OTR255 Görme Engellilerde Bağımsız YaşamKurumsal BilgilerAkademik Programlar ErgoterapiÖğrenciler İçin Bilgiler
Ergoterapi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OTR255
Ders İsmi: Görme Engellilerde Bağımsız Yaşam
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Selen AYDÖNER
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Görme özürlü/engelli bireylerin bağımsız olarak toplumsal katılımlarını
kolaylaştırmaya yönelik bilgi ve becerileri kazandırmak
Dersin İçeriği: Az gören ve görme engellilerde mobilite
Az gören yardımcıları ve kullanım alanları
Aydınlatma, renk kontrastı kullanımı
Ev, okul, işyeri düzenlemeleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Bağımsız mobilite becerilerini tanımlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Görmeye yardımcı optik ve optik olmayan araçların fonksiyonel kullanım yöntemlerini belirler.
2) Görme engelli ve az görenlere yönelik çevre düzenleme stratejileri belirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görme ders notu
2) Bağımsız hareket, vücut imajı ders notu
3) Bağımsız hareket değerlendirmesi ders notu
4) Bağımsız hareket için yürüme yöntemleri ders notu
5) Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri ders notu
6) Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri ders notu
7) Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş) ders notu
8) Yarıyıl içi sınavı Ders notu
9) Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum) ders notu
10) Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı ders notu
11) Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı ders notu
12) Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri) ders notu
13) Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri) ders notu
14) Az gören ve görme engellilerde teknoloji ders notu
15) Vaka örneği Ders notu
16) Yarıyıl sonu sınavı Ders notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kooijman AJ. Low Vision Research and New Developments in
Rehabilitation, IOS Pres, Amsterdam, 1994.
Kramer P, Hinojosa J. Pediatric Occupational Therapy, Lippincot,
Philadelphia, 2010.
Diğer Kaynaklar: Dickinson C. Low vision Principles and Practice, Butterworth-Heinemann,
Oxford, 2002.
Brillant RL. Essentials of Low Vision Practice, Butterwoerth-Heinemann,
Oxford, 1999.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
2) Bireylerin günlük yaşam, üretim kendine bakım, iş ve serbest zaman aktivitelerine sağlıklı bir şekilde katılımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışır, bu aktivitelere yönelik performans değerlendirmelerini yapar. Aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar.
3) Ergoterapi bilimi kapsamında fizyolojik, biyolojik, psikososyal, kognitif bilgileri analiz eder. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını teorilerle sentezleyerek yorumlar. Önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak bireyi merkeze alarak çalışır
4) Bireylerin toplumsal rollerini yerine getirebilmeleri için sağlık ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
5) Birey-toplum ilişkisini güçlendirmek ve bireyin toplumsal katılımını arttırmak amacıyla ergoterapi müdahaleleri planlar ve yaşam alanlarında (ev, iş ve çevre) gerekli modifikasyonları geliştirir.
6) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
7) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir.
8) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
9) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
10) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
11) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
14) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
15) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır. 5
2) Bireylerin günlük yaşam, üretim kendine bakım, iş ve serbest zaman aktivitelerine sağlıklı bir şekilde katılımlarını gerçekleştirmeye yönelik çalışır, bu aktivitelere yönelik performans değerlendirmelerini yapar. Aktivite ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar. 5
3) Ergoterapi bilimi kapsamında fizyolojik, biyolojik, psikososyal, kognitif bilgileri analiz eder. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını teorilerle sentezleyerek yorumlar. Önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak bireyi merkeze alarak çalışır 4
4) Bireylerin toplumsal rollerini yerine getirebilmeleri için sağlık ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar. 4
5) Birey-toplum ilişkisini güçlendirmek ve bireyin toplumsal katılımını arttırmak amacıyla ergoterapi müdahaleleri planlar ve yaşam alanlarında (ev, iş ve çevre) gerekli modifikasyonları geliştirir. 5
6) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. 4
7) Alanında edindiği bilgi ve becerileri, norm ve standartları eleştirel anlayışla değerlendirir. 5
8) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 3
9) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. 5
10) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. 5
11) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. 5
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 3
13) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder. 3
14) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 2
15) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur. 3
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Ara Sınavlar 4 10
Final 4 10
Toplam İş Yükü 48