabilitation, IOS Pres, Amsterdam, 1994. Kramer P, Hinojosa J. Pediatric Occupational Therapy, Lippincot, Philadelphia, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Dickinson C. Low vision Principles and Practice, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2002. Brillant RL. Essentials of Low Vision Practice, Butterwoerth-Heinemann, Oxford, 1999. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır. | |||||||||||||||
2) Bireylerin günlük yaşam, üretim kendine bakım, iş ve serbest zaman aktivitelerine sağlıklı bir şekilde katılımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışır, bu aktivitelere yönelik performans değerlendirmelerini yapar. Aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||
3) Ergoterapi bilimi kapsamında fizyolojik, biyolojik, psikososyal, kognitif bilgileri analiz eder. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını teorilerle sentezleyerek yorumlar. Önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak bireyi merkeze alarak çalışır | |||||||||||||||
4) Bireylerin toplumsal rollerini yerine getirebilmeleri için sağlık ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar. | |||||||||||||||
5) Birey-toplum ilişkisini güçlendirmek ve bireyin toplumsal katılımını arttırmak amacıyla ergoterapi müdahaleleri planlar ve yaşam alanlarında (ev, iş ve çevre) gerekli modifikasyonları geliştirir. | |||||||||||||||
6) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | |||||||||||||||
8) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | |||||||||||||||
9) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | |||||||||||||||
10) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. | |||||||||||||||
11) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | |||||||||||||||
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |||||||||||||||
13) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | |||||||||||||||
14) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | |||||||||||||||
15) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | |||||||||||||||
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır. | 5 |
2) | Bireylerin günlük yaşam, üretim kendine bakım, iş ve serbest zaman aktivitelerine sağlıklı bir şekilde katılımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışır, bu aktivitelere yönelik performans değerlendirmelerini yapar. Aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar. | 5 |
3) | Ergoterapi bilimi kapsamında fizyolojik, biyolojik, psikososyal, kognitif bilgileri analiz eder. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını teorilerle sentezleyerek yorumlar. Önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak bireyi merkeze alarak çalışır | 4 |
4) | Bireylerin toplumsal rollerini yerine getirebilmeleri için sağlık ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar. | 4 |
5) | Birey-toplum ilişkisini güçlendirmek ve bireyin toplumsal katılımını arttırmak amacıyla ergoterapi müdahaleleri planlar ve yaşam alanlarında (ev, iş ve çevre) gerekli modifikasyonları geliştirir. | 5 |
6) | Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. | 4 |
7) | Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. | 5 |
8) | Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | 3 |
9) | Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. | 5 |
10) | Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. | 5 |
11) | Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. | 5 |
12) | Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | 3 |
13) | Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. | 3 |
14) | Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | 2 |
15) | Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. | 3 |
16) | Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 4 | 10 |
Final | 4 | 10 |
Toplam İş Yükü | 48 |